Vad är ett samtycke enligt GDPR? 

Nytt år och ny dataskyddsförordning. I vår artikelserie om GDPR reder vi ut frågorna kring den med Peter Berg, vd för Paloma. Först ut är samtycke. Vad betyder det egentligen och finns det några skillnader jämfört med PUL?

Från och med när gäller den nya förordningen?

Svar: Den gäller från och med den 25 maj i år, och ersätter då PUL, personuppgiftslagen.

Vi får in många frågor kring det här med samtycke, vad ger ett samtycke i det här sammanhanget?

Svar: Det är ett sätt att göra din hantering av personuppgifter laglig. Du ber helt enkelt den registrerade personen om lov först innan du hanterar personens personuppgifter.

Vad är en personuppgift?

Svar: En identifierad eller identifierbar fysisk person (i livet). Namn, bilder, ip-adress, DNA etc. Egentligen all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en levande, fysisk person.

Vad är ett samtycke juridiskt sett?

Svar: Det är ett frivilligt, specifikt, informerat och otvetydigt medgivande från den registrerades sida om att han eller hon godkänner behandling av personuppgifter rörande honom eller henne, som till exempel genom en skriftlig, inklusive elektronisk eller muntlig förklaring.

Kan du ge något tips på vad som är extra viktigt att tänka på när det kommer till samtycke?

Svar: Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite, om du är osäker, och kom ihåg att det alltid måste framgå tydligt vad den registrerade samtycker till. Och tjänar behandlingen flera olika syften – var noggrann med att specificera det. Samtycket måste ges från kunden för samtliga syften.

Kan man samtycka åt andra, till exempel åt sina barn som vårdnadshavare.

Svar: Ja. Endast i undantagsfall kan den registrerade samtycka åt andra än till sig själv, till exempel som vårdnadshavare åt omyndiga som inte själva kan ge ett lagligt samtycke.

 Hur kan ett otvetydigt samtycke se ut?

Svar: Om du använder personuppgifter från registrerade till något som de inte samtyckt till. Tänk dig till exempel att du verkar inom olika branscher eller produktområden. Då är det extra viktigt att du har koll på vad dina kunder samtyckt till. Utan samtycke får du inte använda mailadresserna till de kunder som till exempel anmält sig till att prenumerera på ditt nyhetsbrev om hästsport, för att skicka information till om en ny golfklubba som du har tagit in i ditt sortiment. Här krävs det nya samtycken från kunderna.

Vilka är de stora skillnaderna mellan PUL och GDPR?

Svar: Bland annat att GDPR ställer betydligt högre krav på dokumentation, det vill säga att den registrerades samtycke dokumenteras på ett sätt som gör att det i efterhand går att visa att ett sådant finns. Dessutom gäller förifyllda rutor inte längre som samtycke. Möjligheten till större insyn för respektive medborgare ökar också. Den registrerade ska närsomhelst kunna få information om vilka uppgifter respektive företag har om den registrerade. Varje registrerad har rätt att få sina uppgifter korrigerade samt rätt att bli glömd, det vill säga raderad ur ett företags register, etc. sina kunder.

En annan skillnad är böter om man bryter mot förordningen. Kan du berätta om det?

Svar: Om ett företag bryter mot lagkravet kan det belastas med viten upp till 20 000 000 EUR eller 4 procent av moderbolagets globala omsättning. Datainspektionen lär i förhållande till PUL skärpa tillsynen markant.

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!