Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Sex tips på hur du gör ditt event unikt

När det kommer till att planera ett event så är det lätt att hamna i fällan att ”göra så som man har sett att andra har gjort”. Det är enkelt och bekvämt, och man föreställer sig gärna att det som har fungerat för andra också kommer att fungera för en själv. Men fäll inte dig själv genom att bli en copycat. Se istället till att du gör ditt event unikt för att positionera dig på marknaden.

I slutändan är det nämligen så att man faktiskt inte betalar för en biljett till ett event. Man betalar för en förväntad upplevelse. Och för dig som ska planera denna upplevelse är det viktigt att ha stenkoll på vilka förväntningar du har att möta. Och hur du kan locka dina gäster till en upplevelse de aldrig har stött på förr.

Prova vårt eventverktyg. Kostnadsfritt upp till 100 deltagare

Här kommer sex förslag på hur ni kan positionera ert event.

  1. Den perfekta dejten
    Finns det romantiska inslag under kvällen? Då kan det vara en god idé att positionera eventet som en perfekt dejt för par, vare sig de är i dejtingstadiet eller har en långt utvecklad relation där det är dags att fira årsdag, bröllopsdag eller liknande. Det här innehållet sägs vara särskilt lyckat om målgruppen tillhör millenniegenerationen, men drömmen om unika dejtupplevelser täcker in de flesta åldrar.
  2. Tjejkvällen
    Att sälja in ditt koncept som en perfekt utekväll för tjejgänget kan också vara ett bra sätt att skapa position med. Här kan du även använda dig av rabatterade priser eller särskilda förmåner för alla tjejer i din biljettförsäljning. Som ett första resultat kommer ditt event att dra till sig massvis med kvinnor – men som en bieffekt av detta så lockar det ju naturligtvis också massvis av singelmän som ser sin chans att få komma och mingla på detta kvinnofyllda event.
  3. Nostalgitrippen
    Att erbjuda gästerna en nostalgitripp tillbaka till ett särskilt årtionde, en särskild musikstil eller kanske ett särskilt intresse är alltid ett lyckat koncept som går hem hos alla målgrupper, så länge den erbjuder en nostalgi tillbaka till något de själva upplevt och uppskattat. Om du exempelvis vet att du har en målgrupp på personer i 30-års ålders så kan ju ett tema med 80- och 90-tals musik vara en idé?
  4. Weekendflykten
    Om ditt event inte ligger mitt i centrum så kan det vara värt att utmåla det hela som en perfekt helgflykt. Måla upp en bild av hur en hel helg runtomkring ditt event skulle kunna se ut, med närliggande boenden, restauranger, sevärdheter m.m. När man ska resa iväg så gillar vi människor oftast att ha en ordentlig planering, så här kan du hjälpa dina gäster att ta beslutet genom att ha alla alternativen färdiga för dem. Det är inte ett event, utan en hel helg med spännande upplevelser!
  5. En kulinarisk matupplevelse
    Ett event som innehåller inslag av mat & dryck kommer alltid att dra till sig människor. När du planerar ditt event, se då till att du inkluderar en upplevelse i sig bara genom mat- och dryckutbudet. Överväg att hyra in en känd bartender eller lokala matvagnar med ett brett utbud – och inkludera det hela i biljettpriset. Kanske kan man få 3 smak-biljetter som ger en mindre tallrikar från tre valfria matvagnar, så att man kan mixa ihop sin tallrik själv?
  6. Låt eventet bli en del av en serie
    Om du har dina event löpande så behöver du ta fram en röd tråd som binder dem samman. Gör dina event till en serie som löper över ett år, där varje event behandlar ett särskilt område. Alternativt kan du se till att erbjuda samma event på ett flertal datum, så att man som besökare får möjlighet att styra sin tid själv. Det ökar sannolikheten för att fler inbjuda kommer att delta.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

Mobil marknadsföring av event: varför & hur?

Mobil marknadsföring av event: varför & hur?

Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.

Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.

5 missar du vill undvika i din eventplanering

5 missar du vill undvika i din eventplanering

Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.

Marknadsför ditt event med Twitter! Vi visar hur.

Marknadsför ditt event med Twitter! Vi visar hur.

Idag är det naturligt att prata om världens sociala nätverk som exemplariska marknadsplatser, som kan ge väldigt mycket värde tillbaka på varje investerad krona. Och det är långt ifrån en utvald skara som har insett detta värde – faktum är att företag efter företag tar ytterligare steg på dessa plattformar och investerar än mer tid och pengar. De gör det för att det finns otroligt mycket värde att hitta i det – och Twitter är en av de kanalerna som du kanske skulle prova på för ditt event!