2019
2018
2017
2016
2015
2014
Så förbereder du dig mentalt för att hålla presentation på event
04 feb 2019

Så förbereder du dig mentalt för att hålla presentation på event

När du ska förbereda en presentation inför ett event finns gott om tips och guider för struktur, upplägg och presentationsteknik. Här fokuserar vi på de mentala förberedelserna, som har stor betydelse inte bara för ditt eget välbefinnande, utan för hur presentationen uppfattas och landar hos publiken. Med andra ord är mental träning inte bara ett verktyg för nervösa talare, det är något som lönar sig för alla. Bli en bättre presentatör och genomför lyckade event.

Hur du säger det du säger, hur du interagerar med åhörarna, ditt kroppsspråk och hur du rör dig i rummet eller på scenen är en mycket väsentlig del av presentationen. Du förmedlar den inställning och det känsloläge du går in med. Det närmaste du kommer ett reglage för att ställa in ett positivt känsloläge är mental träning.

Avspänd koncentration & visualisering när eventet närmar sig

Första steget när du använder mental träning för att förbereda dig är avspänning och koncentration. När du är avspänd öppnar du dig för att påverka ditt förhållningssätt. Nästa steg är visualisering. Föreställ dig hur du genomför presentationen, föreställ dig publiken, frågor de kan komma att ställa och hur du besvarar dem. När du visualiserar ett lyckat genomförande skapas ett spår i medvetandet som du sedan kan följa för att uppfylla målbilden.

Du har antagligen hört talas om elitidrottare som praktiserar mental träning och använder sig av visualisering inför avgörande matcher och tävlingar. Verktyget är förbluffande effektfullt i en mängd sammanhang. Du kan använda det för att påverka såväl inre som yttre stress, allmänt välbefinnande, koncentration, minne och olika typer av prestationer.

Mentala knep precis innan presentationen

För att varva ned, hitta ett inre lugn och fokus innan det är dags att kliva fram och hålla din presentation vid eventet finns olika knep du kan ta till. Har du dagen eller veckan innan ägnat dig åt mental förberedelse genom avspänd koncentration och visualisering gäller det nu att på ett enkelt och effektivt sätt kunna återvända till det sinnestillståndet. Är schemat späckat kan utrymmet för att landa och förbereda dig när presentationen närmar sig vara närmast obefintligt. Då är det bra att ha tillgång till mikroknep som kan göra skillnad inom loppet av ett ögonblick.

  • Ta en promenad
  • Lyssna på en bra låt
  • Le mot dig själv i spegeln
  • Drick ett glas vatten
  • Upprepa en tanke eller fråga, högt eller för ditt inre
  • Sträck på dig och ta ett par djupa andetag.

Testa och känn efter vad som fungerar bäst för dig!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt