FAQ MAGNET

Betalningar

Hur fungerar det om jag vill ta betalt för mitt event?

När du lägger upp ditt event i verktyget fyller du i det pris som biljetten ska kosta. Om du har flera olika biljettkategorier (t.ex. sittplats och ståplats) så lägger du enkelt upp fler biljettalternativ med olika priser, och skriver vad de olika biljetterna innefattar. Om du vill lägga på en extra serviceavgift på biljettpriset kan du göra även detta i verktyget.

Jag ska ha ett kostnadsfritt event, går det?

Det går alldeles utmärkt! Genom att skippa att skriva in något pris så blir biljetten och anmälan kostnadsfri för dina deltagare. Sedan kan du välja att komplettera med en förklarande text om du vill, där det mer uttryckligen står ”kostnadsfritt” – som ett förtydligande.

Vilka olika betalningsmetoder finns det?

Vi har stöd för de allra flesta betalningslösningar. När man ska betala för sin biljett så kan man välja mellan kortbetalning, direktbetalning via bank eller mot faktura, där du antingen kan fakturera själv eller dra nytta av vårt samarbete med Billogram. Andra aktörer vi samarbetar med är Paypal, Payson och Payex.

Hur gör jag om jag har biljetter som ska innehålla olika produkter eller aktiviteter?
Det gör du genom att skapa flera biljettyper i verktyget, där du sedan kan lägga på olika produkter som ska inkluderas. Dessa produkter lägger du in själv, och kan därför också välja olika momssatser på dessa. Ett bra alternativ för sig som ska erbjuda paket där det exempelvis ska ingå bussresa + mat + inträde till ett event.

Kan man ha flera olika momssatser i samma event?

Ja, du kan på ett enkelt sätt ställa in de olika momssatserna när du lägger in ditt event. Om du exempelvis erbjuder en paketresa där priset ska inkludera bussresa, mat & biljett så kan du ställa in momssatsen separat för de olika delar som ingår i totalpriset.

Anmälningar & avbokningar

Hur gör jag för att bjuda in deltagare?

Med Postman, som är vårt verktyg för nyhetsbrev och kundbrev, kan du skicka ut inbjudningar via e-post där du infogar en länk till eventet. När du sedan har några deltagare som anmält sig kan du även göra kompletterande utskick från Postman, där du lägger in e-postadresserna till de nyanmälda deltagarna i utskickslistan.

Kan deltagarna avboka sin plats?

Ja, om du tillåter det. När du lägger upp eventet så kan du välja om det ska gå att avboka sin plats eller inte, samt hur många dagar innan eventets start man som senast ska inkomma med sin avbokning. Deltagarna får då en länk tillsammans med bekräftelsemailet på anmälan som de ska följa för att gå in och göra sin avbokning på nätet.

Kan deltagarna lämna information om allergier eller andra särskilda önskemål?

Ja, du kan själv välja vilken information du vill ha in av dina deltagare. Därefter kan du även välja om det ska vara obligatoriskt att besvara dessa frågor eller inte. Deltagarna kan svara antingen i fritext eller i fördefinierade val som du lägger in i verktyget. Denna information får du sedan ut på detaljnivå, och den kommer att finns med i alla listor du får ut på dina deltagare.

Vilken information får jag om mina anmälda deltagare?

Alla anmälda deltagare sammanställs i utskriftsvänliga listor i verktyget. Där får du övergripande information om alla deltagare på individnivå samt på ordernivå. Dessa listor går utmärkt att exportera till Excel om du hellre vill ha en lista att kunna bocka av vid incheckning.

Hur checkar jag in mina gäster eller besökare?

Det finns en inchecknings-app, ”Magnet Check-in”, som fungerar för både iPhone och Android-telefoner. Med den kan du läsa av QR-koder eller streckkoder på deltagarnas och gästernas biljetter. Vill du hellre ha din dator kan du checka in kursdeltagarna direkt i Magnet.

Hur många besökare kan verktyget hantera?

Obegränsat.

Att skapa eventet i verktyget

Kan man kopiera ett tidigare event och använda igen?

Ja, det går bra. Då skapas ett nytt event i verktyget med samma inställningar som förr, där du kan gå in och göra eventuella ändringar i innehållet. Du kan även välja att göra ditt event till ett ”återkommande event”. Då ställer du direkt in vilka datum det gäller, så får deltagarna en lista med de aktuella datumen som finns att välja mellan när de ska anmäla sig.

Hur gör man om man har ett återkommande event?

Om du har ett event som ska finnas tillgänglig under ett flertal datum så väljer du att lägga upp det som ett återkommande event. Då ställer du in vilka datum det gäller som sedan visas i en lista vid anmälningen, där deltagarna får välja aktuellt datum att anmäla sig till.

Kan man göra sin egen design/få in sin grafiska profil på eventsidan?

Ja, absolut! Själva layouten på sidan är fast, men du kan däremot ändra i nästan alla grafiska element, så som färgsättning och typsnitt. Du kan även ladda upp din logotyp, och lägga in både bilder och inbäddade videoklipp direkt i eventbeskrivningen.

Vår lokal rymmer 200 personer, men endast 50 sittplatser. Hur löser man det?

Det löser du enkelt genom att fylla i ”max antal deltagare” i verktyget, och sedan begränsa tillgången på en viss biljettyp, exempelvis de biljetter som inkluderar sittplats. På så sätt riskerar du inte att ditt event blir överbokat.

Jag behöver ett verktyg för gästanmälningar, är Magnet rätt då?

Ja, oavsett om du ska registrera gäster på ett enkelt sätt eller sälja biljetter till ett evenemang så fungerar Magnet väldigt bra för det. Magnet kan ses som ett formulär för anmälningar på webben, men med så mycket mer nyttig funktionalitet.

Jag arrangerar konserter, kan jag sälja biljetter via Magnet?

Absolut, som konsertarrangör har du stor nytta av Magnet. Förutom enkelheten får du full koll på din biljett försäljning och behöver inte betala provision till tredje part. Vi har flera exempel på artister och konsertarrangörer som säljer biljetter genom Magnet.

Min kursverksamhet behöver ta emot anmälningar och registreringar, går det?

Genom Magnet får du allt på samma ställe. Kursdeltagaren anmäler sig på eventsidan du satt upp genom Magnet, eller på din hemsida. Deltagarna betalar på det sätt du har valt, kortbetalning eller faktura. Automatiska bokningsbekräftelser går ut via mail - och även SMS om du vill det. I administrationsdelen får du en bra överblick av försäljningen och kan hantera ordrar, deltagarlistor, incheckningar m.m.

Jag har redan en hemsida, hur gör jag då?
Du bäddar in biljettförsäljningen eller anmälningsformuläret för dina deltagare eller gäster på din befintliga hemsida. På så sätt får du färdiga betallösningar på köpet.

Statistik

Vilka har anmält sig?

I admindelen får du snabbt koll på vilka som anmält sig, antal reserverade platser, avbokat, checkat-in och kan ta ut deltagarlistor. Du får även försäljningsstatistik. Här kan du också ställa in automatiska sms-bekräftelser. Med mera.


Hur följer jag upp mitt event?

Med verktyget Postman kan du skicka ut ett brev till alla deltagarna en tid efter eventet, för att följa upp och tacka. Om du dessutom använder dig av vårt verktyg Kurious kan du skapa en enkätundersökning och bifoga en länk till denna, för att be deltagarna gå in och lämna sina synpunkter på ditt event.

Biljetter

Hur gör jag om jag har biljetter som ska innehålla olika aktiviteter/produkter?

Det gör du genom att skapa flera biljettyper i verktyget, där du sedan kan lägga på olika produkter som ska inkluderas. Dessa produkter lägger du in själv, och kan därför också välja olika momssatser på dessa. Ett bra alternativ för dig som ska erbjuda paket där det exempelvis ska ingå bussresa + mat + inträde till ett event.

Hur gör jag om jag vill erbjuda tidsbegränsade biljetter till ett billigare pris?

Genom att lägga in en viss biljettyp med ett datum för både säljstart och säljstopp så blir denna biljett endast köpbar under den perioden som du ställt in,. Då kan du lägga ut särskilda biljetter till ett billigare pris under en egen biljettkategori. Detta sätt är vanligt använt när man arbetar med ”early bird” priser, för de deltagare som anmäler sig snabbt.

På vilka sätt kan man checka in gästerna?

Vi har en app där man kan scanna biljetter med QR-kod eller streckkod. Det går även bra att ta med en laptop eller en iPad till eventet. Då kan du gå in direkt i ditt event och bocka av deltagarna där.

Vill du ha en personlig demonstration av Magnet?

Skapa ett demokonto så hjälper vi dig att utforska Magnet. Skapa ett demokonto här!