2019
2018
2017
2016
2015
2014
Så lyckas du med ditt event: Del 1
02 jan 2015

Så lyckas du med ditt event: Del 1

Eventet – en introduktion

Du har hittat denna text eftersom du förmodligen funderar på att arrangera ett event av något slag. Om så är fallet, är du på inne på en framgångsrik linje i ditt marknadsföringstänk. Event är en snabbt växande kommunikationsform och kanske är eventens framväxt en reaktion mot allt passivt informationsflöde, där valmöjligheterna bland mediekanalerna är oöverskådligt stora. Eventet har större möjligheter att fånga målgruppens uppmärksamhet än någon annan marknadsföringsform i dag.

 

Detta är första delen i en mini-skola i fem delar som ska lära dig grunderna och hjälpa dig att komma igång med ditt event. Men event är ett vitt begrepp. Det kan handla om allt mellan den lokala bilhandlarens glöggbjudning till världsomfattande händelser som OS-arrangemang och Oscarsgalor. Vi kommer naturligtvis inte att kunna lära dig allt om eventmarknadsföring, men vi kan erbjuda dig de mest väsentliga kunskaperna och bjuda på lite användbara tips som kan vara praktiskt att känna till när du ordnar ditt event.

 

Vi tippar att läsarna av denna skola planerar för ett event som ligger närmare glöggbjudningen än Olympiska Spelen. En glöggbjudning är inte att förakta på det lokala planet – men denna lilla handbok kommer att kunna appliceras på högre nivåer än så.

Vad är egentligen ett event?

Ordet ”event” är hämtat från engelskans ord för evenemang eller händelse och är ett arrangemang vars syfte är att marknadsföra eller kommunicera något. Eventet ingår ofta i en plan för hur ett företag eller en organisation ska marknadsföra sig och eventets delar är noga genomtänkta för att företagets idéer värderingar och värden ska komma till fullt uttryck.

Eventet som marknadsföringsaktivitet är en ganska ny företeelse. Det sägs ha slagit igenom under sommar-OS 1984 i Los Angeles, då arrangörerna lät sponsorerna inte bara exponera sina varumärken under själva evenemanget utan också i sin övriga marknadsföring. Genomslagskraften blev så stor och effekterna visade sig så snabbt, att sponsring även av mindre event har ökat kraftigt efter detta. Event blev helt enkelt ett omistligt inslag i de flesta större företags kommunikationsplaner. En rapport som gjordes av Institutet för reklam- och mediestatistik, visade att sponsring och event står för 13,2 procent av medieutbudet år 2009.

 

Vad kan det bero på? En rimlig förklaring kan hämtas i dagens alltmer detaljerade mediekarta. Kanalutbudet på tv blir större och större för varje år. Interaktiva lösningar och sociala medier tar allt större plats i människors liv. Webben, där ett myller av marknadsförare som slåss om vår uppmärksamhet, har blivit mobil.

 

Men alla dessa inslag kan vi strunta i att uppmärksamma om vi vill. I dag kan vi välja och vraka bland informationsutbudet och välja det som vi känner oss mest underhållna av. Det gör att man måste komma på något alldeles extra för att fånga uppmärksamheten.

 

Ett event ska vara en alldeles extra upplevelse. Tanken är att man ska bjuda sin målgrupp på något alldeles speciellt. Han eller hon ska känna sig särskilt utvald. Om man lyckas med detta får man behålla kundens odelade uppmärksamhet under hela eventet. Här har man alltså goda möjligheter att bygga relationer genom att låta kunden uppleva ditt budskap med alla sina sinnen.

 

En tidningsannons appellerar endast till ett av våra sinnen – synsinnet. Radioreklam till vårt hörselsinne. TV-reklam sägs vara effektivare än dessa båda, eftersom de vädjar till två sinnen samtidigt. Eventet begränsar sig inte till ett par av våra sinnen. Det tar hänsyn till alla våra sinnen: syn, hörsel, känsel, smak och lukt.

 

Men det mest framgångsrika elementet för eventet torde ändå vara det mest basala för mänsklig kommunikation – mötet. Och nu snackar vi om verkliga möten.Vi har möjlighet att träffa vem vi vill över nätet i dag. Men de möten vi minns och där vi knyter de mest bestående relationerna sker fortfarande (och förmodligen för all framtid) in real life.

 

I kommande delar kommer du att få veta de viktigaste ingredienserna för lyckas med eventet och ge dig det bästa resultatet i ditt relationsskapande.

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Knapp: Skapa event

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår bloggoch via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!