2019
2018
2017
2016
2015
2014
15 knep på hur du gör en riktigt bra presentation under ditt event
12 maj 2016

15 knep på hur du gör en riktigt bra presentation under ditt event

Dags för företagsevent eller evenemang och du ska hålla någon form av presentation. Vi har tagit fram några knep för hur du kan lyckas och kanske släppa lite på stressen som kan komma. Planering och förberedelse är A och O.

Oavsett om du ska hålla en presentation inför flera hundra personer eller några få kollegor på jobbet så måste du förbereda dig inför den presentation du ska hålla. Vill du uppnå ett så bra resultat som möjligt och riktigt imponera behöver du planera och förbereda dig grundligt, det spelar ingen roll om det är första gången du håller en presentation eller femtionionde. Tänk också på att en bra presentation för dig kan vara att genomföra den överhuvudtaget och inte sjukskriva dig i stället – även det blir betydligt lättare att åstadkomma när du är förberedd.

Sen är det nerverna....det ska visst finnas en undersökning som visar att amerikanska VD:ar är mer rädda för att tala inför människor än de är rädda för döden. Hjärnan och vår fantasi säger att det här gäller livet. Men även om du stakar dig, visar fel bild, svettas, tappar bort dig och darrar på rösten kan du vara rätt säker på att det kommer en ny dag imorgon också. Och det som blir JÄTTESTORT i din hjärna är helt ovidkommande för dem som lyssnar.

Att hålla en presentation. 15 tips.

Prova vårt verktyg för event och biljettförsäljning gratis!

1. Förberedelse är A och O

När du ska börja planera din presentation gäller det att du har koll på vilka du ska prata inför – hur många är de? Vad vet de om ämnet? Är närvaron frivillig eller är de beordrade att lyssna på dig? I så fall kanske du bör göra presentationen mer lättsam och inte alltför tung. Fundera också över vilka frågor publiken kan tänkas ställa, och försök ta in det i presentationen. Bolla gärna idéer med en kollega eller vän – ”vad skulle du fråga om det här?”

2. Sätt ett mål med presentationen

När du talar på ditt event, återförsäljarträff eller seminarium så finns förhoppningsvis ett mål med evenemanget. Hur kan ditt tal eller föreläsning stödja det målet? Vilket mervärde kan du ge dina åhörare?

3. Tiden

Har du fem minuter eller fem timmar? Skillnaden kan vara enorm också nere på minutnivå, därför måste du planera hela din presentation efter det. Vad vill du förmedla under din tid ”på scen”? Kort och koncist är bättre än för långt. En långdragen presentation kommer döda hela syftet.

4. Innehållet ska vara intressant och relevant

Känns något överflödigt? Stryk det direkt! Onödig information tar bort fokus från det viktiga, och publiken kan missa det som du verkligen vill förmedla. Ditt syfte med presentationen ska vara tydligt.

5. Tydlighet

Prata långsamt och tydligt. Se till att publiken är alert och tar in det du säger. Ta pauser – både för din egen skull och för de som lyssnar. Prata i max 45 minuter, ta sedan paus om du kommer prata längre än så.

6. Övning ger färdighet

Öva så mycket som det bara går så du inte behöver förlita dig på dina anteckningar. Presentationen blir bättre om du kan tala mer fritt. Kör igenom din presentation flera gånger för att se att allting funkar. Både ditt material och tekniken. 

7. Var stolt över din presentation.

Om du visar engagemang och entusiasm så smittar det oftast av sig till publiken. Le och var glad när du presenterar ditt material. (Men se punkt 15 också.)

8. Feedback

Efter avslutad presentation kan det vara bra att använda sig av feedback av något slag. Be en kollega som sitter med under presentationen att komma med konstruktiv kritik efteråt – var allting bra eller finns det något som du kan förbättra inför nästa gång? Eller så njuter du bara av att du fixade det och går vidare.

9. Powerpoint som hjälpmedel

Powerpoint är ett bra hjälpmedel att använda sig av när man ska göra en presentation. Fy böveln för Powerpoint säger någon, men håller du det enkelt blir det bra för både dig och åhörarna. Snurra inte in dig i detaljerade flödesscheman eller 50 punkter på en sida. Gör det inte. Ha hellre en bild som du talar runt. (Det finns andra stöd som t.ex.: Prezi, lite coolare, lite mer avancerat.)

10. Fokusera på det viktigaste

Det som är det allra vanligaste felet som många gör är att de fyller sina Powerpoint-presentationer med alldeles för mycket information på varje sida. En sådan presentation ska inte visa precis allt. Det ska vara ett hjälpmedel för dig så du kan prata fritt, men ändå ha några stödord till hjälp. Det blir även en hjälp för publiken att uppfatta vad som är det viktigaste med din presentation.

11. Lagom är bäst

Försök hålla dig till så många punkter/text som varje sida tillåter. Det finns förinställt med typsnitt och storlek på dels rubriker och själva brödtexten. Om du håller dig till detta, det vill säga att texten inte börja krympa i storlek, har du en bra riktlinje på hur mycket information varje sida ska innehålla. Ofta räcker några få punkter bara.

12. Använd bilder

För att aktivera publikens båda hjärnhalvor är det viktigt att ha en bra balans mellan flödet av text och bilder i presentationen. Det är det allra bästa sättet att få publiken att förstå allting. Se till att inte ha mer än tre sidor i rad med bara text och fakta. Om det går – kombinera gärna bild och text på samma sidor.

13. ...men inte vilka bilder som helst

Men bara för att bilder ska vara med innebär inte det att vilka bilder som helst är bra. En Clipart-bild kan du ta bort direkt. Bara relevanta bilder ska vara med, annars kan du lika bra köra utan. Dekorationsbilder fyller inte någon funktion.

14. Mallar

Många företag har tagit fram egna mallar till Powerpoint. Om det finns – använd dem.  Annars ska du välja en så enkel mall som möjligt. Det är ditt budskap som ska nå fram, inte hur häftig presentation du kan visa upp.

15. Ta inte dig själv så allvarligt

Hur känns det nu? Är du sjukt nervös? Det är helt normalt. Börja med att säga det, då släpper faktiskt en del av pressen. Gå inte i "Nu ska jag ge alla en energiboost och inte visa att jag är ett dugg nervös"-fällan.

Här var några knep som förhoppningsvis kan hjälpa dig att komma igång med förberedelserna och i slutändan genomföra en grym presentation som du kan vara stolt över länge. Lycka till!

Håll det enkelt. Prova vårt verktyg för event och biljettförsäljning gratis!

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!