2019
2018
2017
2016
2015
2014
Mingel på ett kundevent
19 mar 2018

Så arrangerar du ett kundevent

Kundevent är nyckeln för små företag att möta sina kunder i person. Vare sig du själv håller i större konferenser, sportarrangemang eller konserter så finns det stora möjligheter i att möta upp dina leverantörer och sponsorer på ett kundevent. Det möjliggör även för dina kunder och leverantörer att skapa nya nätverk med hjälp av ditt nätverk och dina kontakter.

Genom att skapa ett lyckat event för dina kunder och nätverk så kan du samtidigt skapa bättre relationer och många gånger mer affärer. Långsiktiga relationer med kunder och samarbetspartners är A och O för framgång idag när konkurrensen hårdnar. Många företag har likvärdiga produkter och då måste du som företag sticka ut och skapa ett mervärde. För att skapa ett lyckat kundevent så är det sex saker du behöver tänka på:

  1. Skapa ett underhållande event.

Oavsett vilket ämne eventet kommer att beröra så ska man inte underskatta bra underhållning. Även om evenemanget handlar om ett relativt ”torrt” ämne som försäkrings- eller säkerhetsprogramvara, kommer de som deltar att uppskatta en bra show medan de tar del av användbar information. Det bästa sättet att utbilda är att skapa en övertygande historia som fångar deltagarnas uppmärksamhet. Tonen kan vara rolig, allvarlig eller professionell. Kom bara ihåg att utbildning och information ska vara fängslande. Ett underhållande event är ett minnesvärt event.

  1. Designa en snygg & informativ anmälningssida.

När du har programmet för ditt event, är det dags att få det att leva. Behåll den underhållande berättelsen till din kunds eventinbjudan. Copy och bilder ska tillsammans berätta historien kort. Använd bra nyckelord för att berätta historien på ett kortfattat sätt. Kom ihåg att inkludera användbar information som plats, tid, kostnad och vad de ska ta med. Detta gör din anmälningssida till en destination som deltagarna besöker både när de bokar sig, innan de går till ditt event och under tiden för eventet.

  1. Uppmuntra social delning.

Om du har följt de två första stegen och skapat ett underhållande tema som kommuniceras genom starkt berättande, är chansen att människor vill dela ditt event med sina nätverk. Du vill att folk ska prata om det, så gör sidan lätt att dela på sociala nätverk och uppmuntra människor att göra det. Överväg att skapa en hashtag, så att deltagarna kan följa eventet online. Var även frikostig med egna delningar i sociala medier.

  1. Bygg alltid listor.

Oavsett om du samlar e-postadresser genom din webbplats, sociala medier eller i person måste eventplanerare alltid tänka på att hur de kan utöka sina kundlistor. Om du hjälper en kund att planera ett evenemang, se då på varje kunds kontaktuppgifter som en chans att ansluta och samla kunddata. Den här listan hjälper kunden att hålla kontakten med målgruppen och se till att meddelandet ligger framför rätt publik.

  1. Leverera ett minnesvärt event.

Mycket planering går åt till ett evenemang, men kom ihåg att ingenting slår själva eventdagen. Se till att alla dina planer blir genomförda för att leverera ett starkt och övertygande event. Om saker förändras i sista minuten, var flexibel och justera det som behövs i farten. Så länge evenemanget är underhållande och pedagogiskt, kommer publiken att förlåta dig för eventuella misstag.

  1. Kom ihåg att följa upp.

Det kanske känns som att vi tjatar, för vi återkommer alltid till vikten av att följa upp dina event. Den bästa tiden att marknadsföra mot dina kunder är i slutet av ett event. Människor har en klar och positiv bild av er och vill ofta dela med sig av sina positiva erfarenheter. Uppmuntra denna delning på sociala nätverk. Skicka en e-postundersökning för att ta reda på vilka deltagare som trivdes mest och bjud in den kunden nästa gång. Denna uppföljning hjälper dig att förbereda dig för nästa event. Berätta för dem om andra evenemang som kommer upp. Att uppmuntra till biljettförsäljningen i det ögonblick är uppriktigt och uppfattas oftast inte som påstridigt.

 

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Knapp: Skapa event

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår bloggoch via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!