2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Presentation inför publik
24 aug 2020

Så släpper du pressen & lyckas med din presentation

17 tips

Hör du till de lyckliga få som älskar att tala inför publik? Eller börjar du svettas bara av tanken på att tala inför dina närmaste kollegor? Oavsett vilken grupp du tillhör finns det många knep att ta till. Knep som hjälper dig att stressa av, nå ut med dina budskap och hålla en riktigt lyckad dragning. Här får du vårt framgångsrecept i ämnet – 17 tips som du har nytta av vare sig du ska genomföra presentationen fysiskt eller digitalt. Lycka till!

 

1. Förberedelse är A och O

När du ska börja planera din presentation kan det vara en god idé att du ställer dig följande frågor:

  1. Vilka ska du hålla dragningen för?
  2. Hur många är de? 
  3. Vad vet de om ämnet? 

Anpassa presentationen utifrån svaren. Fundera också över vilka frågor publiken kan tänkas ställa till dig och ta med det i din presentation.

 

2. Sätt ett mål 

Förhoppningsvis har du ett mål med din presentation. Fundera på hur ditt tal eller föreläsning kan stödja det målet. Fundera också på vad du vill ge dina åhörare. Vilken känsla vill du förmedla? Vilken känsla vill du att din publik ska bära med sig hem?

 

3. Hur lång tid har du på dig?

Har du fem minuter eller fem timmar? Skillnaden kan vara enorm också nere på minutnivå, därför måste du planera din presentation efter det. Vad vill du förmedla under din dragning? Kort, koncist och lättsamt är bättre än för långt. En långdragen presentation kan döda syftet.

 

4. Välj ett engagerande och relevant innehåll

Känns något överflödigt? Stryk det direkt! Onödig information tar bort fokus från det viktiga och publiken kan missa det som du verkligen vill förmedla. Ditt syfte med presentationen ska vara tydligt. Berätta också gärna något personligt i jag-form. Det ökar engagemanget och din trovärdighet, samtidigt som det höjer åhörarnas nivåer av oxytocin, lyckohormonet. 

 

5. Använd humor

Skaka av dig nervositeten genom ett skratt. När du använder humor ökar endorfinerna i både dig och dina åhörare. Det gör det enklare för dig att bli omtyckt av publiken och engagerar.

 

6.Effektiva berättarknep

Storytelling är ett effektivt verktyg som du kan använda dig av i din presentation. Tänk ständig framåtrörelse, där du bara ger små bitar och cliff hangers, och väntar med att avslöja hela berättelsen till slutet. Det ökar spänningen och dina åhörares fokus och dopaminnivåer.

 

7. Träna, finslipa och träna lite till

Öva så mycket så att du slipper förlita dig på dina anteckningar. Presentationen blir bättre ju mer fritt du kan tala. Kör igenom din presentation flera gånger för att se att allting funkar. Både ditt material och tekniken. Gärna inför en vän eller en kollega. Be dem om feedback om hur du kan finslipa din presentation. Du kan också be någon filma dig.

 

8. Var tydlig och närvarande

Prata långsamt och tydligt. Se till att publiken är alert och tar in det du säger. Ta pauser – både för din egen skull och för de som lyssnar. Prata i max 45 minuter, ta sedan paus om du kommer prata längre än så.

 

9. Var stolt och tro på dig själv

Var stolt över det arbete du har gjort och tro på den du är. När du utstrålar stolthet tillsammans med engagemang och entusiasm så smittar det av sig till publiken och skapar trovärdighet. Le, var närvarande och glad. Påminn dig om att du har något viktigt att berätta och att publiken är betydelsefull för dig.

 

10. Powerpoint: ja eller nej?

Powerpoint kan vara ett bra hjälpmedel både för dig och för publiken. Om du:

  1. håller ppt-presentationen enkel. Det är ditt budskap som ska nå fram, inte hur häftig presentation du kan visa upp.
  2. använder dig av signifikanta och betydelsefulla bilder.
  3. använder dig av max 6 bullet points per sida.
  4. undviker detaljerade och invecklade flödesscheman.
  5. använder mörk eller svart bakgrund. Det får ögonen att slappna av.
  6. undviker ljus bakgrund. Det stjäl uppmärksamheten från dig och kan vara störande för publiken.

 

11. Om du blir nervös – andas

Om du blir nervös i början av dragningen – ta ett djupt andetag och berätta det för din publik. Det gör det lättare att släppa pressen. Kom ihåg att det är mänskligt att vara nervös. Tänk också på att stanna upp då och då och ta ett djupt andetag även under presentationen. Det skapar naturliga konstpauser. 

 

12. Tystnad – ett effektivt verktyg

När du stannar upp då och då under din presentation skapas strategiska pauser. De ger din publik möjlighet att ta in, reflektera och känna efter. Planera därför in flera pauser i presentationen.

 

13. Använd din röst och intressanta ordval

Din röst kan vara avgörande för hur väl du lyckas med din presentation. Med rösten lyfter du och levandegör ditt tal. Ha med känslan när du talar. Höj volymen när du vill ha extra uppmärksamhet och när du pratar om något riktigt spännande. Variera tempot, repetera och betona avgörande ord. Andra effektiva grepp är metaforer och anaforer. Metaforer är bildliga uttryck, till exempel ’blod är tjockare än vatten’. En anafor använder du när du börjar en eller flera meningar på samma sätt. Det ger flyt i presentationen och gör den mer lättillgänglig.

 

14. Ditt kroppsspråk

Kroppsspråket är minst lika avgörande som rösten. Den kan antingen lyfta eller sänka en presentation. Kom ihåg att förstärka och öka effekten med det du säger genom att matcha ditt kroppsspråk med det du berättar. Tro på det du säger. Känn för det du berättar. Först när du synkar ordvalen och din röst med dina ansiktsuttryck och ditt kroppsspråk utstrålar du trovärdighet. 

Tips! Be att någon filmar dig när du tränar på din presentation. På så sätt kan du finslipa ditt tal ännu lite till.

Och Du! Visa respekt för dina åhörare genom att se till att se på dem i så stor utsträckning som möjligt. Ögonkontakt med publiken ökar trovärdigheten.

 

15. Frågestund 

Efter presentationen är det bra att du har en frågestund inplanerad. Se till att du är förberedd. Låt vänner och kollegor ställa knepiga frågor till dig och öva på att besvara dem. Det är också helt okej om det dyker upp frågor som du inte kan besvara. Be att få återkomma så snart du har svaret. Det är också uppskattat att du ställer frågor till dina åhörare. Låt din publik få vara huvudpersonen för en stund.

 

16. Feedback

Efter avslutad presentation kan det vara bra att använda sig av feedback av något slag. Be en kollega som sitter med under presentationen att komma med konstruktiv kritik efteråt – var allting bra eller finns det något som du kan förbättra inför nästa gång?

 

17. Uppföljning

Hur förlänger du effekten av presentationen? Ska du dela ut din ppt-presentation på plats eller kanske förlänga effekten genom att mejla materialet dagen därpå? Är det kanske läge för uppföljande telefonsamtal? Oavsett dina svar på de här frågorna - se till att ha en uppföljningsplan. 


Återigen, all lycka till. Du kommer att klara det galant!

Prova vårt verktyg för event och biljettförsäljning gratis!

Se också: så håller du en proffsig onlineföreläsning

 

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!