Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

5 missar du vill undvika i din eventplanering

Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.

1. Du underskattade tidsplaneringen

En tumregel är att det tar cirka 3 månader att planera ett event, vilket är något man tyvärr ofta försöker korta ner. Det tar tid att arrangera, planera, hitta bra talare, ta fram ett relevant innehåll m.m så att korta ner tiden för planeringen ökar också risken för att något kommer att gå fel.

2. Eventet saknar röd tråd

Du behöver hålla en röd tråd i ditt event, något som följer ett tema, en inriktning eller en branschfråga. Föreläsarna och deras innehåll ska därför också gå i linje med detta för att du ska ge ett professionellt intryck och för att ge deltagarna något relevant som de känner att de har nytta av.

3. Syftet och målet är oklart

Du behöver vara helt på det klara med varför du vill göra det här eventet, och vad ditt mål är med det. Vill du bli skapa dig ett namn inom branschen? Presentera nya produkter eller tjänster, eller bara våra dina befintliga kundkontakter?

4.  Matchar inte kundgruppen

Innan ditt event behöver du fundera på vilken kundgrupp det är som du vill locka, och anpassa ditt event utifrån det. Generellt kommer VD och beslutsfattare på event för att ta del av trender och knyta affärskontakter, medan mellanchefer, produktansvariga och projekledare kanske hellre vill logga in på nätet för att göra just detta. Vem bjuder du, och varför vill de gå på event? Ta reda på det och planera sedan eventet utifrån den kunskapen.

5. ”Kan-själv” attityden

Du tar dig vatten över huvudet om du tror att du kan sätta ihop eventet själv. Sätt ihop ett team med rätt kompetenser för att lyckas. Du kommer behöva bland annat en ledare, en som ansvarar för innehållet, en som ansvarar för layout och design och en som håller ordning på webben.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

Arrangera ett digitalt event på bästa sätt

Arrangera ett digitalt event på bästa sätt

Ett digitalt event är en perfekt lösning i många olika fall. Först kan det kanske låta krångligt, men med rätt verktyg och bra tips behöver det inte bli så. Vår digitala plattform kan hjälpa dig att planera, arrangera och hålla koll på allt. Testa vårt verktyg Magnet idag och läs artikeln för hjälpsamma tips! En […]

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.

Planera ditt första event – här är 10 bästa tipsen

Planera ditt första event – här är 10 bästa tipsen

Att genomföra ett lyckat event kräver arbete, men om du utgår från en strategisk plan bäddar du för framgång. Även du som ska arrangera ett event för allra första gången kan åstadkomma ett toppenevent, om du spelar dina kort väl.  För att hjälpa dig i startgroparna listar vi de 10 bästa tipsen för att planera ditt första event.