Vad är unconference?

Har du hört talas om unconference, okonferens eller knytkonferens? Det är ett deltagardrivet konferensformat, som erbjuder ett alternativ till den traditionella konferensen. Denna typ av sammankomst har inget förberett program, eller definierat innehåll. Innehållet och dagordningen bestämmer nämligen deltagarna själva på plats. Tanken är att:

  • Mötas för kunskapsutbyte
  • Stimulera & engagera
  • Ta vara på samlad erfarenhet.

 

När passar formatet?

Formatet passar när du vill samla medarbetare, branschkollegor eller andra som har ett gemensamt intresse/kunskapsområde. Även om du inte ska planera för innehållet och de olika inslagen kan du lägga fram ett brett tema. Vilka behov, intresseområden, tendenser är angelägna just nu? Skapa förutsättningar för en givande sammankomst som kretsar kring det.

Formatet passar mindre bra när ni behöver träffas för att behandla specifika frågor eller fatta beslut.

 

Hur fungerar en unconference?

Även om unconference som koncept är öppet med stort utrymme för improvisation finns struktur i formatet. Deltagarna får inledningsvis föreslå så kallade sessioner eller spår utifrån olika ämnen och frågeställningar. Ibland med ett bredare tema som utgångspunkt.

Ett session kan till exempel utformas som en diskussion, workshop eller presentation av ett projekt. Därefter schemalägger man de olika sessionerna, och deltagarna väljer ett antal som de vill närvara vid. Det kan vara klokt att utse en sessionsledare (ofta den som föreslagit sessionen) som sätter igång och modererar diskussionen när det behövs. Utöver dessa sessioner finns utrymme för ett antal gemensamma, bland annat för redovisning.

Det finns ett par grundregler som är bra för alla att ha med sig:

  • Känner du inte att du bidrar, lär dig något eller har kul – förflytta dig till en annan session.
  • Alla har rätt att ge sitt perspektiv eller dela sin åsikt.
  • Vill du utveckla en diskussion i korridoren, gör det.

 

Varför är deltagardrivna möten uppskattade?

Många upplever det deltagardrivna mötet som en enkel, lustfylld och givande form för kommunikation och samarbete. Sugen på utveckling? Det flexibla formatet kan leda till nya perspektiv och insikter. Jämfört med de sedvanliga mötesformerna kräver det dessutom mindre planering från arrangörens sida.

 

Hur gör jag som nyfiken arrangör?

Är du som arrangör nyfiken på unconference rekommenderar vi dig att prova och utvärdera. Eventverktyget Magnet har ett gäng smarta funktioner som gör det enkelt och roligt att anordna okonferens.

Vid frågor och funderingar, tveka inte att höra av dig på telefon 0225-410 22 eller via e-post till support@paloma.se.

 

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!