2019
2018
2017
2016
2015
2014
Mötesmetoder för att organisera unconference – stimulera mera
21 dec 2018

Mötesmetoder för att organisera unconference – stimulera mera

När du ska organisera en unconference kan du glatt strunta i schemaläggning. Poängen med mötesformatet är nämligen att agendan ska formas på plats, av deltagarna tillsammans. En introduktion hittar du i vår artikel Vad är unconference. Vad du däremot behöver förbereda är grundstrukturen för självorganisering under ditt event. Här presenterar vi fem praktiska mötesmetoder för ändamålet.

1. Dot-voting – prickröstning

En enkel och effektiv metod för att rösta på och prioritera olika förslag. De papperslappar där deltagarna skrivit ned ämnesförslag sätts upp på en tavla. Varje deltagare får därpå rösta på favoriterna med ett antal prickar i form av runda klisterlappar eller markeringar med märkpenna.

Hur du som deltagare väljer att fördela dina prickar är helt valfritt; har du tilldelats fem kan du till exempel välja att sätta alla på ett ämne, en på tre och två på ett och så vidare. Det blir därmed tydligt vilka ämnen som är hetast och var ni ska börja.

Antal deltagare

Ca 20-100

Du behöver

  • Tavla
  • Häftstift/magneter
  • Papperslappar
  • Runda klisterlappar/märkpennor

Fördelar

  • Snabbt att genomföra
  • Ökar aktivt deltagande
  • Visuellt tydlig process

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Fishbowl conversation – akvariediskussion

Denna metod som också kallas UnPanel är ett effektivt sätt att låta alla göra sin röst hörd, samtidigt som deltagarna skruvar upp förmågan att lyssna, ta in och reflektera. Ett antal stolar placeras i en cirkel i mitten, det är det som utgör fiskskålen eller akvariet. Resterande stolar placeras i fyra koncentriska rader runt omkring den inre cirkeln. De deltagare som sitter i panelen - akvariet - diskuterar ett avgränsat ämne, medan de andra deltagarna lyssnar, utan att kommentera.

I ett öppet akvarium finns en ledig stol som åhörarna kan sätta sig på om de vill delta i samtalet. Kör man slutet akvarium skiftar man plats efter en viss tid, så att de som inlett diskussionen får lyssna när en ny grupp tar plats i akvariet.

Antal deltagare

Mellanstora till stora grupper

Du behöver

  • Stort utrymme
  • Stolar

Fördelar

  • Öppnar uppmärksamheten
  • Stärker närvaron
  • Ger flera perspektiv

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. World café – cafédiskussion

Ett upplägg som handlar om att diskutera i smågrupper på 4-6 personer under 20 minuter, för att sedan byta bord. Vid varje bord gäller fokus på ett visst ämne, utifrån ett antal diskussionsfrågor. Ibland använder man sig av facilitatorer eller samtalsvärdar vid varje bord, som dokumenterar samtalen för att sammanfatta i slutet. Det förekommer dock inte i den variant som kallas Knowledge Café, där samtalen är friare.

Antal deltagare

Minst 12

Du behöver

  • Stort utrymme
  • Bord & stolar

Fördelar

  • Gemenskap
  • Får igång samtal
  • Konstruktiva diskussioner

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Lightning talk – blixtpresentation

En snabbpresentation på i regel 5 minuter. Ofta genomförs ett flertal på varandra följande blixtpresentationer under en längre session på 30-90 minuter. Enskilda presentatörer som är kunniga inom sitt område får presentera ett projekt, koncept eller en idé. Tanken är att ge åhörarna en inblick i ämnet, på ett koncist och tydligt sätt. Det kan ske med eller utan bilder.

Två varianter av blixtpresentationen är presentationsteknikerna Pechakucha och Ignite talk. Pechakucha pågår 6 minuter och 40 sekunder. Ett bildspel med 20 bilder ingår, med automatisk bildväxling var 20:e sekund. Ett Ignite talk pågår 5 minuter, med 20 bilder. Observera att det ska vara bilder; text, siffror och diagram är inte tillåtna.

Antal deltagare

Ca 5-15 presentatörer

Du behöver

  • Eventuellt: mikrofon & utrustning för bildspel

Fördelar

  • Koncist
  • Effektivt
  • Intresseväckande

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Rapid demo/Speed geeking – snabbdemo eller möt-en-nörd

Här får åhörare i grupper om 4-6 ta del av 5-minuters snabbdemonstrationer av innovativa projekt och lösningar. Presentatörerna får ta plats vid bord som placerats i en cirkel utmed väggarna i ett stort rum. När en grupp lyssnat till en presentation går de vidare till nästa presentatör. Detta pågår vanligtvis under en timme. En person ansvarar för tidtagning och signalerar, till exempel med hjälp av en ringklocka, när det är dags för grupperna att rotera.

Antal deltagare

10 presentatörer, 50 åhörare (Kan skalas upp eller ner.)

Du behöver

  • Stort utrymme
  • Bord & stolar
  • Eventuellt: ringklocka

Fördelar

  • Effektivt
  • Positiv stämning
  • Presentatörerna får slipa sin pitch

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Använd dessa mötesmetoder som stomme för att skapa en unconference med spännande agenda, engagerande ämnen och gemensamt utbyte. Lycka till, hör gärna av dig och berätta hur det gick.


Hur administrerar du dina event? Kika på vad vårt eventverktyg Magnet kan erbjuda dig.

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!