2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Onlineföreläsning
02 nov 2020

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

Vilka krav ställer egentligen det digitala mötet på dig som föreläser? En tydlig agenda, rätt ljussättning och säker uppkoppling är några exempel. Vad behöver du mer tänka på för att hålla en så proffsig digital föreläsning som möjligt? Här får du 10 tips på hur du kvalitetssäkrar din onlineföreläsning. 

1. Förebered - Ha syftet med inbjudan

Var tydlig med ditt syfte, ditt upplägg och vad deltagarna förväntas bidra med och få ut av föreläsningen redan i din inbjudan.

2. Se till att ha kameran i ögonhöjd

Ställ din dator på en trave böcker. På så sätt hamnar kameran i ögonhöjd. Har du kameran för lågt under föreläsningen kan upplevelsen bli att du tittar ner på de du talar med, och omvänt som om du blickar upp på dem om du har kameran för högt. 

3. Korrekt belysning och bakgrund

Se till att du har tillräckligt med belysning så att du syns ordentligt. Undvik att sitta med ett fönster bakom dig. Då är risken stor att du blir mörk i ansiktet. Använd istället fönsterljuset från sidan eller framifrån. 

Kom också ihåg att snygga till och städa bakgrunden för ett proffsigt intryck. Men det måste inte vara tomt; ställ gärna fram en bukett blommor eller en skål med frukt. 

4. Pålitlig nätverksanslutning

Se till att du har en stadig och pålitlig internetuppkoppling för att kunna genomföra din föreläsning utan avbrott eller hack. Helst en hastighet på minst 100/100.

5. Övrig utrustning 

Välj utrustning med så hög ljud- och bildkvalitet som möjligt. Det är viktigt för engagemanget att dina deltagare ser och hör föreläsningen på bästa sätt. 

Är du i större lokaler eller är ni flera som föreläser? Då kan det vara en god idé att använda externa kameror och mikrofoner. Till exempel de varianter som du fäster på dataskärmen.

6. Klädsel och hållning

Tänk på hur de du talar med upplever dig i bild. Undvik klädsel med ränder och mönster, starka färger som till exempel rött och tröjor med text. 

Sitt gärna rak i ryggen, något framåtlutad och se till att dina deltagare ser dina händer. Det ger ett engagerat och trovärdigt intryck. Och le – det ger energi både till dig och dina deltagare.

7. Innan du börjar...

  • Se till att all utrustning är laddad
  • Kolla internetuppkopplingen
  • Testa mikrofonen, ljud- och videokvaliteten
  • Om din föreläsning är ett live-event: kolla livestreaming-verktyget.

8. Körschema

Ha ett tydligt och detaljerat körschema med växlingar i tempo och flera pauser. Gå igenom föreläsningens olika moment för deltagarna, förklara ditt upplägg och hur lång tid de olika momenten tar. Och se till att du håller tiden.

9. Skapa engagemang

  • Ta gärna med något roligt och oväntat som gör att din föreläsning sticker ut.
  • Innan du sätter igång kan du ge deltagarna en snabb rundtur på ditt kontor, i den lokal eller det rum du är i. 
  • Om möjligheten finns kalla gärna dina deltagare vid namn. 
  • Om du har en chattfunktion och ett större antal deltagare kan det vara bra att använda en moderator. Moderatorns ansvar blir att hålla ordning på frågorna och lyfta fram de viktigaste med jämna mellanrum, för att på så sätt skapa en bra dialog mellan dig och dina deltagare. 
  • Publiken delar gärna vad de tycker. Här är några verktyg som du kan använda för live-frågor: 

Mentimeter (öppnas i nytt fönster)

Direct poll (öppnas i nytt fönster)

Polleverywhere (öppnas i nytt fönster)

  • Avsluta gärna din onlineföreläsning med en kort sammanfattning och en check out-fråga. 

10. Exempel på digitala mötesplattformar

 

Lycka till med din föreläsning! 

PS. Med Magnet eventverktyg skapar du lätt väldesignade och attraktiva inbjudningar till dina föreläsningar och event. Du kan administrera såväl fysiska som digitala evenemang och föreläsningar, och också ta betalt av deltagarna om du önskar. 

Så tar du betalt för event online

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!