Webbinarium – så blir det ett effektivt verktyg i din digitala marknadsföring 

Eventhantering för webbinarier

Du kan använda dig av webbinarier för att kommunicera med och utbilda dina kunder, men också för att marknadsföra och sälja dina produkter eller tjänster. Få koll på kanalen, förståelse för hur du bäst utnyttjar den och konkreta tips som lyfter dina digitala evenemang.


Innehåll:

Vad är grejen med webbinarier?
Förinspelade webbinarium
Live webbinarium
Chattfunktion
Nå ut med dina webbinarier
Fixa tekniken
Fängsla din publik direkt
6 anledningar att satsa på webbinarier
Erbjuda gratis webbinarier eller ta betalt?
Förstärk dina webbinarier med visual branding
Mobil eller desktop?
5 sätt att lyfta ditt webbinarium

Vad är grejen med webbinarier?

Ett webbinarium kan vara allt från en onlineföreläsning till kort onlinekurs eller ett av flera inslag i en onlineutbildning. Deltagarna ansluter via datorer, mobiler eller surfplattor. Det svenska ordet är webbinarium, som i likhet med seminarium böjs flera webbinarier och det där webbinariet. En del använder istället det engelska ordet webinar, och svengelska varianter som webbinar och webinarium förekommer också. I och med omställningen under coronapandemin har förstås fler fått upp ögonen för möjligheten att genomföra arrangemang via video över nätet. 

Men det finns många andra fördelar med webbinariet som mötesplats och kanal. Du behöver till exempel inte hitta och hyra en lämplig lokal, eller anpassa antalet deltagare efter lokalens storlek. Dina deltagare slipper resa och kan ansluta varifrån det passar dem. Alla parter vinner tid och sparar pengar. Dessutom är webbinarier mycket effektiva verktyg i din marknadsföring. Genomförda på rätt sätt kan de öka och driva på din försäljning markant. 

 

Förinspelade webbinarium

Ett smidigt sätt att kommunicera med dina kunder på är att erbjuda dem ett förinspelat webbinarium, som du förslagsvis lägger på startsidan på din webbplats. Om du inte regelbundet vill lägga tid på att anpassa det förinspelade webbinariet, kom ihåg att budskapen i det ska vara lika aktuellt idag som om ett år. Då jobbar det på av sig självt.

Här kan du också lägga till anmälningsformulär till exempelvis nyhetsbrev och olika erbjudanden. På så sätt samlar du löpande in e-postadresser till nya kunder att kommunicera med. 

Live webbinarium

Ett webbinarium där målet är att utbilda dina kunder kan med fördel sändas live. Då ger du din publik möjlighet att ställa frågor och interagera med dig, och bygger förtroende genom att vara tillgänglig och svara på frågor. Även om du inte säljer i det här steget är sannolikheten stor att deltagarna minns dig och just dina produkter när behovet av en viss produkt dyker upp. 

Marknadsförings- och säljwebbinarier bör du också sända live. Håll en informativ och inspirerande presentation om dina produkter, varor eller tjänster med målet att ge publiken något av värde. Till exempel ny kunskap, en lösning på ett problem eller ett behov. Avsluta med att presentera hur just din produkt, vara eller tjänst löser problemet, underlättar i vardagen och så vidare.

Se också till att avsätta gott om tid för frågor, och ha gärna med ett exklusivt erbjudande som bara gäller för deltagarna i webbinariet.

Chattfunktion

Förutom frågestund är det en god idé att du har med en chattfunktion vid livewebbinarium. Antalet deltagare avgör förstås om du sköter chatten själv. Oftast vinner du på att låta en vän eller kollega ta hand om chattandet. Då är det fritt fram för dig att uppmana din publik att ställa frågor under ditt webbinarium eftersom din kollega kan svara på frågor, och chattfunktionen kan vara igång under hela föredraget. Det här gör det också lättare att få igång interaktionen mellan dig och dina deltagare.

Går det att kombinera alla webbinarieformer? Självklart! Prova att testa dig fram så att du hittar den form som passar bäst för dig, dina tjänster eller produkter och just din målgrupp. 


Nå ut med dina webbinarier 

Bjud in potentiella kunder via din e-postlista. Dela ditt event i sociala kanaler som LinkedIn, Facebook, Twitter och Instagram. Kombinera gärna med annonser för ökad synlighet.

Fixa tekniken 

Du som leder webbinariet måste välja rätt utrustning och behärska tekniken. Det är A och O för engagemanget att dina deltagare ser och hör föreläsningen så bra som möjligt. Välj därför proffsig utrustning med hög ljud- och bildkvalitet. Se till att din dator, oavsett om det är en PC eller Mac, är så pass modern att du kan använda kamera och mikrofon. Se också till att du har en stadig och pålitlig internetuppkoppling. Gärna en hastighet på minst 100/100.

Är du i större lokaler eller är ni flera som föreläser? Då är det en god idé att använda externa kameror och mikrofoner, till exempel de varianter som du fäster på dataskärmen. En extern kamera och mikrofon kan vara värd att lägga en slant på även av andra anledningar. Den ger ett proffsigare intryck jämfört med de som är inbyggda i datorn och höjer bild- och ljudkvaliteten avsevärt. 

Kom ihåg att placera kameran korrekt. Ställ din dator eller din externa kamera på en trave böcker. På så sätt hamnar kameran i ögonhöjd. Har du kameran för lågt under webbinariet kan upplevelsen för din publik bli att du tittar ner på dem. Har du kameran för högt kan det upplevas som om du ser upp till dem. För dig som inte sitter eller står stilla utan rör dig under webbinariets gång rekommenderar vi en trådlös mikrofon. 

Kom ihåg att dubbelkolla att tekniken fungerar minst en timme innan ditt webbinarium ska börja. 

Checklista

 Se till att all utrustning är laddad.

 Kolla internetuppkopplingen.

 Testa mikrofonen, ljud- och videokvaliteten.

 Kolla streamingprogramvaran om din föreläsning är ett live-event.

Magnet är integrerat med Zoom och deras tjänster Meeting och Webinar. Med verktyget kan du skapa en snygg anmälningssida, hålla koll på dina anmälningar och även ta betalt på ett smidigt sätt om det inte är ett gratiswebbinarium. På så sätt har du en komplett plattform för webbinarium.

Fängsla din publik direkt 

Ett lyckat webbinarium kan vara lika underhållande för dina deltagare som en spännande film, en teater eller en välgjord tv-serie, medan ett dåligt genomfört webbinarium har motsatt effekt. Vi stänger av eller väljer något annat att se på.

Hur genomför du ett lyckat evenemang och skapar långsiktiga relationer med webbinariet som verktyg? Här har vi samlat några av våra bästa tips.

1) Satsa på en bra inledning och gör den så inspirerande du kan. Uppmana gärna deltagarna att presentera sig och ställa frågor om du har en chattfunktion.

2) Tänk underhållning och att du vill ge din publik en bra show oavsett vilket som är det aktuella ämnet, produkten eller tjänsten. På så sätt fångar du dina deltagares uppmärksamhet.

3) Visa deltagarna uppskattning och leverera värde. Kalla dem gärna vid namn och var pedagogisk. Varva fokus med lättsammare inslag.

4) Om något förändras i sista minuten, justera det som behövs. Tänk att du kommer att fixa det.

5) Lägg in pauser och bensträckare. Gör även konstpauser under ditt föredrag, och gör gärna något oväntat då och då.

6) Öka interaktiviteten och skapa engagemang mellan dig och dina deltagare genom att fråga publiken vad de tycker. Här är några verktyg som du kan använda för live-frågor:

Mentimeter.com

Directpoll.com

Polleverywhere.com


 
6) Se till att du har tillräckligt med belysning så att du syns ordentligt. Undvik att sitta med ett fönster bakom dig. Då är risken stor att du blir mörk i ansiktet. Använd istället fönsterljuset från sidan eller framifrån.

7) Städa och snygga till bakgrunden för ett proffsigt intryck. Ställ gärna fram en blombukett eller en skål med godis, nötter eller frukt. 

8) Tänk på hur du upplevs i bild:

 Välj bort starka färger, tröjor med text, randigt och mönstrat.

 Sitt gärna rak i ryggen, något framåtlutad.

 Se till att din publik kan se dina händer. Det ger ett engagerat och trovärdigt intryck.

 Ge energi både till dig och dina deltagare genom att le.

9) Förklara ditt upplägg för din publik, ha ett tydligt och detaljerat körschema med växlingar i tempo och flera pauser. Repetera föreläsningens olika moment för deltagarna, och hur lång tid de olika momenten tar. Kom också ihåg att hålla tiden. 

Bonustips: att tänka på i inbjudan 

Var tydlig med webbinariets syfte, ditt presentationsupplägg och vad din publik förväntas få ut av det redan i din inbjudan. Utforma din inbjudan på ett tilltalande och attraktivt sätt, och ha bara med det viktigaste. Kom också ihåg att använda lockande rubriker.

6 anledningar att satsa på webbinarier

Är du en av dom som aldrig har arrangerat eller hållit i ett webbinarium tidigare? Kanske ställer du dig frågan varför du ska börja nu? 

Här är 6 fördelar och bra anledningar att satsa på webbinarier. :

 Du slipper ställa in dina presentationer, föredrag och föreläsningar när de inte går att genomföra fysiskt.

 Du kan nå människor över hela världen och dina deltagare kan vara med oavsett var de befinner sig. Dessutom sparar alla parter pengar. Du slipper betala dyra lokalkostnader och din publik slipper rese- och hotellkostnader.

 Ett webbinarium möjliggör för din publik att interagera direkt med dig.

 Ett inspirerande och väl genomfört webbinarium skapar trovärdighet och tillförlitlighet, vilket ger förtroende även för dina produkter och tjänster.

 Eftersom registreringen till ett webbinarium kräver e-postadresser kan du samla in nya potentiella kunder att marknadsföra dig mot.

 Du kan återanvända innehållet i ditt webbinarium. Använd det på din hemsida, din blogg och i dina sociala medier.

Erbjuda gratis webbinarium eller ta betalt?

Som du redan vet är det viktigt att sätta rätt pris på dina tjänster och produkter. Men vad gäller egentligen för ett webbinarium? När det kommer till om du ska erbjuda det gratis eller ta betalt är det bra att fundera på vad det kostar för dig att arrangera i och hålla webbinarier. Räkna in alla utgifter, från marknadsföring och eventuell annonsering till tiden du investerar. 

Innan du tar betalt för ditt webbinarium behöver du vara säker på att din målgrupp är villig att betala för det du levererar.

Att be deltagarna att betala ökar naturligtvis deras förväntningar på kvaliteten. Se därför till att du levererar så hög klass som möjligt. Först när du är säker på att du kan leverera det värde som dina deltagare förväntar sig kan du ta betalt.

Testa och laborera med olika prisnivåer till dess att du hittar det prisläge som passar din publik och din målgrupp.

Förstärk dina webbinarier med visuell branding

Visuell branding är ett kraftfullt sätt att förmedla ditt varumärkes personlighet på; och hjälpa din målgrupp att känna igen dina tjänster och produkter. Med hjälp av visuell branding kan du skapa proffsigare webbinarier och en mer sammanhängande upplevelse för dina deltagare.

Tips på hur du förstärker ditt webbinarium med Visual Branding: 

 Var konsekvent och matcha bilder, färger, typsnitt och andra visuella element med ditt varumärkes grafiska profil.

 Använd din logga på samtliga visuella element.

Här kommer mer om hur du skapar kraftfull visuell varumärkesidentitet.

Huvudelementen inom visuell branding:

Logga

Typografi och typsnitt

Färger och färgkombinationer

Textur och mönster

Fotografier och bilder.

Tre tips för att stärka ditt visuella varumärke med hjälp av visuell branding:

 Se till att ditt visuella varumärke är distinkt och sticker ut. Det ska skilja sig från dina konkurrenter så mycket att din målgrupp snabbt förstår att det tillhör dina produkter och/eller tjänster.

 Se till att din visuella identitet personifierar ditt varumärke och överensstämmer med dina produkter och de tjänster du erbjuder.

 Se till att ditt visuella varumärke är konsekvent i samtliga visuella element och att det används överallt där ditt varumärke presenteras och förekommer. 

Mobil eller desktop?

I dag har många företag sin huvudsakliga målgrupp i mobilen. Men frågan är om det även gäller för dina webbinariedeltagare? Ska du utforma din onlineföreläsning primärt för mobiltelefoner eller desktop? 

Kortfattat kan man säga att sannolikheten är större att din huvudsakliga målgrupp sitter framför en större skärm under arbetstid och besöker ditt webbinarie via desktop, om din verksamhet vänder sig mot andra företag.  

Säljer du snabbrörliga konsumentprodukter eller -tjänster, använder troligen de flesta av dina kunder sina mobiler i kontakten med dig. Generellt gäller även att ju yngre målgrupp du har, desto större andel av besökarna kommer att besöka dig via mobilen.

Även om det finns siffror på att mindre än 10 procent av webbinarie-tittare föredrar mobil framför stationär dator, är det fullt möjligt att många deltagare kommer att ansluta till ditt webbinarium på mobilen.

Ge dem en proffsig webbinarieupplevelse genom att:

 Öka storleken på din text och bilder.

 Välja en webbinarieplattform som stöder mobil. 

5 sätt att lyfta ditt webbinarium

Välj rätt dag

Tänk på att välja en dag för ditt webbinarium som möjliggör maximalt antal deltagare. Det finns siffror som indikerar att onsdagar och torsdagar är de bästa dagarna. Oavsett kan du alltid experimentera med att hålla ditt webbinarium på olika dagar och tider. Jämför sedan närvaron för att se vad som fungerar bäst för dig och din publik.

Presentera för en global publik

"God eftermiddag" kan passa på platsen där du befinner dig, men kanske inte alls för en global publik. Kom därför ihåg att skräddarsy dina inlednings- och avslutningsfraser så att de passar samtliga deltagare oavsett i vilken tidszon de befinner sig. Ett exempel på en mer neutral öppningsfras är "välkommen" eller "hej alla”.

Nå ut och interagera med dina deltagare före webbinariet

Var noga med att marknadsföra ditt webbinarium i alla relevanta kanaler för att nå så många nya leads som möjligt. Prata om det i sociala medier, lyft det i blogginlägg och se till att dela det online. Be dem som anmält sig att skicka in sina frågor eller kommentarer i förväg. Hitta gärna en samarbetspartner som kan dela ditt webbinarium i sina kanaler och till sina målgrupper.

Håll din publik engagerad

För att hålla dina deltagare engagerade under ditt webbinarium måste du ge dem något inspirerande och intressant att titta på. Gör därför din presentation så visuellt tilltalande som möjligt. Välj engagerande och inbjudande bilder. Skapa rörliga bilder och använd animeringar. Var inte rädd att utnyttja olika typer av media i ditt webbinarium.

Skapa en hashtag till ditt webbinarium

Under marknadsföringsprocessen av ditt webbinarium kan det vara en god idé att skapa en hashtag. Du kan använda en mindre känd hashtag – eller skapa en helt ny. På så sätt gör du ditt webbinarium sökbart och underlättar för användare i olika sociala medier att hitta just din digitala föreläsning.

Lycka till!

Skapa en anmälningsida nu!

 Gratis för gratisevent

 Ingen startkostnad

 97 % supportnöjdhet

UTFORSKA MAGNET

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event, en komplett eventplattform

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventplattform

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet, vår eventplattform; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!