2019
2018
2017
2016
2015
2014
Så lyckas du med ditt event: Del 4
22 apr 2015

Så lyckas du med ditt event: Del 4

Event för dina affärsrelationer

Business-to-Business (ofta förkortat B2B) är en marknadsstrategi som inbegriper omsättning av varor och tjänster mellan företag. Förhållandet mellan ett företag och dess underleverantörer brukar kallas ett B2B-förhållande. Detta kan jämföras med andra affärsrelationer som till exempel mellan företaget och den slutliga konsumenten. Denna relation kallas Business-to-Consumer (B2C). Dessa är de två vanligaste förhållandena inom affärsvärlden. I takt med att arbetsgivarvarumärket blir allt viktigare för att rekrytera den rätta personalen har man även börjat tala om Business to Employee (B2E). Det handlar alltså om relationen mellan ett företag och dess anställda.

 

De allra sista åren, i de sociala mediernas tidevarv, har man alltmer börjat uppmärksamma ytterligare en viktig relation i affärsvärlden. Det är en relation som kallas Consumer-to-Business, konsumenternas relation till företaget. Det handlar om de enskilda konsumenternas förmåga att skapa värde åt företaget. Det sker genom att konsumenter skriver recensioner om varor, eller att de talar gott om företaget via sociala medier med mera. Det har blivit allt viktigare för företagen att ha en strategi för hur konsumenterna ska känna eller tycka om företaget.

Event för kunder, företagskunder eller leverantörer

Denna dogm har säkert bankats in i varje företagsledare tusentals gånger vid det här laget: Det är mycket lättare, billigare och mer lönsamt att lyckas behålla en kund än att försöka vinna en ny. Detta tål att upprepas och man borde ha detta uppskrivet på en skylt vid varje personalingång så att ingen, och då menar jag ingen på företaget glömmer detta. Var rädd om dina befintliga kunder oavsett hur små och obetydliga de än månde vara!

 

Den vanligaste orsaken till att man förlorar en kund är att man visar den för lite uppmärksamhet. Att ordna event med jämna mellanrum kan vara ett sätt att upprätthålla de goda relationerna och att visa sin uppskattning. När du ändå ställer till med fest – se till att även bjuda in några potentiella kunder. Då ser du hur väl mottagna de blir när de väl blir kunder så småningom. Event för dessa kan vara till exempel vara resor, mässor, produktlanseringar eller anspråkslösa bjudningar med kundmingel.

 

Här kommer några råd för dig inför ditt event med B2B-folk.

Hur vet jag hur många som kommer?

Det vet du inte. Du kanske har skickat ut en inbjudan via ett digitalt nyhetsbrev till dina affärsrelationer. Låt oss för enkelhets skull säga att det är 100 personer.  Du ser att 45 % av dessa har tackat ja. Innebär detta att det kommer att komma 45 personer? Nej, mycket sällan stämmer den siffran.

 

När det handlar om ett evenemang som är gratis (vilket ett event av detta slag naturligtvis måste vara) så händer det att de inbjudna inte respekterar inbjudan på samma sätt som om den kostade pengar. Några kommer att tacka ja utan att dyka upp. Andra kommer att dyka upp trots att de varken har tackat ja eller nej, eller till och med uttryckligen har tackat nej. Ytterligare några kommer kanske att ta med vänner som inte är inbjudna.

 

Nå, det är bara du själv som kan avgöra hur flexibel du ska vara med inbjudningarna, men tänk på att inte vara alltför brysk när de oinbjudna gästerna står vid dörren.

Hur länge ska eventet pågå?

Bifoga gärna ett program med hållpunkter och tider när du skickar ut din inbjudan. Var sedan noga med att hålla tidsschemat. Framförallt vad gäller huvudpunkterna. Och kanske ännu viktigare – tidpunkten för maten. Mer om det nedan.

 

Kom ihåg en viktig sak – du kanske tycker att du gör något för dina kunder som de borde tycka är roligt, spännande och ren rekreation. Men de flesta som anmäler sig till ett event kanske inte ser så på saken. För många innebär det arbete att besöka ett event. Många av dina samarbetspartners eller kunder kanske besöker event flera gånger i månaden, inte för nöjes skull utan för att de måste. De kanske mycket hellre spenderar den tiden hemma med sin familj, till exempel. Ha därför en ödmjuk inställning till de inbjudna och respektera deras outtalade krav på att tider hålls och att de vill hållas mätta. 

Maten och drycken – är den viktig?

Maten är för vissa inbjudna det allra viktigaste på ett event. Det kan till och med hända att vissa har anmält sig till eventet enbart av den anledningen att det bjuds på gratis mat och dryck. Kanske ännu mer så om det bjuds på alkoholhaltiga drycker. När du tänker efter så kanske du har vänner eller bekanta som resonerar så. Handen på hjärtat – har du själv resonerat så någon gång?

 

Detta kan inte nog understrykas: Om du har lovat dina gäster mat och dryck – låt dem inte vänta för länge på den. En mätt kund är en glad kund. En kund med ett eller två glas vin i magen är en ännu gladare kund. En alltför berusad kund kan däremot vara en katastrof.

 

Var därför noga med att maten serveras på utsatt tid och att du har koll på hur du serverar dryckerna. Naturligtvis ska du alltid erbjuda alkoholfria alternativ. Helst inte bara vanligt kranvatten. Erbjud sådan typ av alkoholfri dryck som känns påkostat och fint. Många tar bilen när de går på företagsevent.

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!