Konkreta tips från Magnet om GDPR

Få inte panik av GDPR. Du kan lugnt fortsätta att kommunicera med dina kunder och lagra personuppgifter om du följer våra enkla tips. 

  • Ta det lugnt, tro inte på alla tokiga tolkningar och skrämselkonsulter. GDPR har tillkommit för att få ordning hos större företag och organisationer primärt.
  • Tänk på att du inte äger dina kunders uppgifter. Du lånar dem.
  • Fundera på vilka uppgifter du samlar in och sparar och varför du gör det. Vår rekommendation är att ta in så lite information som möjligt om personen.
  • Använd liknelsen: Personuppgift=Pengar, gissar att du inte har företagets/organisationens pengar liggandes hur som helst.
  • Fråga dig varför du tar in uppgifterna?
  • När tar du bort uppgifterna?
  • Vem har tillgång till dem?
  • Delar vi dem med en tredje part?
  • Se till att redan nu rensa ut gamla och onödiga uppgifter som du inte använder.
  • Upprätta ett dokument om var och hur du lagrar personuppgifter.
  • Köp inte och byt inte heller adresser med partners. Hos oss på Paloma är det förbjudet sedan länge.
  • Har du utländska leverantörer och/eller lagras dina kunders uppgifter i tredjeland? Se till att din leverantör har ett Private Shield-avtal. Annars, byt omgående!
  • Ha som regel att alltid söka samtycke - även när du inte behöver. Det ökar kvalitén på din kommunikation.
  • Skapa samtyckesrutiner, och se till att också skaffa samtycke för äldre personuppgifter, så att du från och med nu har samtycke både för gamla och nya personuppgifter om du inte har berättigat intresse. 
  • Kom ihåg att samtycke endast gäller för det aktuella område som du har fått samtycke till.
  • Du behöver inte ha samtycke för att fortsätta kommunicera med befintliga kunder och intressenter. Det räcker med att hänvisa till berättigat intresse och GDPR. Det är dock viktigt att komma ihåg att kunden ska kunna kontakta dig närsomhelst och tacka nej till vidare kommunikation.
  • För dig som skickar nyhetsbrev B2B: Vi tolkar det som att det inte sker någon förändring när GDPR träder i kraft. Swedmas rekommendationer ligger fast tillsvidare. Se juristens kommentar nedan.
  • Din kund har rätt att få ut samtliga uppgifter som ni har om henne/honom. Kunden har också rätt att bli glömd, det vill säga helt raderad ur dina register.
  • Berättigande intresse/intresseavvägning träder in när individen inte uttryckligen har gett sitt samtycke. Där kan företaget göra en bedömning att intresset som företagare väger tyngre, än den enskildes rätt till integritetsskydd. Men då har den enskilde också rätt att få sina uppgifter borttagna och det väger alltid tyngre. 
  • Behöver du uppdatera användarvillkor, som kunden måste acceptera? Datainspektionen säger att du inte behöver ett nytt samtycke – ”om det tidigare inhämtade samtycket lever upp till kraven i dataskyddsförordningen.”
  • Identifiera era främsta riskområden:
    • Hanterar vi känslig data? Såsom sjukdomar eller politiskt intresse t.ex. Och hur ser våra rutiner, processer ut för det? Vilken säkerhet har vi?
    • Skapa rutiner och policys för hur personuppgifter i ostrukturerad form ska skötas och hur ni ska säkerställa registrerades rättigheter.
    • Ostrukturerad form: Personuppgifter på anställdas datorer, mingelbilder, i e-post, Excel ark eller i Word t.ex. allt som går att hänvisa till en specifik person.
    • Hur hanterar vi en incidenter. D.v.s. risk att personuppgifter hamnar i felaktiga händer

  • Har jag som kund rätt att veta vad datan om mig används till? Ja, och det gäller redan i dag, men nu förstärks din skyldighet till den enskildes rätt och kontroll över de egna uppgifterna. 
  • Vilka personuppgifter har jag som individ rätt till? Uppgifter som du har lämnat, till exempel e-post, användarnamn och ålder men också platsinformation och sökhistorik. Däremot har du inte rätt till uppgifter om dig som företaget skapat, såsom hälsotillstånd och kreditbetyg.
  • Du behöver inte ha samtycke från nya kunder för att kommunicera med dem, så länge kommunikationen rör varan eller tjänsten som kunden köpt. Kom ihåg att ha köpvillkoren på plats så att ni kan hänvisa till dem!
  • Se samtycke som något positivt. Det fördjupar din relation, då kunden aktivt godkänner en kommunikation med dig.
  • Dataportabilitet innebär att individen har rätt att få ut all sin data i ett vettigt format för att kunna använda det i en annan tjänst.

Vill du veta mer?

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event, en komplett eventplattform

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventplattform

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet, vår eventplattform; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!