”Magnet gjorde det smidigt för oss att hantera eventet Falun2015”

I februari 2015 gick skid-VM av stapeln och Falun förvandlades till en storstad under ett par veckor. Evenemanget var en stor succé med som mest 200 000 åskådare  tävlingsarenan. Kommunikationen med alla berörda parter var i och med storleken på eventet en viktig fråga, både under förberedelserna och under själva tävlingarna. Paloma blev utvald till "Selected Supplier" för Falun2015. Arrangörerna valde att använda eventverktyget Magnet för att hantera evenemanget, tillsammans med verktyget för nyhetsbrev för att kommunicera med sina olika målgrupper, både internt och externt och för att målgruppsanpassa all information. 

 

Med Paloma verktyg för nyhetsbrev och inbjudningar som komplement till Magnet var det smidigt för oss att skapa relationer med våra besökare och bygga helheten på plats i arenan. Med den riktade kommunikationen kunde vi serva våra besökare innan eventet. Det i sin tur gjorde det väldigt enkelt att gå vidare till produktion och information kring eventet på plats. Verktygen underlättade även enormt för alla som arbetade med kommunikation inom organisationen, säger Katarina Medveczky, Kommunikationschef på Falun2015.

Smidiga inbjudningar till event och möten

För den interna verksamheten utformades ett smidigt sätt att bjuda in till event och möten genom att marknadsföra det event man skapade med Magnet via Paloma.

– Vi skapade först en text där vi bjöd in till eventet. Sedan byggde vi upp ett event i Magnet med viss basinformation: tid, plats och färdbeskrivning, med mera. Sedan kunde man själv utforma själva biljetten med önskade kontaktuppgifter. Magnet gjorde det väldigt smidigt att få alla anmälningar samlade i en lista.

Praktisk information gav flest klick

Falun2015 arbetade i många olika kanaler för att få ut budskap och för att hålla målgrupperna informerade. Nyhetsbrev via e-post blev en viktig funktion, som skapade värde både internt och för besökarna. Varje nyhetsbrev innehöll allt ifrån personporträtt av kända idrottsprofiler till praktisk information runt evenemanget.

 Genom att använda oss av Paloma blev det enkelt för oss att se vad personer tyckte var intressant att läsa. Tack vare möjligheten att se populariteten på artiklarna kunde vi effektivisera vår kommunikation och hela tiden ge läsarna den mest relevanta informationen, berättar Katarina.

Olika nyhetsbrev för olika målgrupper

Utöver det stora nyhetsbrev som gick ut till allmänheten hade VM-arrangörerna även flera, mer segmenterade, nyhetsbrev. Ett gick ut till alla volontärer, ett annat till organisationen Beyond Skiing, som är ett företagsnätverk med sponsorer och andra intressenter.

 Jag tycker att digitala nyhetsbrev är ett väldigt bra sätt att nå ut till de målgrupper som behöver information. Det drev också trafik till vår webbplats, vilket vi uppskattade. Paloma som helhet var väldigt lättarbetat och det var enkelt att få till ett snyggt och väldesignat nyhetsbrev helt på egen hand. Även om man inte har så stor vana av det sedan tidigare, säger Katarina.

Katarina var nöjd med både funktionerna i både Magnet och Paloma, och den support som erbjöds.

 Paloma har en mycket bra supportavdelning där de alltid är vänliga och tillmötesgående.


"Med den riktade kommunikationen kunde vi serva våra besökare innan eventet. Det i sin tur gjorde det väldigt enkelt att gå vidare till produktion och information kring eventet på plats. Storm underlättade även enormt för alla som arbetade med kommunikation inom organisationen"


Katarina Medveczky,

Kommunikationschef

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!