2017
2016
2015
06 okt 2017

Fem viktiga “kom ihåg” för ditt event

I planeringen av ett framgångsrikt event är det många steg som måste bockas av. Kom ihåg-listan kan bli hur lång som helst. Men vissa av punkterna är extra viktiga för dig som eventplanerare, och dessa bör du ta extra hänsyn till. Nedan listar vi vilka de är.

 

1. Gör det enkelt för kunden att anmäla sig

Se till att eventets webbsida har enkla och tydliga registrerings- och anmälningsformulär. Fråga endast efter de mest nödvändiga uppgifterna, såsom namn, e-postadress och telefonnummer. Visst kan det vara trevligt och intressant för dig att få information om hur kunden hittade ditt event, etc. Men var aktsam med hur mycket information du begär. Annars kan det leda till att den potentiella kunden tröttnar och klickar ner din sida. Kom ihåg att de flesta av oss ogillar långa frågeformulär på nätet. Se därför till att efterfråga max fem uppgifter.

2. Var tydlig med datum, tid och plats

Webbdesign, snygga bilder och lockande, säljande texter i all ära, men glöm inte de viktiga detaljerna. Var lika noggrann där! Se till att du tydligt presenterar datum för eventet, vilken tid det går av stapeln och vart det kommer att arrangeras. Lägg till en karta, och om möjligt information om hotell i närheten. Gör det helt enkelt så smidigt som möjligt för dina kunder att hitta tid, plats och datum.

3. Marknadsför din eventsida

Oavsett hur modern och inbjudande din eventsida än är, så hjälper den dig inte om ingen besöker den. Lägg därför ner lika mycket tid på att marknadsföra den, som du la ner på textbearbetningen och webbdesignen. Se till att du sprider ordet om den! Använd marknadsföring via e-post, uppdatera dina sidor på Facebook och Instagram, och dela ut flyers. Du kan också uppmuntra kunder som redan anmält sig till eventet, dina nätverkskontakter och vänner att dela eventsidan.

4. Hur många får plats … egentligen?

Om lokalen du bokat till ditt event tar in 100 personer, var då noga med att inte ta in fler. Var realistisk och sälj endast det antal biljetter som känns rimligt. Använd ett eventverktyg som hjälper dig att hålla koll på antal anmälningar och antal sålda biljetter, såsom Magnets eventverktyg. Då får du snabbt koll på alla uppgifter du behöver.

5. Sätt tydliga avbokningsregler

Ingen eventplanerare blir glad för avbokningar. Men så blir det ibland. Livet kommer emellan, och vi behöver ändra våra planer. Fatta ett beslut om hur du vill att avbokningsreglerna ska se ut, och kommunicera dem tydligt på din eventsida. Svara tydligt och klart på vanligt förekommande frågor såsom om kunden behöver avboka sig senast en viss dag, hur stort belopp den kommer att kunna få tillbaka, etc. Allt för att undvika förvirring!

Lycka till!