Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

5 missar du vill undvika i din eventplanering

Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.

1. Du underskattade tidsplaneringen

En tumregel är att det tar cirka 3 månader att planera ett event, vilket är något man tyvärr ofta försöker korta ner. Det tar tid att arrangera, planera, hitta bra talare, ta fram ett relevant innehåll m.m så att korta ner tiden för planeringen ökar också risken för att något kommer att gå fel.

2. Eventet saknar röd tråd

Du behöver hålla en röd tråd i ditt event, något som följer ett tema, en inriktning eller en branschfråga. Föreläsarna och deras innehåll ska därför också gå i linje med detta för att du ska ge ett professionellt intryck och för att ge deltagarna något relevant som de känner att de har nytta av.

3. Syftet och målet är oklart

Du behöver vara helt på det klara med varför du vill göra det här eventet, och vad ditt mål är med det. Vill du bli skapa dig ett namn inom branschen? Presentera nya produkter eller tjänster, eller bara våra dina befintliga kundkontakter?

4.  Matchar inte kundgruppen

Innan ditt event behöver du fundera på vilken kundgrupp det är som du vill locka, och anpassa ditt event utifrån det. Generellt kommer VD och beslutsfattare på event för att ta del av trender och knyta affärskontakter, medan mellanchefer, produktansvariga och projekledare kanske hellre vill logga in på nätet för att göra just detta. Vem bjuder du, och varför vill de gå på event? Ta reda på det och planera sedan eventet utifrån den kunskapen.

5. ”Kan-själv” attityden

Du tar dig vatten över huvudet om du tror att du kan sätta ihop eventet själv. Sätt ihop ett team med rätt kompetenser för att lyckas. Du kommer behöva bland annat en ledare, en som ansvarar för innehållet, en som ansvarar för layout och design och en som håller ordning på webben.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

Vilka krav ställer egentligen det digitala mötet på dig som föreläser? En tydlig agenda, rätt ljussättning och säker uppkoppling är några exempel. Vad behöver du mer tänka på för att hålla en så proffsig digital föreläsning som möjligt? Här får du 10 tips på hur du kvalitetssäkrar din onlineföreläsning. 

Är hybrideventen här för att stanna?

Är hybrideventen här för att stanna?

Förutom de renodlat digitala eventen blir de så kallade hybrideventen allt vanligare. Vd Peter Berg menar på att den här typen av evenemang troligen kommer att bli norm hos framtidens eventarrangörer. Häng med så får du höra mer.  

Så kan du få inkomst via online-event

Så kan du få inkomst via online-event

Få inkomst på din kompetens som utbildare, föreläsare eller kulturarbetare via online-event. Du använder dig helt enkelt av någon av de online-tjänster som finns för att dela video, och kopplar på vårt eventverktyg Magnet. På så sätt får du full koll på anmälningar och betalningar.