Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Hur du följer upp ditt event

Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.

Vänta inte för länge

Många gör felet att vänta alldeles för länge med att kontakta gästerna efter ett avslutat event. Några dagar senare har känslan och intrycken från eventet klingat av och kunden har redan glömt vad som sades och lovades.

Det är mycket svårare att jobba upp intresset igen hos någon som har tappat det, än att bearbeta någon som fortfarande har stämningen och alla nya idéer färskt i minnet. Ta därför uppföljningskontakten så snart som möjligt. Ring direkt!

Locka med rabatter och erbjudanden

Att erbjuda gästerna något extra kan vara en bra start på uppföljningen. Kanske någon typ av rabatt för dem som besökte eventet, kanske någon extra timme med dina tjänster, ett bättre pris för den som gör en stor beställning eller något liknande.

Gör ditt erbjudande tidsbegränsat, det uppmuntrar kunden att ta en snabb kontakt. Ett erbjudande av det slaget gör det lättare att boka ett möte och framför allt får du chansen att diskutera kundens behov och önskemål.

Efter eventet är det vanligt att man vill dela med sig av till exempel presentationen. Men maila inte ut den. Det tar bara tid och en massa plats i inkorgen. Ladda istället upp den på en sajt där flera kan ta del av den, exempelvis SlideShare.net. Maila sedan länken till presentationen istället. Då kan både gäster och personer som missade eventet ta del av innehållet, trycka på gilla och dela vidare vad de har lärt sig.

Gör en film och dela med dig

Ett annat bra sätt att sprida eventet i efterhand är att spela in eventdagen och göra en film. Gör en kortversion av hela eventet på 5-10 minuter och lägg upp den på Youtube. Rörlig bild har en enastående genomslagskraft, så se till att så många som möjligt ser den.

Ladda upp filmen på din hemsida och Facebooksida, lägg upp den på Youtube och skicka den med både tweets och nyhetsbrev. Ju fler som trycker på gilla eller delar den, desto bättre. Du kan också göra en kortversion av eventet med hjälp av webbinarium så får fler chansen att uppleva eventet även om de inte kunde närvara just den här gången. Om det hela blir populärt digitalt så växer intresset för eventet och det kan innebära många fler gäster nästa gång.

Utvärdera ditt event

Skicka ett snygg tackbrev med en länk till en enkät så dina gäster kan utvärdera ditt evenemang så du kan skapa ett ännu bättre evenemang till nästa gång.

 

Läs mer om vårt verktyg för enkäter och undersökningar

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Vi är väldigt nöjda med Magnet. Det är skönt med verktyg som är så lätta att använda. Det är en mycket hög servicenivå och jag känner mig väldigt trygg med att jag får den hjälp jag behöver om det uppstår problem."
Malin Croner, vd
Dalarna Business
Malin Croner, vd, Dalarna Business

Läsvärt från bloggen

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

För att rusta dig i rollen som event manager har vi satt ihop en lista med några av de smartaste satsningarna inför eventåret. Även om nästa årsskifte skulle vara en bit bort när du snubblar över den här artikeln – ta det som ett tillfälle för nya tag.

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

I böcker och på scen använder han sig av hånglet som metafor. Att hångla är att närvara fullt ut och engagera sig i sina medmänniskor. Att våga mera och uppleva livet med större intensitet. Han reflekterar också kring vad som egentligen är seriöst. Magnet har fått Klas Hallberg på tråden och här slår vi ett slag för seriöst hångel på konferens. Följ checklistan om du är intresserad av att få till det.

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Du som är involverad i en förening eller affärsverksamhet kan sannolikt vittna om hur dagens digitala förbindelser underlättar er kommunikation och samverkan. Ni behöver kanske knappt träffas? Skjut er inte i foten genom att rationalisera bort fysiska möten. En medveten mötesstrategi kan ge den balans som är avgörande för hur individerna, gruppen och verksamheten mår. Vi behöver nämligen träffas också.