2019
2018
2017
2016
2015
2014
Så lyckas du med ditt event: Del 6
16 jun 2015

Så lyckas du med ditt event: Del 6

Att mäta effekten av eventet

Du har genomfört ditt event. Kanske känner du att gick bra och du är nöjd med hela tillställningen. Eller kanske känner du att det mesta gick snett och du ångrar att du någonsin arrangerade det? Vi känner alla till känslan av att ha lyckats med en bjudning – och att ha misslyckats.

Men det är nu du ska börja skörda frukterna av ditt event och det är nu det viktigaste arbetet börjar. Även om du känner att du har lyckats så kan du ändå inte vara säker på att du lyckades på rätt sätt. Och även om du tror att du har misslyckats med eventet så kan det i själva verket vara så att du har vunnit på det hela i slutändan.

Detta kan du bara ta reda på genom att mäta resultatet av dina ansträngningar. Helst bör du göra det vid flera olika tillfällen. Ju mer mätresultat du har från ditt event, desto mer verktyg har du för att skräddarsy din marknadsföring i framtiden – med större möjligheter att pricka rätt.

Hur och när mäter man då resultatet av sitt event? Tycker du att det känns påfluget att be dina besökare om feedback? Känn inte så. Du har bjudit dina kunder på mat, dryck och underhållning. Nu är det dags för dem att bjuda tillbaka. Och det gör de med sina tankar, sin kunskap och sina åsikter.

”Need to know” eller ”nice to know”?

Innan du börjar fundera på att mäta responsen på ditt event så ska du först veta vad hur du ska förhålla dig till resultaten. Visst känns det trevligt att höra berömmande ord och smicker? Men om du gör mätningen bara för att du vill få bekräftelse på att alla var nöjda så kommer du inte ha så stor nytta av resultaten. Om du däremot gör undersökningen för att lära dig mer om din målgrupp och för att veta vad du ska göra bättre så har du kommit ett stort steg på vägen.

 

Det viktigaste är att du känner till vad du vill uppnå i slutändan oavsett om det handlar om att sälja fler produkter, att öka kunskapen om ditt företag eller att utöka kontaktnätet. Ska resultatet av dina ansträngningar mätas i antalet sålda varor? Eller ska det resultera i att fler vill söka anställning hos dig? Som du märker så är det inte alltid självklart att det behöver handla om pengar.

Ju fler mätningar desto bättre – men var inte tjatig

Som vi nämnde tidigare så är det bra med många mätresultat. Försök att mäta vid olika tidpunkter, både före och efter eventet. Inför eventet kan det vara intressant att genom ett frågeformulär få reda på vad deltagarna förväntar sig av eventet och vad de tror att de kan komma att få nytta av.

Under eventet kan det vara av intresse att göra mindre undersökningar genom mentometerknappar, små diskreta intervjuer, eller övrigt vad som passar in i situationen.

Efter eventet kommer den viktigaste undersökningen. Där ställer du de frågor som du vill ha svar på inför framtiden och vad du ska göra bättre. Denna undersökning fungerar alldeles utmärkt att genomföra via ett digitalt nyhetsbrev, lämpligen samma typ av nyhetsbrev du använde när du bjöd in dina gäster.

I vår marknadsundersökningsskola kan du läsa mer om hur man genomför en undersökning på rätt sätt.

Men det finns alltid en gräns för när det blir för mycket. Alldeles för många undersökningar och enkäter kan verka lite tjatigt. Du känner bäst själv när det är dags att sätta gränsen. Det är också bra om du kollar igenom dina frågor och stryker de som inte känns relevanta, eller de som känns som upprepningar av tidigare frågor.

Vad är viktigt för dig?

När du har samlat in alla dina mätdata så är det dags att analysera svaren. Fokusera mest på de svar som är viktiga för din affärsmässiga utveckling. Är det viktigt att veta hur lunchen som du serverade smakade? Om du tycker det så ska du fokusera på de svaren. Kanske är det viktigare att känna till om dina besökare fick den information de var i behov av och om eventet motsvarade förväntningarna.

Våga blotta dig

När man ställer frågor så blottar man sig en aning. Man erkänner för den andre personen att man svävar i okunskap och att man behöver hjälp med att komma till rätta med detta. Var inte rädd för det. Ju öppnare och modigare man är när man ställer frågorna, desto bättre svar får man.

Be dina eventdeltagare om hjälp, helt enkelt. Fråga dem om de kan bidra till att utveckla dig och ditt företag på något vis. Låt dem vara kreativa i sina svar och var tydlig med avsikten med dina frågor. Låt dem veta att du ber om hjälp för att du ska kunna erbjuda dem ännu bättre produkter eller tjänster.  Låt dem lämna sitt bidrag till ditt företag – du har ju faktiskt bjudit dem på ett event!

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Knapp: Skapa event

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår bloggoch via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!