Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Hur du följer upp ditt event

Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.

Vänta inte för länge

Många gör felet att vänta alldeles för länge med att kontakta gästerna efter ett avslutat event. Några dagar senare har känslan och intrycken från eventet klingat av och kunden har redan glömt vad som sades och lovades.

Det är mycket svårare att jobba upp intresset igen hos någon som har tappat det, än att bearbeta någon som fortfarande har stämningen och alla nya idéer färskt i minnet. Ta därför uppföljningskontakten så snart som möjligt. Ring direkt!

Locka med rabatter och erbjudanden

Att erbjuda gästerna något extra kan vara en bra start på uppföljningen. Kanske någon typ av rabatt för dem som besökte eventet, kanske någon extra timme med dina tjänster, ett bättre pris för den som gör en stor beställning eller något liknande.

Gör ditt erbjudande tidsbegränsat, det uppmuntrar kunden att ta en snabb kontakt. Ett erbjudande av det slaget gör det lättare att boka ett möte och framför allt får du chansen att diskutera kundens behov och önskemål.

Efter eventet är det vanligt att man vill dela med sig av till exempel presentationen. Men maila inte ut den. Det tar bara tid och en massa plats i inkorgen. Ladda istället upp den på en sajt där flera kan ta del av den, exempelvis SlideShare.net. Maila sedan länken till presentationen istället. Då kan både gäster och personer som missade eventet ta del av innehållet, trycka på gilla och dela vidare vad de har lärt sig.

Gör en film och dela med dig

Ett annat bra sätt att sprida eventet i efterhand är att spela in eventdagen och göra en film. Gör en kortversion av hela eventet på 5-10 minuter och lägg upp den på Youtube. Rörlig bild har en enastående genomslagskraft, så se till att så många som möjligt ser den.

Ladda upp filmen på din hemsida och Facebooksida, lägg upp den på Youtube och skicka den med både tweets och nyhetsbrev. Ju fler som trycker på gilla eller delar den, desto bättre. Du kan också göra en kortversion av eventet med hjälp av webbinarium så får fler chansen att uppleva eventet även om de inte kunde närvara just den här gången. Om det hela blir populärt digitalt så växer intresset för eventet och det kan innebära många fler gäster nästa gång.

Utvärdera ditt event

Skicka ett snygg tackbrev med en länk till en enkät så dina gäster kan utvärdera ditt evenemang så du kan skapa ett ännu bättre evenemang till nästa gång.

 

Läs mer om vårt verktyg för enkäter och undersökningar

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför ditt nästa event med Google Ads

Marknadsför nästa event med Google Ads; syns i rätt sammanhang och locka fler deltagare. Här går vi igenom grunderna och fördelarna med Google Ads, samt vad du bör tänka på när du marknadsför evenemang via Google.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Är det någon som kan svara på den frågan så är det Björn Lilja. 2010 startade han Kundo tillsammans med tre kollegor. Vad företaget gör? Hjälper sina kunder att skapa kundservice i världsklass i de digitala kanalerna.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.