Blogg

2018
2017
2016
2015
2014
12 nov 2018

5 knep för framgångsrika julevent

Julsäsongen är här och folks kalendrar fylls med fester, premiärer, konserter och annat. Men även om konkurrensen kring att marknadsföra ditt event ökar den här tiden på året är det också en av de bästa tiderna på året för att fresta folk att gå ut och roa sig tillsammans med sina vänner. Vi vill hjälpa dig få uppmärksamhet under vad som onekligen blir en högtryckssäsong för event. Därför har vi satt ihop en lista med idéer som kan hjälpa dig locka deltagare och lyckas med dina affärsmål.   Erbjud överraskningar Juletider är festliga tider, och ett perfekt tillfälle att erbjuda överraskningar till eventbesökare. Kanske rör det sig om en belöning till trogna kunder som stöttat dig hela året, eller något förstagångsdeltagare blir bjudna på. Fundera på hur du kan överraska dina kunder i år. Om du till exempel arrangerar målningskurser kan du kanske låta dina deltagare ta med en vän till ett kurstillfälle i december. Det här visar att du värdesätter dina kunder, och hjälper dig uppvakta potentiella nya kunder. Eller varför inte erbjuda champagne till en grupp nykomlingar för att sälja in upplevelsen, och uppmuntra dem att återkomma 2019?   Dela videoklipp live i sociala medier Facebook Live har förändrat evenemangens ansikte utåt. Folk har nu möjligheten att sända live från ditt event genom att använda mobilen i fickan. Uppmuntra besökare att sända från ditt event för att nå ny publik. Du kanske har ett bås på din konferens där talare kan ge direktsända intervjuer från evenemanget. Eller så kan du uppmuntra konferensdeltagare att live-strömma sin promenad över mässgolvet och visa upp utställare som finns på plats. Experimentera med tekniken för att se vad som funkar för din verksamhet.   Anamma giveaways En giveaway är en morot för folk att komma till ett event, så erbjud någonting lockande för att dra folk till festen. Oavsett om du öppnar en ny restaurang eller håller i ett affärsnätverks-event kan du ge ett pris till de första 10 personerna som anländer. Du kan exempelvis ge bort ett presentkort, en iPad eller en fribiljett till ditt nästa event. Försäkra dig om att gåvan är något som folk vill ha, till sig själva eller för att dela med familj och vänner. Juletid är gåvotid och kunderna kommer känna sig belönade när de får med sig en present hem från ett evenemang.   Ordna en utlottning En utlottning är ett utmärkt sätt att puffa för ditt julevent då folk ser möjligheten att vinna biljetter. Om du kör en serie julkonserter: lotta ut ett par biljetter till varje föreställning. Bygg en landningssida där folk kan registrera sig för att delta i utlottningen, och ta tillfället i akt för att samla in uppgifter. Be om deras namn, e-postadress och mobilnummer – som du kan använda för marknadsföring nästa år. (Är du osäker på vad som gäller i och med nya dataskyddsförordningen? Kika på vår guide för vad som ska finnas i ett samtycke enligt GDPR.) Uppmana också vinnare att dela den glada nyheten i sociala medier, och missa inte att fotografera vinnarna och dela bilden i sociala medier för att marknadsföra konserterna.   Skicka påminnelser via e-post Folk är upptagna så här års och kommer inte alltid ihåg vad de anmält sig till. Om någon anmält sig eller köpt biljetter till ditt event, beror det på att de vill gå. Underlätta för kunderna genom att skicka påminnelser om eventet via e-post. Dessa aptitretare kan hjälpa till att bygga upp spänningen och lyfta vad besökarna har att se fram emot, samtidigt som du säkerställer att de inte missar att komma. Lägg till en funktion så folk kan lägga in evenemangen i sina kalendrar, och även dela till sina vänner. Det kan vara bjud-in-en-vän-knappar, delningsknappar eller planerade sändningar. Att inkludera sociala stafettpinnar  kommer hjälpa dig nå ny publik och möjliggöra ökad biljettförsäljning.

09 nov 2018

Magnus Kull om effektfulla möten

08 nov 2018

Varför är dina Facebook-vänner så politiskt ensidiga?

11 okt 2018

6 saker som ditt företagsevent inte kan förbise

24 sep 2018

Mobil marknadsföring av event: varför & hur?

13 jul 2018

Digitala ”hacks” varje eventmarknadsförare borde kunna

13 jun 2018

Så använder du ett eventhanteringsverktyg för din musikfestival

23 maj 2018

Allt eventmarknadsförare behöver veta om content marketing

08 maj 2018

Satsa mobilt: Hur du skapar en mobilstrategi för att förbättra ditt event

16 apr 2018

Få ditt event att sticka ut i mängden

19 mar 2018

Så arrangerar du ett kundevent

02 feb 2018

Välj den perfekta eventlokalen – 5 saker du inte får glömma

Få vårt nyhetsbrev

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt