2019
2018
2017
2016
2015
2014
En raket
19 jun 2017

Vår trestegsraket för ett lyckat event

Under ett event låter du dina inbjudna uppleva ditt budskap, oavsett om du säljer en produkt, en tjänst eller ett koncept. Det är det gyllene tillfället där du upprätthåller goda relationer med befintliga kunder och knyter kontakten med potentiella. Med vår trestegsraket – Innan, Under och Efter – vill vi inspirera dig, och ge dig värdefulla tips om hur du gör ditt event så lyckat som möjligt.

1) Innan

A) Börja med att fundera på och svara på följande frågor:

Vilken är målgruppen?

Fundera över egenskaperna hos dina tilltänkta gäster.

Vilka är vi?

Fundera över egenskaperna hos dig och ditt varumärke, såsom ditt varumärkesbudskap, ditt varumärkeslöfte och ditt företags tonalitet.

Vilket är syftet med eventet? Vilket budskap är viktigt för dig att lyfta på eventet?

En ny produkt? En uppdatering av varumärket med ny logotyp och grafisk profil? Halvårsrapporten? Eller är det viktigaste just nu att locka nya kunder?

B) Planering – både strategiskt och operativt

När svaren ovan är fastställda är det dags att börja planera, både strategiskt och operativt. Den strategiska planen ska innehålla riktlinjer och ett slutgiltigt mål med eventet. Den operativa planen anger hur, när och av vem allt ska genomföras. Nyckeln för att alla delar ska fungera är kommunikation mellan samtliga inblandade. 

Vem gör vad?

Fundera över eventets delar och hur de ska kommuniceras.

Vem ska säga vad?

Vilken typ av inbjudan ska du ha?

Ska du annonsera?

Ska du göra ett nyhetsbrev eller ett kundbrev i samband med eventet?

Vem ska välkomna?

Ska någon hålla ett tal? 

Dela ut arbetsuppgifterna så tidigt som möjligt, och se till att samtliga individers planering stämmer med det gemensamma konceptet? Kom överens om vem som är ytterst ansvarig!

C) Körschema

Här ska det framgå vilka som är ansvariga för vad och när, samt hur respektive person ska agera.  Här finns också alla tidsangivelser. Se till att alla inblandade är medvetna om och förberedda på att tiderna med stor sannolikhet inte kommer att hålla fullt ut.

D) Är lokal och tillstånd klara?

Boka lokalen i god tid i förväg och var realistisk. Den får varken vara för liten eller för stor.

Beroende på eventets storlek kan det också finnas olika krav på tillstånd, som du bör kolla upp och ta hänsyn till. Har lokalen den brandklassning som krävs? Krävs tillstånd från räddningstjänsten eller polisen? Behöver du göra något åt trafiksituationen utanför?

E) Bjud in och påminn

Var ute i god tid så att dina gäster har möjlighet att boka in eventet i kalendern i tid. Det är en bra idé att skicka med programmet med de viktigaste hållpunkterna redan i inbjudan. De måste också få reda på allt som förväntas av dem redan i inbjudan. Hur mycket ska de betala och vad ingår? Finns det någon klädkod? Ska de förbereda för en presentation av sig själva eller det företag de representerar? Se också till att en påminnelse går ut veckorna innan eventet.

2) Under

A) Mat och dryck

För många är det du bjuder på att äta och dricka bland det viktigaste. Håll därför hög kvalité, och låt inte gästerna vänta. Servera på utsatt tid och ha koll på hur du serverar dryckerna. Erbjud alltid alkoholfria alternativ.

B) Ägna respektive (om möjligt) gäst din uppmärksamhet

Ta dig tid att prata lugnt med samtliga av dina gäster. Se dem i ögonen. Var närvarande, och ge extra kraft och riktning till att få respektive gäst att känna sig unik, sedd och varmt välkommen.

3) Efter

A) Uppföljning

Var noga med uppföljningen! Hur gick det? Vad gav eventet? Och viktigast av allt, vad tyckte dina gäster? Be dem om feedback. Dina gäster är en värdefull källa till information och deras tankar och åsikter ger dig möjligheten att göra ditt event ännu bättre nästa gång.

B) Uppmärksamma gästerna efter eventet

Kom ihåg att uppmärksamma deltagarna även efteråt. Skicka ett kort, där du tackar för respektive gästs deltagande, och bjud dem till samma event nästa år.

Lycka till!

Nyfiken på Magnet? Med vårt eventverktyg Magnet får du hjälp med allt från inbjudningar och biljettförsäljning till incheckning av deltagare och betallösningar.

Nyfiken på Kurios? Vårt enkätverktyg för undersökningar, uppföljning och statistik.

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!