Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Hur du följer upp ditt event

Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.

Vänta inte för länge

Många gör felet att vänta alldeles för länge med att kontakta gästerna efter ett avslutat event. Några dagar senare har känslan och intrycken från eventet klingat av och kunden har redan glömt vad som sades och lovades.

Det är mycket svårare att jobba upp intresset igen hos någon som har tappat det, än att bearbeta någon som fortfarande har stämningen och alla nya idéer färskt i minnet. Ta därför uppföljningskontakten så snart som möjligt. Ring direkt!

Locka med rabatter och erbjudanden

Att erbjuda gästerna något extra kan vara en bra start på uppföljningen. Kanske någon typ av rabatt för dem som besökte eventet, kanske någon extra timme med dina tjänster, ett bättre pris för den som gör en stor beställning eller något liknande.

Gör ditt erbjudande tidsbegränsat, det uppmuntrar kunden att ta en snabb kontakt. Ett erbjudande av det slaget gör det lättare att boka ett möte och framför allt får du chansen att diskutera kundens behov och önskemål.

Efter eventet är det vanligt att man vill dela med sig av till exempel presentationen. Men maila inte ut den. Det tar bara tid och en massa plats i inkorgen. Ladda istället upp den på en sajt där flera kan ta del av den, exempelvis SlideShare.net. Maila sedan länken till presentationen istället. Då kan både gäster och personer som missade eventet ta del av innehållet, trycka på gilla och dela vidare vad de har lärt sig.

Gör en film och dela med dig

Ett annat bra sätt att sprida eventet i efterhand är att spela in eventdagen och göra en film. Gör en kortversion av hela eventet på 5-10 minuter och lägg upp den på Youtube. Rörlig bild har en enastående genomslagskraft, så se till att så många som möjligt ser den.

Ladda upp filmen på din hemsida och Facebooksida, lägg upp den på Youtube och skicka den med både tweets och nyhetsbrev. Ju fler som trycker på gilla eller delar den, desto bättre. Du kan också göra en kortversion av eventet med hjälp av webbinarium så får fler chansen att uppleva eventet även om de inte kunde närvara just den här gången. Om det hela blir populärt digitalt så växer intresset för eventet och det kan innebära många fler gäster nästa gång.

Utvärdera ditt event

Skicka ett snygg tackbrev med en länk till en enkät så dina gäster kan utvärdera ditt evenemang så du kan skapa ett ännu bättre evenemang till nästa gång.

 

Läs mer om vårt verktyg för enkäter och undersökningar

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Gratis verktyg för konferensplanering

Gratis verktyg för konferensplanering

Håller du på och ska planera en konferens? Med Magnet Event Pro får du alla de verktygen som du behöver för att organisera en riktigt bra tillställning. Om du arrangerar en gratis konferens kommer du att kunna använda vårt verktyg helt utan kostnad. Dessutom behöver du inte ens ladda ner något utan du kan bara […]

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.

Gratis hemsida för eventplanering

Gratis hemsida för eventplanering

Magnet är en eventplaneringshemsida för såväl proffs som nybörjare. Det är väl känt att nyckeln till ett lyckat event är ordentlig planering, och med vår gratis plattform för eventplanering har du verktyget du behöver för att lyckas. Klicka här för att testa Magnet idag! Hemsida för planering av alla typer av event Vill du både […]