Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Arrangera företagsevent

Magnet är en svensk plattform för företagsevent

Företagsevent arrangeras med olika syften och kan se mycket olika ut. För företag är event en kraftfull plattform för budskap, relationer och varumärke. Lyckade event ger ofta mer värde utöver det som uppfyller syftet. Roligt och spännande! Men bakom framgångsrika evenemang och nöjda deltagare ligger förstås strukturerat arbete. Planering, administration, kommunikation och en hel del praktiska detaljer ska jongleras och överblickas. Hur gör man för att arrangera effektfulla företagsevent? Börja med att läsa den här guiden.  

Olika typer av företagsevent

Ett företagsevent kan rikta sig till medarbetare, samarbetspartners eller kunder. Några exempel på olika typer av företagsevent:

  • Kick-off
  • Konferens
  • Julfest
  • Temadagar
  • Teambuilding
  • Prisgala
  • Kundträff
  • Lanseringar/Utbildningar i nya produkter

 

Planera & boka företagsevent – några tips

För att planera och boka alla typer av företagsevent är struktur och överblick A och O. Eftersom företagsevent i regel är en återkommande aktivitet lönar det sig att tänka till kring rutiner och arbetssätt. På så sätt kan din verksamhet spara tid och resurser, och se till att era event blir positiva inslag som uppfyller syftet. 

Första steget att komma fram till tydliga svar på ett antal grundläggande frågor:

Vad är syftet med företagseventet?

Att informera om en nysatsning, fira något, stärka relationer?

Hur ska företagseventet utformas?

Underhållning, mat och dryck, aktiviteter, övernattning?

Vem väljer och bokar?

Ett alternativ är att deltagarna får lämna förslag på aktiviteter som man sedan röstar om. Även i det fallet behövs en ansvarig, som även kan vara bokningsansvarig.

Var ska företagseventet hållas?

För ett event som bara sträcker sig över en dag eller kväll ligger den stad eller ort där företaget har sitt säte nära till hands, liksom närliggande städer. Vid övernattning är det tid och budget som begränsar urvalet. Hitta och boka en lämplig lokal i god tid.

När ska företagseventet hållas?

Titta inte bara i företagets kalender, stäm av att det/de datum ni väljer inte krockar med exempelvis konkurrerande event.

Checklista för att anordna professionella företagsevent

Det kan vara svårt att prioritera bland allt som finns att göra och allt som är möjligt att göra kring ett företagsevent. Här lyfter vi fem delar som är viktiga och värda ditt fokus. Se det som en checklista för att anordna så professionella företagsevent som möjligt.

#1 Deltagarengagemang

Du kan inte arrangera ett företagsevent utan publiken. Därför är inget viktigare än att fokusera på än deltagarengagemang. Det börjar innan eventet, och fortlöper långt efter den avslutande programpunkten. 

Innan eventet bör du engagera dina främsta ambassadörer och få dem att börja prata om det. Det kan vara föreläsare och influerare lika väl som tidigare deltagare som brinner för ämnet. Blås under deras engagemang veckovis med diskussionsämnen och uppslag för en kontinuerlig diskussion som skapar en uppladdning. Uppmuntra samtal både online och IRL under själva eventet och efteråt för att hålla deltagarna engagerade.

#2 Sociala medier

Social medier är valutan för deltagarengagemang. Skapa konton i sociala medier och uppdatera kontinuerligt. Skapa hashtaggar för dina event och samtalen omkring dem. Använd taggarna för att uppmuntra deltagare att dela bilder och uppdateringar om eventet.

Se upp så det inte blir ett klatschigt tonläge med tomma budskap. Gör det genuint intressant genom att exponera det aktuella temat. Om exempelvis ny forskning har publicerats inom ämnet för konferensen, dela den informationen och använd den för att inleda ett samtal. Det bidrar till att etablera ditt varumärke som en ledare inom området, och folk kommer se det som angeläget att närvara vid ditt event.

#3 Inspiration

Glöm aldrig att besökarna i din publik är människor, och människor kommer för att bli underhållna. Boka inspirerande föreläsare som är av intresse för din publik. Tänk på föreläsare du skulle vilja se, och boka dem. Skapa roliga inslag till ditt event. Tänk fotoautomater eller skattjakter. Gamifiera mässgolvet. Den här typen av inslag förser folk med en isbrytare för att börja prata med varandra, och bidrar till att skapa en rolig interaktiv atmosfär.

#4 Kundservice

Eventplanerare kan lägga ner så mycket på det praktiska att de glömmer bort kunden. Det underminerar arrangemanget. Missa inte att tänka på helhetsupplevelsen av ditt event från kundens sida. Är webbplatsen lättnavigerad? Är det enkelt att köpa biljetter? Erbjuder din eventsida användbar information utan inloggning? Är föreläsarna engagerande? Finns det gott om rum på konferenshotellet, och finns det gott om parkeringsplatser? Kunder kommer att uppleva dina event på så många sätt. Gå igenom upplevelsen i deras skor, och gör den så smidig som möjligt.

#5 Besökarfeedback

De som är bäst att vända sig till för att tala om vad som gick bra och vad som gick mindre bra med ditt event är besökarna. Utnyttja denna ovärderliga tillgång genom att ta kontakt med din publik efteråt. Skicka uppföljningsmejl eller sms och be om feedback. Ta fram en enkät som går snabbt och enkelt att besvara. 

Genom att ta pulsen på ditt event omedelbart efteråt, kan du få färska och insiktsfulla synpunkter på hur du ska genomföra nästa. Och kom ihåg att gå igenom lärdomarna innan du kör igång planeringen av nästa företagsevent.

Lär dig mer om eventhantering

Du som ansvarar för att anordna event på företaget kan bli säkrare i din roll genom att sätta dig in i eventhantering och eventmarknadsföring, och hålla dig uppdaterad. Användbara tips, fördjupande artiklar och konkreta guider kan du ta del av i vår blogg.

En bra ingång är vår stora checklista med tips för att anordna event, som går igenom planering och förberedelser inför eventet, marknadsföring, genomförande och uppföljning av eventet.

TIPS: Plattformen som får företagseventet att lyfta

Med rätt stöd blir uppgiften roligare, och du får utdelning i form av uppskattade event. Oavsett om du ensam eller tillsammans med andra ansvarar för att arrangera företagsevent drar du fördel av den lättanvända eventplattformen Magnet.

Ordning och reda

Du skapar snabbt och enkelt en anmälningssida för ditt företagsevent, och lägger upp valfritt antal programpunkter. Med anmälningarna kan du passa på att samla in uppgifter om exempelvis specialkost och annan relevant information för dig som arrangör och bokningsansvarig.

Smidig hantering

Med den automatiska bokningsbekräftelsen kan du förse deltagarna med all nödvändig information. Tar du betalt finns flera biljettyper och olika betallösningar inbyggt. Detta tillsammans med en rad andra funktioner för eventhantering gör Magnet till en tillgång.

Prova Magnet, det gör skillnad.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet"
Malin Croner, vd
Dalarna Business
"Magnet är otroligt smidigt!"
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
"Magnet är enkelt."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Företagsevent