Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Planera webinar - som kanal & mötesplats

Guide till webbinarier
Webbinarium online

Planera webinar – som kanal & mötesplats

Att planera webinar kan kännas krångligt, men med fungerande tips och en bra plattform, blir det hela roligt istället. Det finns mycket man ska hålla koll på när man ska arrangera ett webinar, därför hjälper vi dig gärna.

Testa Magnet idag och använd tipsen i den här artikeln för att planera ett lyckat webinar!

Guide till webbinarier

Du kan använda dig av webbinarium för att utbilda och kommunicera med dina kunder, men också för att marknadsföra och sälja dina produkter eller tjänster. I den här artikeln hjälper vi dig att få koll på vad ett webinar är, förståelse för hur du bäst utnyttjar denna plattform och konkreta tips som förhöjer dina digitala event.

Innehåll:

Vad är grejen med webbinarier?

Ett webinar kan vara allt från en onlineföreläsning till en kort onlinekurs, eller ett av flera inslag i en onlineutbildning. Deltagarna ansluter sig via datorer, mobiler eller surfplattor. Det svenska ordet är webbinarium, som i likhet med seminarium böjs flera webbinarier och det där webbinariet. En del använder istället det engelska ordet webinar, och svengelska varianter som webbinar och webinarium förekommer också. I och med omställningen under coronapandemin har förstås fler fått upp ögonen för möjligheten att genomföra arrangemang via video över nätet.

Men det finns många andra fördelar med ett webinar som mötesplats och kanal. Du behöver till exempel inte hitta och hyra en lämplig lokal, eller anpassa antalet deltagare efter lokalens storlek. Dina deltagare slipper resa och kan ansluta varifrån det passar dem. Ditt webinar kan alltså till och med sträcka sig globalt. Alla parter vinner tid och sparar pengar. Dessutom är webbinarier mycket effektiva verktyg i din marknadsföring. När de är genomförda på rätt sätt kan de öka och driva på din försäljning markant.

Förinspelade webbinarium

Ett smidigt sätt att kommunicera med dina kunder på är genom ett förinspelat webbinarium. Inspelningen kan du förslagsvis lägga på startsidan på din webbplats. Om du inte regelbundet vill lägga tid på att anpassa det förinspelade webbinariet, kom ihåg att budskapen i det ska vara lika aktuellt idag som om ett år. Då jobbar det på av sig självt.

Här kan du också lägga till anmälningsformulär till exempelvis nyhetsbrev och olika erbjudanden. På så sätt samlar du löpande in e-postadresser till nya kunder som du kan kommunicera med.

Live webinar

Ett webbinarium där målet är att utbilda dina kunder kan med fördel sändas live. Då ger du din publik möjlighet att ställa frågor och interagera med dig på ett trevligt sätt. Du bygger även förtroende genom att vara tillgänglig och svara på frågor. Även om du inte säljer i det här steget är sannolikheten stor att deltagarna minns dig och dina produkter när behovet av en viss produkt dyker upp.

Marknadsförings- och säljwebbinarier bör du också sända live. Håll en informativ och inspirerande presentation om dina produkter, varor eller tjänster, med målet att ge publiken något av värde. Till exempel ny kunskap, eller en lösning på ett problem eller behov. Avsluta med att presentera hur just din produkt, vara eller tjänst, löser problemet, underlättar i vardagen eller liknande. Fokuset ska alltid vara på vad kunden får ut av det du erbjuder.

Se också till att avsätta gott om tid för frågor, och ha gärna med ett exklusivt erbjudande som bara gäller för deltagarna i ditt webinar.

Chattfunktion

Förutom frågestund är det en god idé att du har en chattfunktion vid dina livewebbinarium. Antalet deltagare avgör förstås om du sköter chatten själv eller inte. Oftast vinner du på att låta en vän eller kollega ta hand om chattandet. När du kan fokusera på att hålla i själva webbinariet och en kollega svarar på alla frågor istället, är det fritt fram att uppmana publiken att ställa frågor. Ett sådant upplägg gör att chattfunktionen kan vara igång under hela föredraget. Det här gör det också lättare att få igång interaktionen mellan dig och dina deltagare.

Går det att kombinera alla webbinarieformer? Självklart! Testa dig fram, så hittar du snart den form som passar bäst för dig, din målgrupp, och dina tjänster eller produkter.

 

Nå ut med dina webbinarier

Bjud in potentiella kunder via din e-postlista. Dela ditt event i sociala kanaler såsom LinkedIn, Facebook, Twitter och Instagram. Kombinera gärna med annonser för ökad synlighet.

Fixa tekniken

Du som leder webbinariet måste välja rätt utrustning och behärska tekniken. Det är A och O för engagemanget att dina deltagare ser och hör föreläsningen så bra som möjligt. Välj därför proffsig utrustning med hög ljud- och bildkvalitet. Se till att din dator, oavsett om det är en PC eller Mac, är så pass modern att kamera och mikrofon fungerar ordentligt. Se också till att du har en stadig och pålitlig internetuppkoppling. Gärna en hastighet på minst 100/100.

Är du i en stor lokal eller är ni flera som föreläser? Då är det en god idé att använda externa kameror och mikrofoner, till exempel de varianter som du fäster på dataskärmen. En extern kamera och mikrofon kan vara värd att lägga en extra slant på. Den ger ett proffsigare intryck jämfört med de som är inbyggda i datorn och höjer bild- och ljudkvaliteten avsevärt.

Kom ihåg att placera kameran korrekt. Ställ din dator eller din externa kamera på en trave böcker eller något liknande. På så sätt hamnar kameran i ögonhöjd. Har du kameran för lågt kan upplevelsen för din publik bli att du tittar ner på dem. Har du kameran för högt kan det upplevas som om du ser upp till dem. För dig som inte sitter eller står stilla utan rör dig under webbinariets gång rekommenderar vi en trådlös mikrofon.

Kom ihåg att dubbelkolla att tekniken fungerar minst en timme innan ditt webbinarium ska börja.

Checklista

✔ Se till att all utrustning är laddad.

✔ Kolla internetuppkopplingen.

✔ Testa mikrofonen, ljud- och videokvaliteten.

✔ Kolla streamingprogramvaran om din föreläsning är ett live-event.

Magnet är integrerat med Zoom och deras tjänster Meeting och Webinar. Med verktyget kan du skapa en snygg anmälningssida, hålla koll på dina anmälningar och även ta betalt på ett smidigt sätt om ditt webinar inte är gratis. På så sätt har du en komplett plattform för webbinarium.

Fängsla din publik direkt

Ett lyckat webbinarium kan vara lika underhållande för dina deltagare som en spännande film, en teater eller en välgjord tv-serie, medan ett dåligt genomfört webbinarium har motsatt effekt. Vi stänger av eller väljer något annat att se på.

Hur genomför du ett lyckat event och skapar långsiktiga relationer med ett webbinar som verktyg? Här har vi samlat några av våra bästa tips.

1) Satsa på en bra inledning och gör den så inspirerande som du kan. Uppmana gärna deltagarna att presentera sig och ställa frågor om webbinariet har en chattfunktion.

2) Lägg fokus vid underhållning och ge din publik en bra show oavsett vad ditt webinar handlar om. På så sätt fångar du dina deltagares uppmärksamhet och ökar sannolikheten att de kommer ihåg vad du pratat om.

3) Visa deltagarna uppskattning och leverera ett webinar med värde för de som lyssnar. Kalla gärna deltagarna vid namn och var pedagogisk. Varva fokus med lättsammare inslag för att hålla kvar deras intresse och koncentration.

4) Om något förändras i sista minuten, justera det som behövs. Tro på att du och ditt team kommer att fixa det och gör ert bästa.

5) Lägg in pauser och bensträckare. Gör även konstpauser under ditt föredrag, och gärna något oväntat då och då.

6) Öka interaktiviteten och skapa engagemang mellan dig och dina deltagare genom att fråga publiken vad de tycker. Här är några verktyg som du kan använda för live-frågor:

Mentimeter.com

Directpoll.com

Polleverywhere.com

6) Se till att du har tillräckligt med belysning så att du syns ordentligt. Undvik att sitta med ett fönster bakom dig. Då är risken stor att du blir mörk i ansiktet. Använd istället fönsterljuset från sidan eller framifrån.

7) Städa och snygga till bakgrunden för ett proffsigt intryck. Ställ gärna fram en blombukett eller en skål med godis, nötter eller frukt.

8) Tänk på hur du upplevs i bild:

✔ Välj bort starka färger, tröjor med text, randigt och mönstrat.

✔ Sitt gärna rak i ryggen, något framåtlutad.

✔ Se till att din publik kan se dina händer. Det ger ett engagerat och trovärdigt intryck.

✔ Ge energi både till dig och dina deltagare genom att le.

9) Förklara ditt upplägg för din publik, ha ett tydligt och detaljerat körschema med växlingar i tempo och flera pauser. Repetera föreläsningens olika moment för deltagarna, och hur lång tid de olika momenten tar. Kom också ihåg att hålla tiden.

Bonustips: att tänka på i inbjudan

Var tydlig med webbinariets syfte, ditt presentationsupplägg och vad din publik förväntas få ut av ditt webinar, redan i din inbjudan. Utforma din inbjudan på ett tilltalande och attraktivt sätt, och ha bara med det viktigaste. Kom också ihåg att använda lockande rubriker.

 

6 anledningar att satsa på webbinarier

Är du en av dem som aldrig har arrangerat eller hållit i ett webbinarium tidigare? Kanske ställer du dig frågan varför du ska börja nu?

Här är 6 fördelar och bra anledningar att satsa på webbinarier:

✔ Du slipper ställa in dina presentationer, föredrag och föreläsningar när de inte går att genomföra fysiskt.

✔ Du kan nå människor över hela världen och dina deltagare kan vara med oavsett var de befinner sig. Dessutom sparar alla parter pengar. Du slipper betala dyra lokalkostnader och din publik slipper rese- och hotellkostnader.

✔ Webbinarium möjliggör för din publik att interagera direkt med dig.

✔ Ett inspirerande och väl genomfört webbinarium skapar trovärdighet och tillförlitlighet, vilket ger förtroende även för dina produkter och tjänster.

✔ Eftersom registreringen till ett webbinarium kräver e-postadresser kan du samla in nya potentiella kunder att marknadsföra dig mot.

✔ Du kan återanvända innehållet i ditt webbinarium. Använd det på din hemsida, din blogg och i dina sociala medier.

 

Erbjuda gratis webinar eller ta betalt?

Som du redan vet är det viktigt att sätta rätt pris på dina tjänster och produkter. Men vad gäller egentligen för ett webbinarium? När det kommer till om du ska erbjuda det gratis eller ta betalt är det bra att fundera på vad det kostar för dig att arrangera och hålla webbinarier. Räkna in alla utgifter, från marknadsföring och eventuell annonsering, till tiden du investerar.

Innan du tar betalt för ditt webbinarium behöver du vara säker på att din målgrupp är villig att betala för det du levererar.

Att be deltagarna att betala ökar naturligtvis deras förväntningar på kvaliteten. Se därför till att du levererar ett webinar av så hög klass som möjligt. Först när du är säker på att du kan leverera det värde som dina deltagare förväntar sig, kan du ta betalt.

Testa med olika prisnivåer till dess att du hittar det prisläge som passar din publik och målgrupp.

Förstärk dina webbinarier med visuell branding

Visuell branding är ett kraftfullt sätt att förmedla ditt varumärkes personlighet på; och hjälpa din målgrupp att känna igen dina tjänster och produkter. Med hjälp av visuell branding kan du skapa proffsigare webbinarier och en mer sammanhängande upplevelse för dina deltagare.

Tips på hur du förstärker ditt webbinarium med Visual Branding:

✔ Var konsekvent och matcha bilder, färger, typsnitt och andra visuella element med ditt varumärkes grafiska profil.

✔ Använd din logga på samtliga visuella element.

✔ Ha återkommande texturer och mönster.

✔ Använd sammanhängande fotografier och bilder.

✔ Säkerställ att ditt varumärke är distinkt och sticker ut. Det ska skilja sig från dina konkurrenter så mycket att din målgrupp snabbt förstår att det tillhör dina produkter och/eller tjänster.

✔ Se till att din visuella identitet personifierar ditt varumärke och överensstämmer med dina produkter och de tjänster du erbjuder.

✔ Kontrollera att ditt visuella varumärke är konsekvent i samtliga visuella element och att det används överallt där ditt varumärke presenteras och förekommer.

Utforma för mobil eller desktop?

I dag har många företag sin huvudsakliga målgrupp i mobilen. Men frågan är om det även gäller för dina webbinariedeltagare? Ska du utforma din onlineföreläsning primärt för mobiltelefoner eller desktop?

Kortfattat kan man säga att sannolikheten är större att din huvudsakliga målgrupp sitter framför en större skärm under arbetstid och besöker ditt webbinarie via desktop, om din verksamhet vänder sig mot andra företag.

Säljer du snabbrörliga konsumentprodukter eller -tjänster, använder troligen de flesta av dina kunder sina mobiler i kontakten med dig. Generellt gäller även att ju yngre målgrupp du har, desto större andel av besökarna kommer att besöka dig via mobilen.

Även om det finns siffror på att mindre än 10 procent av webbinarie-tittare föredrar mobil framför stationär dator, är det fullt möjligt att många deltagare kommer att ansluta till ditt webbinarium på mobilen.

Ge dem en proffsig webbinarieupplevelse genom att:

✔ Öka storleken på din text och bilder.

✔ Välja en webbinarieplattform som fungerar för mobiler.

 

5 sätt att lyfta ditt webbinarium

Välj rätt dag

Tänk på att välja en dag för ditt webbinarium som möjliggör maximalt antal deltagare. Det finns siffror som indikerar att onsdagar och torsdagar är de bästa dagarna. Oavsett kan du alltid experimentera med att hålla ditt webbinarium på olika dagar och tider. Jämför sedan närvaron för att se vad som fungerar bäst för dig och din publik.

Presentera för en global publik

”God eftermiddag” kan passa på platsen där du befinner dig, men kanske inte alls för en global publik. Kom därför ihåg att skräddarsy dina inlednings- och avslutningsfraser så att de passar samtliga deltagare oavsett i vilken tidszon de befinner sig. Ett exempel på en mer neutral öppningsfras är ”välkommen” eller ”hej alla”.

Nå ut och interagera med dina deltagare före webbinariet

Var noga med att marknadsföra ditt webbinarium i alla relevanta kanaler för att nå så många nya leads som möjligt. Prata om det i sociala medier, lyft det i blogginlägg och se till att dela det online. Be dem som anmält sig att skicka in sina frågor eller kommentarer i förväg. Hitta gärna en samarbetspartner som kan dela ditt webbinarium i sina kanaler och till sina målgrupper.

Håll din publik engagerad

För att hålla dina deltagare engagerade under ditt webbinarium måste du ge dem något inspirerande och intressant att titta på. Gör därför din presentation så visuellt tilltalande som möjligt. Välj engagerande och inbjudande bilder. Skapa rörliga bilder och använd animeringar. Var inte rädd att utnyttja olika typer av media i ditt webbinarium.

Skapa en hashtag till ditt webinar

Under marknadsföringsprocessen av ditt webinar kan det vara en god idé att skapa en hashtag. Du kan använda en mindre känd hashtag – eller skapa en helt ny. På så sätt gör du ditt webbinarium sökbart och gör det lättare att hitta din digitala föreläsning på olika sociala medier.

Lycka till!

webbinarium

Förstärk dina webbinarier med visuell branding

Visuell branding är ett kraftfullt sätt att förmedla ditt varumärkes personlighet på; och hjälpa din målgrupp att känna igen dina tjänster och produkter. Med hjälp av visuell branding kan du skapa proffsigare webbinarier och en mer sammanhängande upplevelse för dina deltagare.

Tips på hur du förstärker ditt webbinarium med Visual Branding:

✔ Var konsekvent och matcha bilder, färger, typsnitt och andra visuella element med ditt varumärkes grafiska profil.

✔ Använd din logga på samtliga visuella element.

✔ Textur och mönster

✔Fotografier och bilder.

✔ Se till att ditt visuella varumärke är distinkt och sticker ut. Det ska skilja sig från dina konkurrenter så mycket att din målgrupp snabbt förstår att det tillhör dina produkter och/eller tjänster.

✔ Se till att din visuella identitet personifierar ditt varumärke och överensstämmer med dina produkter och de tjänster du erbjuder.

✔ Se till att ditt visuella varumärke är konsekvent i samtliga visuella element och att det används överallt där ditt varumärke presenteras och förekommer.

Utforma för mobil eller desktop?

I dag har många företag sin huvudsakliga målgrupp i mobilen. Men frågan är om det även gäller för dina webbinariedeltagare? Ska du utforma din onlineföreläsning primärt för mobiltelefoner eller desktop?

Kortfattat kan man säga att sannolikheten är större att din huvudsakliga målgrupp sitter framför en större skärm under arbetstid och besöker ditt webbinarie via desktop, om din verksamhet vänder sig mot andra företag.

Säljer du snabbrörliga konsumentprodukter eller -tjänster, använder troligen de flesta av dina kunder sina mobiler i kontakten med dig. Generellt gäller även att ju yngre målgrupp du har, desto större andel av besökarna kommer att besöka dig via mobilen.

Även om det finns siffror på att mindre än 10 procent av webbinarie-tittare föredrar mobil framför stationär dator, är det fullt möjligt att många deltagare kommer att ansluta till ditt webbinarium på mobilen.

Ge dem en proffsig webbinarieupplevelse genom att:

✔ Öka storleken på din text och bilder.

✔ Välja en webbinarieplattform som stöder mobil.

 

5 sätt att lyfta ditt webbinarium

Välj rätt dag

Tänk på att välja en dag för ditt webbinarium som möjliggör maximalt antal deltagare. Det finns siffror som indikerar att onsdagar och torsdagar är de bästa dagarna. Oavsett kan du alltid experimentera med att hålla ditt webbinarium på olika dagar och tider. Jämför sedan närvaron för att se vad som fungerar bäst för dig och din publik.

Presentera för en global publik

”God eftermiddag” kan passa på platsen där du befinner dig, men kanske inte alls för en global publik. Kom därför ihåg att skräddarsy dina inlednings- och avslutningsfraser så att de passar samtliga deltagare oavsett i vilken tidszon de befinner sig. Ett exempel på en mer neutral öppningsfras är ”välkommen” eller ”hej alla”.

Nå ut och interagera med dina deltagare före webbinariet

Var noga med att marknadsföra ditt webbinarium i alla relevanta kanaler för att nå så många nya leads som möjligt. Prata om det i sociala medier, lyft det i blogginlägg och se till att dela det online. Be dem som anmält sig att skicka in sina frågor eller kommentarer i förväg. Hitta gärna en samarbetspartner som kan dela ditt webbinarium i sina kanaler och till sina målgrupper.

Håll din publik engagerad

För att hålla dina deltagare engagerade under ditt webbinarium måste du ge dem något inspirerande och intressant att titta på. Gör därför din presentation så visuellt tilltalande som möjligt. Välj engagerande och inbjudande bilder. Skapa rörliga bilder och använd animeringar. Var inte rädd att utnyttja olika typer av media i ditt webbinarium.

Skapa en hashtag till ditt webbinarium

Under marknadsföringsprocessen av ditt webbinarium kan det vara en god idé att skapa en hashtag. Du kan använda en mindre känd hashtag – eller skapa en helt ny. På så sätt gör du ditt webbinarium sökbart och underlättar för användare i olika sociala medier att hitta just din digitala föreläsning.

Lycka till!

Magnet
- för webbinarier och digitala evenemang

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!
"Vi är väldigt nöjda med Magnet"
Malin Croner, vd
Dalarna Business
"Magnet är otroligt smidigt!"
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
"Magnet är enkelt."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund