Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
Sociala medier. Foto.

5 sätt att promota ditt event digitalt – smart & kostnadseffektivt

Här följer ett par smarta och kostnadseffektiva marknadsföringstekniker för dig som ska promota ditt event digitalt.

När man pratar om att marknadsföra event så finns det ett typiskt moment 22. Ju mer pengar du lägger ut på marknadsföring, desto mindre kan du lägga på själva eventet. Men om du inte marknadsför ditt event, hur ska du få folk att komma dit? Lösningen handlar naturligtvis om att fördela och använda sina resurser på ett smart och kostnadseffektivt sätt. Och här är digital marknadsföring troligen det klokaste du kan välja – eftersom du med små medel kan nå en stor massa och få en bra ROI (Return of Investment) på dina insatser.

1. Locka besökare med socialt bevis

Något som erkänt fungerar är det man kallar för socialt bevis. Se till att skaffa referenser, recensioner och uttalanden från deltagare som varit med förr – och använd detta i marknadsföringen tillsammans med lockande fotografier.

Se även till att du har ditt event ute på alla sociala medier, och att du pushar för att få folk att gilla ditt event där. Det sprider sig då i deras vänkretsar som ett socialt bevis och väcker intresse, eftersom de ser att någon vän eller bekant har gillat det.

2. Nyttja kraften i e-postmarknadsföring

Att använda sig av e-postmarknadsföring är ett de mest kostnadseffektiva sätt du kan jobba med för att promota ditt event. Det finns siffror från forskningen som säger att e-post ger upp till 40 gånger mer utdelning av ”nya kunder” än vad Facebook och Twitter gör.

3. Publicera delbart material

När du ska ta fram innehåll för ditt event och dess beskrivning, kom ihåg att content is king. Du behöver dela sådant som dina följare själva vill dela vidare.

Se till att du arbetar strategiskt med det du publicerar, och nyttja gärna innehåll som du tror kan vara delbart. Intervjuer, bilder, videoklipp eller kanske några bra listor med fakta eller tips som kan kännas spännande för den målgruppen du arbetar mot.

Om du kan presentera ditt event på ett tillräckligt spännande sätt för potentiella besökare så kommer de att dela ditt inlägg vidare till sin vänkrets, eftersom det känns relevant. Och det är just det här med relevansen som kan vara det avgörande draget för om du kommer att lyckas eller inte.

4. Använd dig av retargeting

Att arbeta med retargeting innebär att man riktar sina digitala annonser mot personer som nyligen besökt din eventsida. Man siktar på personer som varit in på din sida och sedan lämnat den utan att ha utfört ett köp, då man vet att det finns stor möjlighet till försäljning där. 

Det här är inte det billigaste av de digitala marknadsföringsätten, men du kan lita på att det är ett av de mest effektiva sätten att öka konverteringar på. Det finns siffror som pekar mot att den här investeringen återbetalar sig självt upp till 6 gånger i ökad försäljning.

För att verkligen få ut maximal effekt brukar det löna sig att driva den här typen av marknadsföring på ett sätt som får besökaren att känna att det är bråttom. Använd dig av en kommunikation som signalerar att det ”bara är X antal timmar kvar att boka” eller ”Ett fåtal platser” för att motivera ett påskyndat köp.

5. Skapa en säljande eventsida

Hur gör du själv för att söka reda på event? Troligen startar du via Google, eller hur? Redan här behöver du inspirera potentiella intressenter att utföra ett köp innan de hinner bli distraherade av något annat.

Man har sett att personer som först googlat sig till din eventsida ofta landar på Youtube eller Google Images efteråt, och varför gör de det? För att de vill ta reda på mer om eventet såklart. De vill se videoklipp eller fotografier på tidigare event, föreläsare, gäster med mera för att skapa sig en bild av vad de kan förvänta sig.

Gör det enkelt för besökare på din eventsida att stanna kvar genom att inkludera detta redan på din landningssida. Dela med dig av fotografier, videoklipp eller kanske ett Instagramflöde från en specifik hashtagg. På så sätt minimerar du risken för att den potentiella köparen lämnar din eventsida och söker sig vidare, vilket i sig ger en större konvertering i slutändan.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

Ett event är ofta en resurskrävande satsning för arrangören. Det tar tid, kostar pengar och kräver massor av energi. Så givetvis vill man att det blir så bra som möjligt redan från start. Det som i värsta fall kan sänka ett event är förstås att det inte kommer tillräckligt med folk. Så inbjudan är kanske den viktigaste detaljen för att eventet ska lyckas.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.

Skapa och sälja event biljetter med Magnet

Skapa och sälja event biljetter med Magnet

Skapa biljetter och sälj dem enkelt och smidigt med Magnet. Att skapa själva biljetterna är en viktig del av att hålla i ett event, oavsett om du säljer biljetter eller om du ger bort dem gratis. Oberoende av i fall biljetterna är din främsta inkomstkälla, eller om de helt enkelt bara är ett sätt för […]