GDPR - för marknadsförare

Tidigare har PUL och marknadsföringslagen styrt hur vi hanterar personuppgifter i marknadsföringssyfte. Den 25 maj i år ersätter en ny EU-förordning, GDPR, den svenska personuppgiftslagen. Vad innebär det för dig som jobbar med marknadsföring?

Ökat krav på samtycke

Kravet på samtycke för att spara personuppgifter är ingen nyhet i sig, det har funnits tidigare och reglerats i svenska PUL. Den största förändringen som sker med GDPR är att kravet blir större på att påvisa aktivt samtycke. För att ha ett samtycke krävs nu en bekräftelse från den registrerade. Tystnad, förkryssade boxar och liknande räknas inte längre som samtycke. Vid en granskning kommer du bli tvungen att visa att där finns ett samtycke. Med undantag för direktmarknadsföring, där det anses finnas ett berättigat intresse.

Berättigat intresse

Det ökade kravet för samtycke är det som många känner sig mest oroliga över. För Paloma som erbjuder verktyg för bland annat nyhetsbrevsutskick och inbjudningar till event, ställs stora krav på att ta reda på vad som egentligen gäller.

Vad räknas egentligen som berättigat intresse?

I PUL finns ett speciellt kapitel som heter ”Intresseavvägning” som berör just denna punkt. Intresseavvägning innebär att i marknadsföring av specifika produkter, där det finns ett särskilt intresse för mottagaren, så får du spara personuppgifter. Med GDPR gäller i princip samma avvägning, men heter då ”Berättigat intresse”. Den största skillnaden mellan berättigat intresse och intresseavvägning är när det kommer till att spara personuppgifter som tillhör barn. GDPR ställer också större krav på skydd av personuppgifter:

"Behandling är endast laglig om och i den mån som åtminstone ett av följande villkor är uppfyllt:
Behandlingen är nödvändig för ändamål som rör den personuppgiftsansvariges eller en tredje parts berättigade intressen, om inte den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter, särskilt när den registrerade är ett barn.
Led f i första stycket ska inte gälla för behandling som utförs av offentliga myndigheter när de fullgör sina uppgifter."

Förordning om integritet och elektronisk kommunikation

Det pågår ett arbete där integritet och elektronisk kommunikation är i fokus, och det är ytterst aktuellt för dig som skickar nyhetsbrev, kundbrev och inbjudningar. Det är än så länge ett förslag, och innefattar bland annat direktmarknadsföringskommunikation som definieras såsom:

"Alla former av reklam som sänds till en eller flera identifierad(e) eller identifierbara slutanvändare av elektroniska kommunikationstjänster, inklusive automatisk uppringning och kommunikationssystem med eller utan mänskligt interagerande, elektronisk post, sms, etc."

Förslaget innebär att samtycke bör gälla enligt dataskyddsförordningens definition, och att man även här bör ha ett aktivt samtycke. Nästa steg i lagstiftningsprocessen är att Europaparlamentet och EU:s råd ska behandla ärendet, förslagsvis innan den 25 maj i år.

Slutsats

Oavsett varför personuppgifter sparas, kommer kraven för säkerhet, samtycke och hantering att öka. Med den nya förordningen har samtycket varit i fokus och som personuppgiftsansvarig har du ett ansvar att avväga om berättigat intresse finns för just dina nyhetsbrevsutskick och evenemangsinbjudningar.

Eftersom arbetet gällande förslaget kring integritet och elektronisk kommunikation inte är på plats ännu, är det svårt för oss att ge exakta råd för hur du som kund ska gå vidare. Men, en avvägning om berättigat intresse måste ske i varje individuellt fall.

Vårt råd som leverantör av tjänster, som ska användas för direktmarknadsföring, är att du i framtiden alltid samlar in adresser med GDPR i åtanke. Ett samtycke bör alltid tas fram och kunna bevisas, oavsett om berättigat intresse finns.

Nödvändigtvis kanske du inte behöver samla in samtycke från adresser du redan har och som är en etablerad kontakt, men om det gör att du känner dig mer trygg i ert arbete så ska du absolut göra det. Använd då gärna vår mall för att samla in samtycke.

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!