GDPR och Paloma

Diskussionerna kring GDPR i media påminner mig om den så kallade millenniumbuggen. Den beskrevs som en smärre katastrof för världen, men som bekant hände i stort sett ingenting. Vi får se vad GDPR tar vägen! Glädjande är dock att det personliga skyddet stärks. Och om du är orolig över hur GDPR kommer att påverka ditt företag, minns att sunt förnuft och ”ordning och reda” hjälper dig långt på vägen. Dessutom jobbar vi på Paloma för fullt med den utveckling och förändring som krävs, för att du som kund ska kunna tillämpa GDPR på ett korrekt sätt.

I korta drag reglerar GDPR hur företag, organisationer och myndigheter hanterar personuppgifter, hur de lagras och varför. Det personliga skyddet stärks och du har rätt att bli glömd, det vill säga att inte finnas med i något register alls. Som person har du också rätt att få ut din data, så kallad dataportabilitet. GDPR, den nya dataskyddsförordningen, ersätter PUL den 25 maj i år.

Här på Paloma kommer vi bland annat att förstärka och GDPR-säkra våra produkter med dessa funktioner:

1) Ett nytt prenumerationsformulär, för dig som samlar in e-post-adresser till ditt nyhetsbrev. Här kommer du att kunna lägga till din egen samtyckestext. Inga checkboxar kommer vara för-ifyllda.

2) När du säljer biljetter eller platser i Magnet kommer köparen behöva ge samtycke till lagringen av personuppgifter.

3) Automatisk och tidsinställd radering av adresslistor. Den här funktionen hjälper dig att undvika lagring av uppgifter i onödan.

4) Blockering av sms-utskick.

5) Funktion för att bli glömd.

Och du! Kom ihåg att Paloma är ett svenskt företag (och en så kallad molntjänst eller SAAS), med all informationslagring i Sverige, hos hostingpartnern Cygate. Ett Telia-bolag! Det innebär att du inte behöver ta hänsyn till eller undersöka lagring av data i tredjeland (land utanför EU).

OBS! Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns någon praxis kring GDPR ännu, eftersom lagen träder i kraft först i maj i år.

Vid pennan,

Peter Berg, produktchef på Paloma

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Knapp: Skapa event

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår bloggoch via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!