01 sep 2015

Sex tips på hur du gör ditt event unikt

När det kommer till att planera ett event så är det lätt att hamna i fällan att ”göra så som man har sett att andra har gjort”. Det är enkelt och bekvämt, och man föreställer sig gärna att det som har fungerat för andra också kommer att fungera för en själv. Men fäll inte dig själv genom att bli en copycat. Se istället till att du gör ditt event unikt för att positionera dig på marknaden.

I slutändan är det nämligen så att man faktiskt inte betalar för en biljett till ett event. Man betalar för en förväntad upplevelse. Och för dig som ska planera denna upplevelse är det viktigt att ha stenkoll på vilka förväntningar du har att möta. Och hur du kan locka dina gäster till en upplevelse de aldrig har stött på förr.

Prova vårt eventverktyg. Kostnadsfritt upp till 100 deltagare

Här kommer sex förslag på hur ni kan positionera ert event.

  1. Den perfekta dejten
    Finns det romantiska inslag under kvällen? Då kan det vara en god idé att positionera eventet som en perfekt dejt för par, vare sig de är i dejtingstadiet eller har en långt utvecklad relation där det är dags att fira årsdag, bröllopsdag eller liknande. Det här innehållet sägs vara särskilt lyckat om målgruppen tillhör millenniegenerationen, men drömmen om unika dejtupplevelser täcker in de flesta åldrar.
  2. Tjejkvällen
    Att sälja in ditt koncept som en perfekt utekväll för tjejgänget kan också vara ett bra sätt att skapa position med. Här kan du även använda dig av rabatterade priser eller särskilda förmåner för alla tjejer i din biljettförsäljning. Som ett första resultat kommer ditt event att dra till sig massvis med kvinnor – men som en bieffekt av detta så lockar det ju naturligtvis också massvis av singelmän som ser sin chans att få komma och mingla på detta kvinnofyllda event.
  3. Nostalgitrippen
    Att erbjuda gästerna en nostalgitripp tillbaka till ett särskilt årtionde, en särskild musikstil eller kanske ett särskilt intresse är alltid ett lyckat koncept som går hem hos alla målgrupper, så länge den erbjuder en nostalgi tillbaka till något de själva upplevt och uppskattat. Om du exempelvis vet att du har en målgrupp på personer i 30-års ålders så kan ju ett tema med 80- och 90-tals musik vara en idé?
  4. Weekendflykten
    Om ditt event inte ligger mitt i centrum så kan det vara värt att utmåla det hela som en perfekt helgflykt. Måla upp en bild av hur en hel helg runtomkring ditt event skulle kunna se ut, med närliggande boenden, restauranger, sevärdheter m.m. När man ska resa iväg så gillar vi människor oftast att ha en ordentlig planering, så här kan du hjälpa dina gäster att ta beslutet genom att ha alla alternativen färdiga för dem. Det är inte ett event, utan en hel helg med spännande upplevelser!
  5. En kulinarisk matupplevelse
    Ett event som innehåller inslag av mat & dryck kommer alltid att dra till sig människor. När du planerar ditt event, se då till att du inkluderar en upplevelse i sig bara genom mat- och dryckutbudet. Överväg att hyra in en känd bartender eller lokala matvagnar med ett brett utbud – och inkludera det hela i biljettpriset. Kanske kan man få 3 smak-biljetter som ger en mindre tallrikar från tre valfria matvagnar, så att man kan mixa ihop sin tallrik själv?
  6. Låt eventet bli en del av en serie
    Om du har dina event löpande så behöver du ta fram en röd tråd som binder dem samman. Gör dina event till en serie som löper över ett år, där varje event behandlar ett särskilt område. Alternativt kan du se till att erbjuda samma event på ett flertal datum, så att man som besökare får möjlighet att styra sin tid själv. Det ökar sannolikheten för att fler inbjuda kommer att delta.

Vill du ha en personlig demonstration av Magnet?

Skapa ett demokonto så hjälper vi dig att utforska Magnet. Skapa ett demokonto här!