Idag är det naturligt att prata om världens sociala nätverk som exemplariska marknadsplatser, som kan ge väldigt mycket värde tillbaka på varje investerad krona. Och det är långt ifrån en utvald skara som har insett detta värde – faktum är att företag efter företag tar ytterligare steg på dessa plattformar och investerar än mer tid och pengar. De gör det för att det finns otroligt mycket värde att hitta i det – och Twitter är en av de kanalerna som du kanske skulle prova på för ditt event!
Som försäljare, marknadsförare eller marknadschef är en av de viktigaste poängerna med annonsering det som kommer tillbaka i form av intäkter och ROI. Det är inte alla gånger lätt att räkna på det om man kör marknadsföring i de traditionella kanalerna, där det mest handlar om att försöka uppskatta hur många som eventuellt kommer att nås av ditt budskap. I de digitala kanalerna har du istället helt andra möjligheter, där det går att se väldigt specifika siffror på de insatser som du gör, och samtidigt också styra annonseringen på ett sätt som inte drar för mycket pengar från annonsbudgeten. Med andra ord så är det du som är aktiv annonsör på de sociala plattformarna, istället för att lägga makten i händerna på tv-kanaler, tidningar eller radio.
Twitter kan vara en av de kanalerna som gör sig riktigt bra för att sponsra och marknadsföra ditt event. Problemet med Twitter är att det är omkring 500 miljoner tweets som publiceras varje dag, och det betyder att det är lätt att komma bort i det massiva organiska flöde som finns där. Visst går det att posta en ny tweet med samma innehåll en gång i timmen, men problemet med det är att dina följare och intresserade, möjliga kunder lätt tröttnar när du publicerar samma saker, alldeles för ofta. Sen har Twitters algoritm också förändrats, vilket betyder att personer och företag som postar samma saker ofta kommer att nedgraderas i andra människors flöde, vilket betyder att du når färre om du agerar på detta sätt. Med andra ord, gör inte så här för att få ut ordet om ditt event – använd dig istället av Twitters annonseringsverktyg!
Vi tänkte att vi steg för steg skulle ta dig igenom processen för hur man annonserar på Twitter. Det är inte speciellt många steg som behöver till för att du ska kunna vara igång med din marknadsföring på ett kick, och med hjälp av Twitters smarta kategoriseringar så går det också att bli väldigt träffsäkra i den målgrupp som du vill nå ut till med ditt event. Men låt oss ta det från första början, där vi går igenom de delar av Twitters annonsering som vi tror att du är mest intresserade av när det gäller just annonsering för ett event.
1.Demografi
Det allra första som du kommer att behöva välja för din annonsering handlar om demografi. Här ingår olika val som var i världen du vill att dina annonser ska gå, vilket språk de som ska se annonserna pratar, vilket/vilka kön de har och vilken typ av telefon eller dator de använder när de är på Twitter. Om man skulle ta ett exempel, där du har ett event som riktar in sig på människor intresserade av det allra senaste inom mobil teknologi. Då har du möjlighet att rikta dig till människor som äger en iPhone och som samtidigt har den senaste iOS-versionen i telefonen, eller varför inte Android-användare som även de installerat de senaste uppdateringarna på telefonen?
2. Nyckelord
Det här är en kategori som det är viktigt att hålla koll på och faktiskt också lägga tid på att få till. Det här handlar nämligen om att du kan rikta in dig mot människor som använder specifika hashtags eller populära ord. Genom att mata in dem i detta steg så kommer dina annonser enbart att synas för dem som använder sig av dessa. Kanske är det så att du redan har haft ett event med en utvald hashtag. Genom detta verktyg kan du göra specifika annonser som enbart riktar sig till dem, för att exempelvis bjuda dem tillbaka till nästa event.
3. Följare
Det här steget känner ni säkert igen om ni annonserat på Facebook. Det handlar om att annonserna i detta fall riktas till de som följer dig idag, och om du vill, också de människor som liknar de som följer dig idag. Här går det också att rikta in sig på människor som följer konkurrenter till dig, eller andra konton som eventuellt skulle kunna vara intresserade av ditt event.
4. Engagemang
Det går också att anpassa annonserna så att de riktar in sig på de som tidigare har visat engagemang för dina tidigare tweets och kampanjer. Det här alternativet finns också att välja på hos exempelvis Facebook, där de som engagerar sig i ditt innehåll blir en automatisk målgrupp. Här handlar det mycket om att ha ett bra flöde med många engagemang, och är det dåligt med engagemang så kan det vara bättre att välja ett annat alternativ för ditt event.
5. Skräddarsydda målgrupper
Även här går det att känna igen sig om man tidigare har använt sig av Facebook. Denna del är Twitters motsvarighet till Facebooks ”anpassade målgrupper” och det tillåter dig att ladda upp en lista med kontakter för att i sin tur bli en målgrupp som du riktar dina annonser till. Det här är kanske bästa sättet för dig att rikta in dig till dem som varit besökare vid tidigare events, eftersom att du rimligtvis borde ha deras kontaktuppgifter. Även här går det att göra mer, genom att välja alternativet där annonserna riktar sig till användare som liknar de kontakter som du laddar upp.
Om det kan kännas rörigt och obekant att navigera runt i Twitters rapporteringsverktyg så var lugn, det är enklare än vad det ser ut som. Det är skapligt lätt att läsa och det som verkligen sticker ut är att de viktigaste siffrorna för dig också är de som syns först. Här kommer du att kunna hitta många olika resultat från dina kampanjer, till exempel länkklick eller konverteringar, hur stor kostnaden är per resultat, intryck som annonserna gett och mycket mer. Det går nämligen att dyka djupare i dessa siffror och hitta mer detaljerade uppgifter, beroende på vad du är intresserad av att veta.
Facebook Pixeln är kanske något som ni använder er av idag, men visste ni att Twitter också har en egen pixel? Det här är en bra kod att lägga till på ditt events hemsida, som gör de än lättare att spåra konverteringar och trafik. Det behöver inte heller vara speciellt svårt. Det enda du gör är att kopiera den kod du får av Twitters annonsverktyg och lägger in den på din eventsida.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.
Ett digitalt event är en perfekt lösning i många olika fall. Först kan det kanske låta krångligt, men med rätt verktyg och bra tips behöver det inte bli så. Vår digitala plattform kan hjälpa dig att planera, arrangera och hålla koll på allt. Testa vårt verktyg Magnet idag och läs artikeln för hjälpsamma tips! En […]
Att genomföra ett lyckat event kräver arbete, men om du utgår från en strategisk plan bäddar du för framgång. Även du som ska arrangera ett event för allra första gången kan åstadkomma ett toppenevent, om du spelar dina kort väl. För att hjälpa dig i startgroparna listar vi de 10 bästa tipsen för att planera ditt första event.