Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

6 saker som ditt företagsevent inte kan förbise

Med tanke på att eventmarknadsförare har fullt upp med att tackla en mängd uppgifter under ett projekt, är det inte underligt att det kan vara svårt att hålla koll på varenda detalj. Det är snarare förunderligt att eventmarknadsförare kan få allt gjort, från att boka underhållning och catering till att organisera innehåll och marknadsföring. Även om du kan förbise vissa obetydliga detaljer, så kan du inte kosta på dig att strunta i marknadsaktiviteterna. Här listar vi sex saker som ditt företagsevent inte har råd att ignorera, för att hjälpa dig hålla fokus på det som är viktigt.

  1. Deltagarengagemang

Du kan inte arrangera ett event utan publiken. Därför är inget viktigare än att fokusera på än deltagarengagemang. Det börjar innan eventet, och fortlöper långt efter den avslutande programpunkten. Innan eventet bör du engagera dina främsta influencers och få dem att börja prata om det. Det kan vara föreläsare lika väl som tidigare deltagare som brinner för ämnet. Blås under deras engagemang veckovis med diskussionsämnen och uppslag för en kontinuerlig diskussion som skapar en uppladdning. Uppmuntra samtal både online och IRL under själva eventet och efteråt för att hålla deltagarna engagerade.

 

  1. Sociala medier

Social medier är valutan för deltagarengagemang. Skapa konton i sociala medier och uppdatera dem kontinuerligt. Skapa hashtaggar för dina event och samtalen omkring dem. Använd dessa taggar för att uppmuntra deltagare att dela bilder och uppdateringar om eventet. Var dock inte alltför självuppfylld. Exponera också det aktuella temat. Om exempelvis ny forskning har publicerats inom ämnet för konferensen, dela den informationen och använd den för att inleda ett samtal. Det bidrar till att etablera ditt varumärke som en ledare inom området, och folk kommer se det som angeläget att närvara vid ditt event.

 

  1. Mobil närvaro

Dina kunder använder mobila enheter, så se till att vara mobilt närvarande. Skapa en app som kan fungera som ett verktyg för planering innan ditt event, navigering under eventet och nätverkande efteråt. Förmedla användbara bokningsuppgifter kring mötesplatsen och biljetter för tidig planering. Lägg till scheman, föreläsarpresentationer och nätverksfunktioner för bra information och nätverksmöjligheter på plats. Använd också appen för att underlätta enkäter och feedback efteråt.

 

  1. Gör det underhållande

Glöm aldrig att besökarna i din publik är människor, och människor kommer för att bli underhållna. Boka inspirerande föreläsare som är av intresse för din publik. Tänk på föreläsare du skulle vilja se, och boka dem. Skapa roliga inslag till ditt event. Tänk fotoautomater eller skattjakter. Gamifiera mässgolvet. Den här typen av inslag förser folk med en isbrytare för att börja prata med varandra, och bidrar till att skapa en rolig interaktiv atmosfär.

 

  1. Kundservice

Eventmarknadsförare kan lägga ner så mycket på sitt innehåll, lokalerna och det digitala att de glömmer bort kunden. Detta underminerar arrangemanget. Missa inte att tänka på helhetsupplevelsen av ditt event från kundens sida. Är webbplatsen lättnavigerad? Är det enkelt att köpa biljetter? Erbjuder din app användbar information utan inloggning? Är föreläsarna engagerande? Finns det gott om rum på konferenshotellet, och finns det gott om parkeringsplatser? Kunder kommer att samspela med dina event på så många sätt. Gå igenom upplevelsen i deras skor, och gör den så smidig som möjligt.

 

  1. Besökarfeedback

De  som är bäst att vända sig till för att tala om vad som gick bra och vad som gick mindre bra med ditt event är besökarna. Utnyttja denna fantastiska tillgång genom att ta kontakt med din publik efter showen. Skicka uppföljningsmail eller meddelanden via appen och be om feedback. Ta fram en enkät som går snabbt och enkelt att besvara. Genom att ta pulsen på ditt event omedelbart efteråt, kan du få färska och insiktsfulla synpunkter på hur du ska genomföra nästa event. Och kom ihåg att se över denna information innan du planerar nästa arrangemang.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför nästa event med Google Ads; syns i rätt sammanhang och locka fler deltagare. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med Google Ads, samt vad du bör tänka på när du marknadsför evenemang via Google.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Är det någon som kan svara på den frågan så är det Björn Lilja. 2010 startade han Kundo tillsammans med tre kollegor. Vad företaget gör? Hjälper sina kunder att skapa kundservice i världsklass i de digitala kanalerna.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.