Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.
En tumregel är att det tar cirka 3 månader att planera ett event, vilket är något man tyvärr ofta försöker korta ner. Det tar tid att arrangera, planera, hitta bra talare, ta fram ett relevant innehåll m.m så att korta ner tiden för planeringen ökar också risken för att något kommer att gå fel.
Du behöver hålla en röd tråd i ditt event, något som följer ett tema, en inriktning eller en branschfråga. Föreläsarna och deras innehåll ska därför också gå i linje med detta för att du ska ge ett professionellt intryck och för att ge deltagarna något relevant som de känner att de har nytta av.
Du behöver vara helt på det klara med varför du vill göra det här eventet, och vad ditt mål är med det. Vill du bli skapa dig ett namn inom branschen? Presentera nya produkter eller tjänster, eller bara våra dina befintliga kundkontakter?
Innan ditt event behöver du fundera på vilken kundgrupp det är som du vill locka, och anpassa ditt event utifrån det. Generellt kommer VD och beslutsfattare på event för att ta del av trender och knyta affärskontakter, medan mellanchefer, produktansvariga och projekledare kanske hellre vill logga in på nätet för att göra just detta. Vem bjuder du, och varför vill de gå på event? Ta reda på det och planera sedan eventet utifrån den kunskapen.
Du tar dig vatten över huvudet om du tror att du kan sätta ihop eventet själv. Sätt ihop ett team med rätt kompetenser för att lyckas. Du kommer behöva bland annat en ledare, en som ansvarar för innehållet, en som ansvarar för layout och design och en som håller ordning på webben.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
40–90 sekunder. Så länge tar det för en gäst att bilda första intrycket av ditt events omgivning – ta vara på dem! Vare sig du planerar ett kundevent, en kick-off, konferens eller fest utgörs eventets atmosfär till en stor del av dess lokal. Bland alla valmöjligheter kan det kännas överväldigande att välja den rätta lokalen, men med följande punkter underlättas ditt val betydligt.
Julsäsongen är här och folks kalendrar fylls med fester, premiärer, konserter och annat. Men även om konkurrensen kring att marknadsföra ditt event ökar den här tiden på året är det också en av de bästa tiderna på året för att fresta folk att gå ut och roa sig tillsammans med sina vänner. Vi vill hjälpa dig få uppmärksamhet under vad som onekligen blir en högtryckssäsong för event. Därför har vi satt ihop en lista med idéer som kan hjälpa dig locka deltagare och lyckas med dina affärsmål.
Tänk om alla som besökte din eventsida köpte biljetter direkt! Riktigt så enkelt är det inte alltid. Oftast ligger en viss tid och en beslutsprocess bakom varje biljettköp. Kan du som eventarrangör göra något för att snabba på och underlätta? Absolut!
Här bjuder vi på tre tips som kan öka din biljettförsäljning.