2018
2017
2016
2015
2014
Mobil marknadsföring av event: varför & hur?
24 sep 2018

Mobil marknadsföring av event: varför & hur?

Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.

Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.

 

Använd mobilen som ett praktiskt verktyg

Den mobila enheten i kundens ficka kan fungera som en guide till din föreställning. Skapa användarvänligt innehåll som hjälper deltagare ta sig runt och nätverka under eventet. Inkludera kartor, scheman och information om parkering och hotell som är enkel att komma åt i realtid, för att hjälpa dina deltagare navigera genom konferensen. Använd tydligt språk och grafik. Undvik långa tunga beskrivningar. Tänk också på att du kan skicka ut enkäter via appen när evenemanget är över.

 

Marknadsför ditt innehåll

Din app kan vara det optimala stället för att komma åt innehåll om programpunkterna. Låt användarna läsa om paneldeltagarna i programmet. Ange tid och plats för dessa punkter, liksom talarpresentationer och hur man kan följa dem i sociala medier. Innehållet bör vara koncist, men med länkar för vidare läsningar de som vill ha tillgång till mer bakgrundsmaterial. Du kan dessutom länka till produkter som huvudföreläsarna säljer.

 

Uppmuntra diskussioner

Event är sociala till sin natur, så använd din mobila närvaro för att få igång diskussioner. De kan kopplas till aktuella branschnyheter och trender eller frågor som är viktiga för dina deltagare. Uppmuntra ditt nätverk att diskutera ämnen som de hoppas ska behandlas under ditt event, för att skapa en uppladdning innan konferensen äger rum. Underlätta diskussionerna under eventet med en hashtag och inlägg från ditt team. Efter eventet kan du uppmana deltagarna att fortsätta diskussionerna i mobilen.

 

Skicka påminnelser via mobilen

Om en eftertraktad programpunkt ska inledas, skicka ut en påminnelse till alla närvarande och informera om vart de ska gå. Använd pushnotiser för att säkerställa att viktig information når fram till eventdeltagarna. Pushnotiser är också till stor hjälp vid schemaändringar, eller om du vill lämna en vägbeskrivning till kvällens cocktailparty. Även om dessa meddelanden kan vara väldigt effektiva bör du vara försiktig så du inte går till överdrift. Folk vill inte att deras telefoner piper konstant när de försöker njuta av dagen. Försök hitta rätta balansen mellan kommunikation och spam genom att testa hur folk reagerar.

 

Använd platsbaserade verktyg

Smarta telefoner har platsidentifierande teknik, och detta är ett utmärkt medel för att anknyta till människor innan, under och efter ett event. Innan eventet kan du använda någons geografiska läge för att marknadsföra relevanta event i området. Under eventet kan du använda denna funktion för att hjälpa besökare hitta till olika utställare. Efter eventet kan du hjälpa nätverk komma i kontakt med andra i samma område, så att de kan bygga vidare på kontakter från ditt event.

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt