Blogg

2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
02 dec 2020

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Är det någon som kan svara på den frågan så är det Björn Lilja. 2010 startade han Kundo tillsammans med tre kollegor. Vad företaget gör? Hjälper sina kunder att skapa kundservice i världsklass i de digitala kanalerna. Magnet har träffat Björn Lilja för att prata om effektiv kundservice. Häng med så får du höra mer. För ganska så exakt tio år sedan startade Björn Lilja företaget Kundo tillsammans med några kollegor. De hade en tydlig bild på hur kundservice kunde förbättras på många företag. "Vi såg att det ofta finns ett för stort fokus på kundservice som en kostnadspost och något “nödvändigt ont”, istället för en möjlighet att skapa nöjdare och mer lojala kunder." Kundo föddes ur produktidén om hur företag kan komma närmare sina kunder genom ett forum för feedback och en gemensam problemlösning. 

 "Sedan dess har vårt erbjudande breddats och vi är numera en helhetsleverantör där vår produkt kan hantera varje kunds alla digitala kundservicekanaler i en och samma plattform. Idag är vi snart 50 anställda med kontor i både Stockholm och Oslo." Kundos spetskompetens är framför allt den lättanvända produkten, att de själva är proffs på kundservice och att de tar ett brett perspektiv på kundservicefrågan. Kundos system hjälper också kunderna att förstå och få värdefulla insikter ur kunddialogen. Med det som underlag kan Kundos kunder utveckla, förfina och förädla både sin kundservice och sitt erbjudande och på så sätt skapa kundservice i världsklass.  "Vi tillhandahåller ju inte bara ett verktyg utan guidar också våra kunder i hur de kan utveckla sin service i de olika kanalerna. Genom att hjälpa våra kunder att erbjuda en lysande kundservice får våra kunder en stark position gentemot sina konkurrenter."  Förutom att stärka sina kunders konkurrenskraft, genom att hämta värdefulla affärsinsikter som döljs i den löpande kunddialogen, jobbar Kundo med andra intressanta områden.  "Det finns många spännande möjligheter inom till exempel automatisering och AI. Det här är dock områden som man måste vara extra noggrann med att göra rätt typ av satsningar. Annars kan det försämra kundupplevelsen. Ett typiskt sådant exempel är dagens chattbotar som inte alltid hjälper kunden så bra som de skulle kunna. Vi på Kundo satsar istället på att hitta andra och bättre lösningar på samma problem." Kundo har kunder i så gott som alla segment på marknaden, men är starkast på medelstora organisationer som behöver en helhetslösning för sin kundservice. De finns inte bara i Sverige utan verkar även internationellt.  "Vi har vuxit så bra i Sverige och länge känt oss övertygade om att vårt erbjudande skulle fungera lika bra i andra länder, inte minst i övriga norden. Sedan något år har vi därför ett dotterbolag, Kundo Norge, i Oslo, och planen framåt är att fortsätta expandera till andra länder." Ett mycket uppskattat inslag hos Kundo är deras kurser i skrivteknik och kundbemötande i olika digitala kanaler. "Vi har alltid jobbat mycket med att erbjuda frukostseminarier och återkommande kurser, både för befintliga kunder och marknaden i stort. Och nu under pandemin har vi liksom många andra gjort en omställning till digitala event. Vi försöker dra nytta av de fördelar som digitala seminarier erbjuder. Det går ju både att arrangera fler och billigare seminarier den vägen och dessutom nå fler. I dagsläget arrangerar vi i snitt ett webbinarium per månad och omkring 10 digitala kurser per år."  Björn Liljas tips för ett lyckat online-seminarium: Var proaktiv i kommunikationen inför webbinariet. Säkerställ att skicka ut informationen i god tid, annars kommer frågorna garanterat börja komma. Säkerställ riktigt bra ljud genom att använda professionella mikrofoner. Gör dina digitala events mer interaktiva genom att ha två talare som sitter bredvid varandra och har ett samtal. Det här går att kombinera med en presentation eller en demo på skärm. Enligt Björn och Kundo handlar framtidens kundservice om att lyckas integrera kundservice helt i kundresan, i kombination med modern teknik. "Vi tror att en framgångsrik kundservice i framtiden kommer att bygga på en god interaktion mellan människor, understött av modern teknik, såsom AI. För att lyckas leverera den bästa kundservicen kommer det också vara viktigt att integrera kundservicen som en naturlig del av kundresan och på så sätt stärka kundens upplevelse."  Sedan början av 2020 använder Kundo vår eventplattform Magnet. Björn berättar att eventarrangemang före Magnet var en tidskrävande process.  "Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt!"

02 nov 2020

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

30 okt 2020

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

09 okt 2020

Allt du behöver veta om det nya tillgänglighetsdirektivet

10 sep 2020

Är hybrideventen här för att stanna?

19 mar 2020

Så kan du få inkomst via online-event

11 apr 2019

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

27 feb 2019

Mattias Ribbing om hjärnsmart nätverkande

04 feb 2019

Så förbereder du dig mentalt för att hålla presentation på event

01 feb 2019

Så gör du 2019 till det bästa eventåret hittills

21 jan 2019

Planera ditt första event – här är 10 bästa tipsen

07 jan 2019

7 smarta satsningar för dig som event manager 2019

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event, en komplett eventplattform

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventplattform

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet, vår eventplattform; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!