2017
2016
2015
21 maj 2015

Så lyckas du med ditt event: Del 5

Event för dina affärsrelationer

Var flexibel för förändringar

Vi beskrev tidigare att du aldrig kan vara helt säker på hur många som kommer att dyka upp på ditt event. Kanske kommer bara en bråkdel av alla inbjudna. Eller tvärtom, kanske kommer det dubbelt så många som du bjöd in.

 

Under alla omständigheter ska du vara förberedd på det värsta. Om du till exempel ska hålla ett tal för dina deltagare så kan själva tonen i talet vara annorlunda beroende på hur många som lyssnar. Om det bara kommer fem personer på ditt event så är det kanske inte nödvändigt att stå på ett podium och eller koppla upp mikrofonen till högtalaranläggningen. Då kanske det är bättre att alla sätter sig runt ett bord och att du står vid sidan av. Eller kanske att alla förblir stående under talet.

 

Kommer det å andra sidan många fler än du hade förväntat dig så kan det vara lämpligt att ha planerat för en större åhörarsal. Har du möjlighet så kan du boka en större sal på din egen arbetsplats. Annars kan du i förväg ringa och höra vilka lokaler som man med kort varsel kan boka in sig på om det skulle behövas.

 

Själva talet i sig kan också behöva skrivas om. Ett tal om hålls inför fem personer kan kännas högtravande om det är skrivet att hållas till en hel nation. (Nåja, detta är ytterligheter, men principen är densamma).

 

Förbered därför gärna ett par olika tal beroende på hur stämningen känns och hur många som kommer.

 

Detsamma gäller maten och drycken. Du bör alltid boka mer mat än vad du tror kommer att gå åt. Detta för att undvika den irritation som uppstår då maten tar slut. Men om det kommer alldeles förskräckligt mycket folk så bör du åtminstone fundera på hur du skulle hantera även den situationen. Finns det någon pizzeria i närheten där man snabbt kan hämta mat för att mätta även de oinbjudna gästerna? En nödlösning kanske, men du visar ändå din goda vilja.

Låt din kund känna sig trygg med sina val

Det är inte alltid så lätt för den inbjudne att själv bestämma om han eller hon ska gå på eventet. Det kan hända att denna begränsas av vad andra tycker eller bestämmer. Kanske är den inbjudne tvungen att be sin chef om lov för att få gå på eventet? Kanske måste den inbjudne fråga sin respektive om lov?

 

Du förenklar detta beslut avsevärt om du även bjuder in chefen eller den inbjudnes respektive. Då slipper den inbjudne själv ta detta beslut. Dessutom får du större möjlighet att påverka den som verkligen bestämmer i slutändan.

Ägna alla dina besökare uppmärksamhet

Detta är inte lätt, det ska medges. Framförallt inte i den situation du befinner dig i. Du är förmodligen stressad, nervös och mycket fokuserad på att allt ska flyta på ordentligt under ditt event. Det är lätt att få tunnelseende i en sådan situation. När man är stressad är det lätt hänt att man upplevs arrogant eller ouppmärksam att man försöker göra allt för att undvika detta.

 

Men försök ändå att varva ner när du är värd för eventet. Ta det lugnt. Andas. Försök att prata lugnt och värdigt med alla dina besökare. Titta dem i ögonen. Låt dem känna sig uppmärksammade och välkomna. Försök att ge alla en liten bit av uppmärksamhet.

Besök andra event för att lära dig mer

Det är som sagt inte alltid så lätt att lyckas med eventet när man inte är van. Just det sociala spelet under eventets gång är nog det allra svåraste att lyckas med till hundra procent. Men för varje gång du arrangerar ett event så lär du dig av dina misstag.

 

Ett mycket bra sätt att lära dig hur du beter dig på event är att faktiskt besöka andra event. Ta alla chanser att boka in dig själv på de event du blir bjuden på. Det är en utomordentligt bra möjlighet för dig att studera det perfekta eventets alla hemligheter.

 

Vilken del av eventet kändes extra ”magisk”? Vad gjorde att talet blev så bra? Gav dekoren upphov till en speciell känsla? Hur behandlade värdarna sina besökare? Notera gärna allt detta i en anteckningsbok.

 

Och ju mer du lär dig, desto mer inser du att inget event är perfekt. Du kommer hela tiden att upptäcka saker som kan förbättras och göras om. Och denna kunskap tar du med dig när du själv ska genomföra ditt event.