Sista-minuten-tips för
nyhetsbrev och GDPR

GDPR syfte är främst att få ordning på personuppgiftshanteringen hos stora företag. Har man gjort det man kan internt och mot sina kunder kring GDPR och gör fel så är den allmänna bedömning att man får en möjlighet till förbättring innan vite.

När det handlar om B2B så är det samma regler som gäller som tidigare vid nyhetsbrevsutskick. Samma med nyhetsbrev till dina kunder. Alltså helt ok att skicka som vanligt. Se nedan. Du ska dock skaffa samtycke för framtida kontakter samt informera tydligt i dina utskick varför mottagaren får brevet och ha med tydlig avregistreringslänk.

Hur är det då med de som fått nyhetsbrevet under lång tid men där du inte har någon notering kring hur prenumeranterna har kommit in eller när de blivit tillagda? Du får säkert en hel del varianter på lösningar på precis det i din mejlkorg just nu. En del ber om att få ett samtycke annars blir du bortplockad ur listan. Konsekvensen är att den lösningen riskerar att döda hela adresslistan. En del informerar om varför du får brevet och hänvisar till avregistreringslänk. Den senare varianten kommer vi på Paloma att använda. Vi gör den bedömning att om man mottagit vårt nyhetsbrev i flera år utan att avregistrerat sig så vill man fortsätta få det. Vi kommer att förtydliga syfte i brevet och vad vi har för uppgifter om mottagaren och hur vi använder dem i våra utskick. Något sånt här:

"Vi värnar såklart om din integritet. Snart börjar den nya dataskyddsförordningen GDPR att gälla. Du får det här brevet för att du någon gång har börjat prenumerera på det som kom ut i sin första version 2002. Vi har endast din e-post som uppgift. Vi delar naturligtvis inte dina uppgifter med någon annan. Innehållet i våra nyhetsbrev är endast kunskap och mervärde kring nyhetsbrev, e-postmarknadsföring och evenemangshantering. Vill du avregistrera dig så gör du det här."

Juristen skriver om berättigande intresse:

"Det finns främst inom B2B-relationer möjlighet att använda den rättsliga grunden ”berättigat intresse” vid e-postmarknadsföring. Datainspektionen har tidigare godkänt branchorganisationen SWEDMA:s riktlinjer i frågan om vad som utgör ett berättigat intresse. Kom dock ihåg att riktlinjerna kan komma att uppdateras efter införandet av GDPR i maj.

I riktlinjerna förbjuds som huvudregel insamling av e-postadresser i B2C-relationer utan samtycke. Undantag görs för så kallade ”soft opt ins” där insamling och utskick under vissa villkor får ske i samband med en diskussion om försäljning. I B2B-relationer är bedömningen betydligt friare. Som huvudregel är det berättigat att samla in och skicka marknadsföring via e-post i syfte att nå personer i sin yrkesroll. Det finns dock begränsningar rörande bland annat enskilda firmor som är viktiga att känna till." 

Här kan du läsa mer om Swedmas etiska regler

Swedma = Bransch- och intresseorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt och datadriven marknadsföring.

Om du är orolig över hur GDPR kommer att påverka ditt företag, minns att sunt förnuft och ”ordning och reda” hjälper dig långt på vägen. Läs gärna artiklarna här på Palomas GDPR-blogg och observera att Swedmas regler och riktlinjer gäller tillsvidare. Vi på Paloma har verktygen som stöder ditt arbete med att följa GDPR fullt ut.

Läs här om konkreta tips om GDPR från oss

Läs om rättsliga grunder för personuppgiftsbehandling

Sammanfattningsvis - radera inte alla e-postadresser i panik utan fundera både en och två gånger hur du ska hantera dem. Jag hjälper er gärna om jag kan:
Peter Berg, vd, Paloma peter@paloma.se

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event, en komplett eventplattform

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventplattform

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet, vår eventplattform; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!