27 sep 2016

5 sätt att promota ditt event digitalt

När man pratar om att marknadsföra event så finns det ett typiskt moment 22, och det är att desto mer pengar du lägger ut på marknadsföring, desto mindre kan du lägga på själva eventet. Men om du inte marknadsför ditt event, hur ska du få folk att komma dit?

 

Det handlar naturligtvis om att fördela och använda sina resurser på ett smart och kostnadseffektivt sätt, och här är digital marknadsföring troligen det klokaste du kan välja - eftersom du med små medel kan nå en stor massa och få en bra ROI på dina insatser.

 

Här följer ett par smarta och kostnadseffektiva marknadsföringstekniker för dig som ska marknadsföra ditt event digitalt.

1. Locka besökare med sociala bevis

Något som erkänt fungerar är det man kallar för ”sociala bevis”. Se till att skaffa referenser, recensioner och uttalanden från deltagare som varit med förr – och använd detta i marknadsföringen tillsammans med fotografier som är estetiskt snygga och som ser lockande ut.

Se även till att du har ditt event ute på alla sociala medier, och att du pushar för att få folk att gilla ditt event där. Det sprider sig då i deras vänkretsar som ett socialt bevis och uppmanar till att läsa mer, eftersom de ser att någon vän eller bekant har gillat det.

2. Nyttja kraften i e-postmarknadsföring

Att använda sig av e-postmarknadsföring är ett de mest kostnadseffektiva sätt du kan jobba med för att promota ditt event. Det finns siffror från forskningen som säger att e-post ger upp till 40 gånger mer utdelning av ”nya kunder” än vad Facebook och Twitter gör.

Skapa ett gratiskonto i Postman som är Palomas verktyg för nyhets- och kundbrev, och sätt igång att skapa ett inbjudningsbrev – så kan du nå både hundratals och tusentals personer redan innan dagen är slut. Billigare än så blir det knappast.

3. Publicera delbart material

När du ska ta fram innehåll för ditt event och dess beskrivning, kom ihåg att content is king. Du behöver dela sådant som dina följare själva vill dela vidare.

Se till att du arbetar strategiskt med det du publicerar och nyttja gärna innehåll som du tror kan vara delbart. Intervjuer, bilder, videoklipp eller kanske några bra faktalistor eller tips som kan kännas spännande för den målgruppen du arbetar mot.

Om du kan presentera ditt event på ett tillräckligt spännande sätt för potentiella besökare så kommer de att dela ditt inlägg vidare till sin vänkrets, efter det känns relevant. Och det är just det här med relevansen som kan vara det avgörande draget för om du kommer att lyckas eller inte.

4. Använd dig av retargeting

Att arbeta med retargeting innebär att man riktar sina digitala annonser mot personer som nyligen besökt din eventsida. Man siktar på personer som varit in på din sida och sedan lämnat den utan att ha utfört ett köp, då man vet att det finns stor möjlighet till försäljning där. Det här är inte den billigaste av de digitala marknadsföringsätterna, men du kan lita på att det är ett av de mest effektiva sätten att öka konverteringar på. Det finns siffor som pekar mot att den här investeringen återbetalar sig självt upp till 6 gånger i ökad försäljning.

För att verkligen få ut maximal effekt brukar det löna sig att driva den här typen av marknadsföring på ett sätt som får besökaren att känna att det brådskar. Använd dig av en kommunikation som signalerar att det ”bara är X antal timmar kvar att boka” eller ”Ett fåtal platser” för att motivera ett påskyndat köp.

5. Skapa en säljande eventsida

Hur gör du själv för att söka reda på event? Troligen startar du via Google, eller hur? Redan här behöver du inspirera potentiella intressenter att utföra ett köp innan de hinner bli distraherade av något annat.

Man har sett att personer som först googlat sig till din eventsida ofta landar på Youtube eller Google Images efteråt, och varför gör de det? För att ta reda på mer om eventet såklart. De vill se videoklipp eller fotografier på tidigare event, föreläsare, gäster m.m. för att skapa sig en bild av vad de kan förvänta sig.

Gör det enkelt för besökare på din eventsida att stanna kvar genom att inkludera detta redan på din landningssida. Dela med dig av fotografier, videoklipp eller kanske ett Instagramflöde från en specifik hashtag. På så sätt minimerar du risken för att den potentiella köparen lämnar din eventsida och söker sig vidare, vilket i sig ger en större konvertering i slutändan. 

Vill du ha en personlig demonstration av Magnet?

Skapa ett demokonto så hjälper vi dig att utforska Magnet. Skapa ett demokonto här!