2019
2018
2017
2016
2015
2014
6 saker som ditt företagsevent inte kan förbise
11 okt 2018

6 saker som ditt företagsevent inte kan förbise

Med tanke på att eventmarknadsförare har fullt upp med att tackla en mängd uppgifter under ett projekt, är det inte underligt att det kan vara svårt att hålla koll på varenda detalj. Det är snarare förunderligt att eventmarknadsförare kan få allt gjort, från att boka underhållning och catering till att organisera innehåll och marknadsföring. Även om du kan förbise vissa obetydliga detaljer, så kan du inte kosta på dig att strunta i marknadsaktiviteterna. Här listar vi sex saker som ditt affärsevent inte har råd att ignorera, för att hjälpa dig hålla fokus på det som är viktigt.

 

  1. Deltagarengagemang

Du kan inte arrangera ett event utan publiken. Därför är inget viktigare än att fokusera på än deltagarengagemang. Det börjar innan eventet, och fortlöper långt efter den avslutande programpunkten. Innan eventet bör du engagera dina främsta influencers och få dem att börja prata om det. Det kan vara föreläsare lika väl som tidigare deltagare som brinner för ämnet. Blås under deras engagemang veckovis med diskussionsämnen och uppslag för en kontinuerlig diskussion som skapar en uppladdning. Uppmuntra samtal både online och IRL under själva eventet och efteråt för att hålla deltagarna engagerade.

 

  1. Sociala medier

Social medier är valutan för deltagarengagemang. Skapa konton i sociala medier och uppdatera dem kontinuerligt. Skapa hashtaggar för dina event och samtalen omkring dem. Använd dessa taggar för att uppmuntra deltagare att dela bilder och uppdateringar om eventet. Var dock inte alltför självuppfylld. Exponera också det aktuella temat. Om exempelvis ny forskning har publicerats inom ämnet för konferensen, dela den informationen och använd den för att inleda ett samtal. Det bidrar till att etablera ditt varumärke som en ledare inom området, och folk kommer se det som angeläget att närvara vid ditt event.

 

  1. Mobil närvaro

Dina kunder använder mobila enheter, så se till att vara mobilt närvarande. Skapa en app som kan fungera som ett verktyg för planering innan ditt event, navigering under eventet och nätverkande efteråt. Förmedla användbara bokningsuppgifter kring mötesplatsen och biljetter för tidig planering. Lägg till scheman, föreläsarpresentationer och nätverksfunktioner för bra information och nätverksmöjligheter på plats. Använd också appen för att underlätta enkäter och feedback efteråt.

 

  1. Gör det underhållande

Glöm aldrig att besökarna i din publik är människor, och människor kommer för att bli underhållna. Boka inspirerande föreläsare som är av intresse för din publik. Tänk på föreläsare du skulle vilja se, och boka dem. Skapa roliga inslag till ditt event. Tänk fotoautomater eller skattjakter. Gamifiera mässgolvet. Den här typen av inslag förser folk med en isbrytare för att börja prata med varandra, och bidrar till att skapa en rolig interaktiv atmosfär.

 

  1. Kundservice

Eventmarknadsförare kan lägga ner så mycket på sitt innehåll, lokalerna och det digitala att de glömmer bort kunden. Detta underminerar arrangemanget. Missa inte att tänka på helhetsupplevelsen av ditt event från kundens sida. Är webbplatsen lättnavigerad? Är det enkelt att köpa biljetter? Erbjuder din app användbar information utan inloggning? Är föreläsarna engagerande? Finns det gott om rum på konferenshotellet, och finns det gott om parkeringsplatser? Kunder kommer att samspela med dina event på så många sätt. Gå igenom upplevelsen i deras skor, och gör den så smidig som möjligt.

 

  1. Besökarfeedback

De  som är bäst att vända sig till för att tala om vad som gick bra och vad som gick mindre bra med ditt event är besökarna. Utnyttja denna fantastiska tillgång genom att ta kontakt med din publik efter showen. Skicka uppföljningsmail eller meddelanden via appen och be om feedback. Ta fram en enkät som går snabbt och enkelt att besvara. Genom att ta pulsen på ditt event omedelbart efteråt, kan du få färska och insiktsfulla synpunkter på hur du ska genomföra nästa event. Och kom ihåg att se över denna information innan du planerar nästa arrangemang.

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!