Blogg

2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2021
29 apr 2021

Skapa innehåll till webbinarium

När du ska skapa innehåll till ett webbinarium eller en serie av webbinarier är det syfte och målgrupp som du ska ta avstamp från. Denna lathund lotsar dig hela vägen från syfte till uppföljning, så att du kan skapa innehåll som talar till din publik och utforma ett lyckat webbinarium.   1. Syfte & budskap Innan du börjar planera innehåll för ett webbinarium ska du formulera ett tydligt syfte. Fråga först och främst dig själv varför du ska arrangera webbinariet, och sammanfatta målet med aktiviteten.  Utgå från ditt varumärke, varumärkets tonalitet och vilka löften det innehåller. Vilken typ av budskap vill du belysa? Vad vill du att deltagarna ska få med sig? Vad vill du att de ska veta, känna, tycka och göra efter webbinariet? Ha målgruppen i fokus när du formulerar syftet med webbinariet.   2. Målgrupp Tänk på vilken din målgrupp är och skapa ett innehåll som talar till din publik.   Vilka egenskaper har målgruppen? Vilken kunskap och erfarenhet har de när det gäller det aktuella ämnet? Vad är av värde för för just denna målgrupp? Har din verksamhet en kundservice eller supportavdelning? De har god kännedom om er kundkrets och kan sitta på värdefulla insekter intervjua dem!   3. On demand – på allmän eller särskild begäran Ta reda på vad målgruppen efterfrågar och möt det! Ett sätt är att bjuda in deltagare att vara med och forma innehållet. Du kan skicka ut frågor eller efterlysa förslag på vad deltagarna skulle vilja att du lyfter i ett webbinarium. Antingen som inslag i ett planerat webbinarium, eller som utgångspunkt för ett helt nytt. Ett annat sätt är att erbjuda skräddarsydda exklusiva webbinarier för en utvald grupp.   4. Utformning Oavsett om du tar betalt eller erbjuder ett kostnadsfritt webbinarium behöver du förtjäna uppmärksamheten. Visa deltagarna uppskattning och leverera värde. Tänk underhållning och att du vill ge din publik en bra show oavsett vilket som är det aktuella ämnet, produkten eller tjänsten.   Se upp så innehållet inte blir för tekniskt, oavsett kunskapsnivå hos deltagarna kan alltför detaljerad och teknisk information göra det svårt att hålla deltagarna uppmärksamma och engagerade. Den typen av innehåll hör helt enkelt inte hemma i kanalen. När du börjar brainstorma kring innehåll: använd kollegor och andra i ditt nätverk som bollplank. Bevaka omvärlden och se vad andra i branschen fokuserar på. Inspireras men se till att det du gör sticker ut från mängden.  Du kan skapa en dynamisk mix genom att låta flera olika personer framträda. Särskilt under längre webbinarier är det en fördel också i och med att ni kan turas om att bevaka chatten. Se till att ha reserver om någon av de medverkande skulle få förhinder. Om webbinariet ska innehålla en paneldiskussion kan du förbereda den genom att i förväg intervjua paneldeltagarna för att få reda på vad de skulle vilja ha sagt, och formulera frågor som är tydliga både för paneldeltagarna och publiken. Kör gärna en eller flera repetitioner och ge råd och förslag på förbättringar som till exempel att skippa ett sidospår, eller förtydliga något.   5. Körschema Övergripande består ett webbinarium av tre block: inledning, huvudinnehåll och avslutning. Förbered ett tydligt och detaljerat körschema för varje block, som tydliggör vem som är ansvarig för vad, när och hur de ska agera. Alla tidsangivelser ska finnas med, men ta höjd för att olika moment kan dra över tiden; även om ni förstås jobbar för att gå vidare enligt körschemat. Lägg också in växlingar i tempo, pauser och bensträckare. Varva fokus med lättsammare inslag. Konstpauser ger syre åt presentationen, liksom att göra något oväntat då och då.  Ett tips vid paneldiskussioner är att bestämma att den som modererar presenterar paneldeltagarna med några få ord. Risken är nämligen att det blir för långt och spretigt om de ska presentera sig själva.   6. Inbjudan Skicka med ett program redan i inbjudan med de viktigaste hållpunkterna och ungefärliga tidsangivelser. (De tider du anger i programmet blir de viktigaste att hålla koll på under eventet.) Att vara tydlig med syfte och innehåll innan webbinariet ger trygga deltagare och skapar rimliga förväntningar. Ett annat grepp för att vara tydlig och minimera trösklar är att ge överskådlig praktisk information exempelvis i form av en checklista för man ansluter sig till webbinariet; hur man får kamera och ljud att fungera, och vad som kan vara bra att tänka på under webbinariets gång.    7. Inledning Satsa på en bra inledning och gör den så inspirerande du kan. Hälsa först och främst välkommen och fråga om alla ser och hör – låt den som är ansvarig för chatten hjälpa dem som uppger att de har problem. Dra gärna kort vad målet med webbinariet är, vad det i första hand är tänkt att man ska få med sig.  Presentera kort dig själv och andra medverkande. Förklara ditt upplägg för din publik, repetera föreläsningens olika moment för deltagarna, och hur lång tid de olika momenten tar. Särskilt vid längre webbinarier är det inte ovanligt att en del tittare ägnar sig åt annat samtidigt, och vill ha koll på när de moment som de vill fokusera extra på kommer.  Berätta gärna också vad som händer efter webbinariet, så att de som av olika anledningar behöver lämna det tidigare också har koll på det. Ta gärna stöd av en tydlig innehållsslide.   8. Samtal – live-frågor & chat Uppmana gärna deltagarna att presentera sig och ställa frågor om du har en chattfunktion. Det kan vara bra att förbereda några färdiga svar på vanliga eller förväntade frågor, så att den som hanterar chatten kan besvara dem direkt. Denne kan också välja ut frågor som du kan lyfta i presentationen och besvara muntligt. Ge utrymme för reflektion och skapa engagemang genom att låta tittarna svara på snabbenkäter, vad de tycker om en viss fråga, eller dela med sig av reflektioner kring en viss fråga. Avsätt kortare stunder i körschemat för att stanna upp och summera med deltagarnas egna reflektioner.   9. Visuellt innehåll – bilder & rörligt Tryck inte in för mycket information i slidepresentationen; den ska vara ett stöd, inte ett komplett manus. Den ska dels vara ett hjälpmedel för dig så du kan hålla tråden och följa tidplanen, dels ett stöd för deltagarna i att uppfatta det viktigaste. Håll slidepresentationen enkel. Det är ditt budskap som ska nå fram, inte hur häftiga slides du kan visa upp.Välj en så enkel mall som möjligt (om du inte är anvisad företagets mall).  Ha en bra balans mellan text och bilder. Kombinera gärna bild och text på samma sidor. Använd dig av relevanta bilder som är engagerande och inbjudande. Använd gärna rörliga bilder och animeringar också. Använd max 6 punkter per sida. Undvik detaljerade och invecklade flödesscheman. Undvik ljus bakgrund. Det stjäl uppmärksamheten från dig och kan vara störande för publiken. Använd mörk eller svart bakgrund. Det får ögonen att slappna av. Se till att utseendet på ditt innehåll talar till din målgrupp. Låt en person ansvara för att slidepresentationen i sin slutform blir stilren och professionell.  Vill du även dela skärm och visa något på webben eller i ett program bör det vara väl utvalt – fråga dig om det tillför något, eller om det istället riskerar att bli spretigt och otydligt. Förbered flikar och fönster och öva på demonstrationen.   10. Avslutning En bra avslutning innehåller: kort summering avslutande tips beskrivning av nästa steg (se syfte & budskap) tid för frågor hjärtligt tack.   11. Uppföljning Utforma ett bra uppföljningsmejl och se till att länkar och material är lättillgängligt för deltagarna efter webbinariet. Tillsammans med eventuella erbjudanden blir det något av en goodie bag. Skicka även till de som anmält sig men inte anslutit till webbinariet.  Gör en enkel enkät, helst med så få frågor som möjligt men med utrymme för kommentarer. Passa på att efterlysa vilken typ av innehåll de skulle vilja se i kommande webbinarium. (Se 3. On demand.)   12. Innehåll att återanvända Ta vara på det innehåll du skapat till webbinariet, och det som uppstår under webbinariets gång i form av diskussioner och reflektioner. Klipp, infografik, summeringar, bilder och så vidare kan användas som grund för bloggartiklar och inlägg på sociala medier. Det är ett smart sätt att effektivisera sin innehållsmarknadsföring.   Se också:Webbinarium – effektivt verktyg för digital marknadsföringSå håller du en proffsig onlineföreläsning

02 dec 2020

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

02 nov 2020

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

30 okt 2020

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

09 okt 2020

Allt du behöver veta om det nya tillgänglighetsdirektivet

10 sep 2020

Är hybrideventen här för att stanna?

19 mar 2020

Så kan du få inkomst via online-event

11 apr 2019

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

27 feb 2019

Mattias Ribbing om hjärnsmart nätverkande

04 feb 2019

Så förbereder du dig mentalt för att hålla presentation på event

01 feb 2019

Så gör du 2019 till det bästa eventåret hittills

21 jan 2019

Planera ditt första event – här är 10 bästa tipsen

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event, en komplett eventplattform

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventplattform

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet, vår eventplattform; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!