Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

5 missar du vill undvika i din eventplanering

Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.

1. Du underskattade tidsplaneringen

En tumregel är att det tar cirka 3 månader att planera ett event, vilket är något man tyvärr ofta försöker korta ner. Det tar tid att arrangera, planera, hitta bra talare, ta fram ett relevant innehåll m.m så att korta ner tiden för planeringen ökar också risken för att något kommer att gå fel.

2. Eventet saknar röd tråd

Du behöver hålla en röd tråd i ditt event, något som följer ett tema, en inriktning eller en branschfråga. Föreläsarna och deras innehåll ska därför också gå i linje med detta för att du ska ge ett professionellt intryck och för att ge deltagarna något relevant som de känner att de har nytta av.

3. Syftet och målet är oklart

Du behöver vara helt på det klara med varför du vill göra det här eventet, och vad ditt mål är med det. Vill du bli skapa dig ett namn inom branschen? Presentera nya produkter eller tjänster, eller bara våra dina befintliga kundkontakter?

4.  Matchar inte kundgruppen

Innan ditt event behöver du fundera på vilken kundgrupp det är som du vill locka, och anpassa ditt event utifrån det. Generellt kommer VD och beslutsfattare på event för att ta del av trender och knyta affärskontakter, medan mellanchefer, produktansvariga och projekledare kanske hellre vill logga in på nätet för att göra just detta. Vem bjuder du, och varför vill de gå på event? Ta reda på det och planera sedan eventet utifrån den kunskapen.

5. ”Kan-själv” attityden

Du tar dig vatten över huvudet om du tror att du kan sätta ihop eventet själv. Sätt ihop ett team med rätt kompetenser för att lyckas. Du kommer behöva bland annat en ledare, en som ansvarar för innehållet, en som ansvarar för layout och design och en som håller ordning på webben.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

För att rusta dig i rollen som event manager har vi satt ihop en lista med några av de smartaste satsningarna inför eventåret. Även om nästa årsskifte skulle vara en bit bort när du snubblar över den här artikeln – ta det som ett tillfälle för nya tag.

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

I böcker och på scen använder han sig av hånglet som metafor. Att hångla är att närvara fullt ut och engagera sig i sina medmänniskor. Att våga mera och uppleva livet med större intensitet. Han reflekterar också kring vad som egentligen är seriöst. Magnet har fått Klas Hallberg på tråden och här slår vi ett slag för seriöst hångel på konferens. Följ checklistan om du är intresserad av att få till det.

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Du som är involverad i en förening eller affärsverksamhet kan sannolikt vittna om hur dagens digitala förbindelser underlättar er kommunikation och samverkan. Ni behöver kanske knappt träffas? Skjut er inte i foten genom att rationalisera bort fysiska möten. En medveten mötesstrategi kan ge den balans som är avgörande för hur individerna, gruppen och verksamheten mår. Vi behöver nämligen träffas också.