Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

I böcker och på scen använder han sig av hånglet som metafor. Att hångla är att närvara fullt ut och engagera sig i sina medmänniskor. Att våga mera och uppleva livet med större intensitet. Han reflekterar också kring vad som egentligen är seriöst. Magnet har fått Klas Hallberg på tråden och här slår vi ett slag för seriöst hångel på konferens. Följ checklistan om du är intresserad av att få till det.

För dig som har bråttom: Svep direkt ned till Liten checklista för nästa konferens.

Som föreläsare utgör han ofta en av programpunkterna när man samlas för en eller två dagars event. Sedan 20 år tillbaka tillbringar därför Klas Hallberg en hel del tid på olika konferenser, och har hunnit göra en del iakttagelser.

– Det är väldigt vanligt förekommande att man gömmer sig i allvar, konstaterar han.

Seriöst – ta kommunikation på allvar

Man måste inte vara allvarlig för att vara seriös. Att tråkighet och allvar ses som synonymt med seriositet menar Klas är högst olyckligt. Det kan vara oseriöst att vara allvarlig.

Överinformation är en alltför vanlig strategi när organisationer kommunicerar med medarbetare och även kunder. Man ger alla all information, för att på så sätt ha ryggen fri.

– Det upplever jag som oseriöst. Om jag är en ledare som ska presentera något måste jag  i egenskap av min roll och kompetens våga välja ut det som är angeläget. Och sedan kommunicera de punkterna på ett tydligt, enkelt och personligt sätt för att nå fram. DET är seriöst, säger Klas.

Och då kan man vara allvarlig, eller så kan man vara rolig. Men det bestämmer inte graden av seriositet.

Även om det har blivit bättre, erfar han att det än i dag finns en fullständig övertro på information. Och på människors benägenhet och förmåga att själva extrahera det värdefulla ur mängder av information.

– Jag är helt fascinerad. När man väl samlar folk, tar dem ur produktiv arbetstid för att de ska träffas… Att då i princip läsa innantill från det som står på intranätet, det  är en gåta för mig. 2019 är varannan konferens en fullständig powerpoint-festival, jag fattar det inte utbrister han.

Känsla & reflektion eller death by power point

Det måste inte bli att man leker lekar poängterar Klas. Visst kan man få ha vanliga powerpointbilder och grafer också, men då ska man låta bli att trycka in för mycket information på dem. Håll fokus på det angelägna. Och om du vill uppnå en känsla, välj en annan bild än en graf.

– Det är ändå ett fall framåt att det i presentationer börjat dyka upp bilder av olika typer av berg och personer som bestiger olika typer av berg… Och så vägar som slingrar sig framåt, noterar han märkbart road.

Även om han delvis raljerar över dessa bilder framhäver han att de är ett steg längs vägen när det gäller att begrunda vilken känsla man vill frammana.

– Konferensbranschen har på skalan 1-10 under mina 20 år gått från 2 till 3,5 tycker jag. Så att det går ju framåt.

Ibland handlar det inte om en känsla utan en reflektion man vill att folk ska göra. Då kanske det är läge med någon form av grafisk illustration med till exempel två kontrasterande moln och ett frågetecken i mitten. Men det Klas ser är inte att man visar upp en sådan bild och pratar om kärnfrågan utifrån sin egen kompetens. I stället noterar han ofta att hela resonemanget är utskrivet på powerpointbilden, och läses innantill av den som står på scen.

– Märklig strategi tycker jag. Sluta med det med en gång och börja tänka.

Behöver du inspiration rekommenderar Klas att till exempel kolla på en video med Hans Rosling.

Hångel – ömsesidigt risktagande i stunden

Hur får vi till hångel på konferensen då? Innan mötet bör vi se till att ha med oss ett viktigt grundantagande: det är människor som möts. Inte information som ska ut. Utifrån det kan vi fatta beslut som till exempel att att lägga in pauser som räcker till, för att sedan kunna se hur helheten påverkas och värdet blir större.

– Sinnebilden av hångel när någon står på scen är en gospelkör. Vi tar risk och faller i varandras knä om det går snett. Vi är människor tillsammans, säger Klas.

I ett resonemang kring ömsesidigt risktagande tar han upp affärsuttrycket skin in the game. Det syftar på att om bara en part tar risk blir kvaliteten sämre i affärsrelationen och situationen mer utsatt. Klas applicerar samma princip på andra typer av relationer. Om bara en tar känslomässig risk i kärleksrelation är relationen sämre rustad för svåra tider, jämfört med om båda tar känslomässig risk.

– Jag tänker att det är samma sak på scen. Om den som kommunicerar blottar sig eller är sårbar på något sätt, så kommer personen upplevas som mer autentisk och mer trovärdig. Här ser jag en mycket stor möjlighet för att utveckla möten över huvudtaget. Den som pratar inför andra, leder ett möte eller är chef – jag tror att det här är väldigt viktigt även i ledarskap – behöver våga ta risk, menar Klas.

Det handlar inte om att skjuta från höften

Han beskriver konferenser som traditionellt riggade så att den som står på scenen inte ska behöva ta risk. Det pågår väldigt mycket riskminimering och det är dags att börja tänka från andra hållet tycker Klas.

– Då menar inte jag att vi ska skjuta från höften och vara sköna. Vi ska förbereda oss, tänka igenom vad vi vill kommunicera, och kommunicera det tydligt, enkelt och personligt. Och vi ska våga ta risk, det är det som är essensen i hånglandet, summerar han.

Det finns många olika sätt att ta risk på. Ett sätt är att blotta okunskap ”vet ni vad, jag vet inte hur vi ska lösa den här utmaningen, här är den”. Ett annat är att våga kommentera något som händer här och nu. Om det till exempel ringer i en telefon, gör något med det bara ”jag kan ta det”. Metabudskapet när du tar risk på scen är jag är trygg, jag håller.

Liten checklista till nästa konferens

När det gäller konkreta tips är det en grundläggande nivå vi går in för. Det mer avancerade kommer vi inte komma till eftersom konferensbranschen inte är redo för det.

  • Undvik överinformation och våga välja ut (För helvete!)
  • Låt det visuella vara ett stöd för det du kommunicerar – sluta läs innantill
  • Kommunicera på ett personligt sätt för att nå fram
  • Våga ta risk inför de som lyssnar 

 

Skrattsalvor, angelägna infallsvinklar & diamantregn

Som föreläsare är han själv känd för att riva ner hjärtliga skratt och skapa engagemang hos publiken. Förutom att han belönats med Stora Talarpriset och flera gånger utsetts till Årets Talare rankas Klas Hallberg som en av världens bästa talare. Det är oberoende organisationen SpeakerRating.com som bland 5 000 rankade talare placerar Klas på den allra högsta nivån, Diamond Speaker. Endast 8 andra personer i världen har uppnått denna nivå.

Tillsammans med Magnus Kull som Magnet tidigare intervjuat har han gett ut trilogin Varför växer gräset (samlad utgåva 2016). Han har också publicerat serien Hångla mer! (2015) som består av titlarna Hångla mer!, YCDBRALAI Arbeta mindre – få mer gjort och Hedra mysteriet – mindfulness på Värmländska.

Klas har också turnerat med bejublade föreställningar. Den senaste är Hela Sverige hånglar! – En filosofisk humorshow om att leva innan man dör. Turnén fortsätter med extrainsatta föreställningar under 2019.

Dessutom delar han regelbundet med sig av reflektioner i egenskap av husfilosof på Sveriges Radio, i programmet P4 Extra.

Allt i den här artikeln kan vara fel

Boken Hångla mer! avslutas med orden Allt i den här boken kan vara fel.

Slutord som också är ett exempel på risktagande, i och med att några läsare kanske tar det på fel sätt.

– Jag tänkte att det kan vara så, säger Klas.

Apropå detta tar han upp begreppet beginners mind – in the beginners mind there are many possibilities, in the experts there are few.

– Om jag med min expertis och erfarenhet kommer ihåg att också ha ett beginners mind kommer jag få ut maximalt av min erfarenhet. Men om jag glömmer eller inte klarar av att ha det är risken att min kompetens och erfarenhet till slut blir min egen begränsning i stället för resurs.

Ett viktigt basförhållningssätt för Klas Hallberg är att det här är mina iakttagelser och så har jag upplevt det. Du har inte fått sanningen. Se det som förslag inte evidens.

Allt i den här artikeln kan vara fel.

Mer om Klas Hallberg och hans förehavanden.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

Ett event är ofta en resurskrävande satsning för arrangören. Det tar tid, kostar pengar och kräver massor av energi. Så givetvis vill man att det blir så bra som möjligt redan från start. Det som i värsta fall kan sänka ett event är förstås att det inte kommer tillräckligt med folk. Så inbjudan är kanske den viktigaste detaljen för att eventet ska lyckas.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.

Skapa och sälja event biljetter med Magnet

Skapa och sälja event biljetter med Magnet

Skapa biljetter och sälj dem enkelt och smidigt med Magnet. Att skapa själva biljetterna är en viktig del av att hålla i ett event, oavsett om du säljer biljetter eller om du ger bort dem gratis. Oberoende av i fall biljetterna är din främsta inkomstkälla, eller om de helt enkelt bara är ett sätt för […]