Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Hur levererar man kundservice i världsklass? Kundo, en nöjd Magnetanvändare berättar.

Är det någon som kan svara på den frågan så är det Björn Lilja. 2010 startade han Kundo tillsammans med tre kollegor. Vad företaget gör? Hjälper sina kunder att skapa kundservice i världsklass i de digitala kanalerna.

Magnet har träffat Björn Lilja för att prata om effektiv kundservice. Häng med så får du höra mer.

För ganska så exakt tio år sedan startade Björn Lilja företaget Kundo tillsammans med några kollegor. De hade en tydlig bild på hur kundservice kunde förbättras på många företag.

”Vi såg att det ofta finns ett för stort fokus på kundservice som en kostnadspost och något “nödvändigt ont”, istället för en möjlighet att skapa nöjdare och mer lojala kunder.”

Kundo föddes ur produktidén om hur företag kan komma närmare sina kunder genom ett forum för feedback och en gemensam problemlösning.

”Sedan dess har vårt erbjudande breddats och vi är numera en helhetsleverantör där vår produkt kan hantera varje kunds alla digitala kundservicekanaler i en och samma plattform. Idag är vi snart 50 anställda med kontor i både Stockholm och Oslo.”

Kundos spetskompetens är framför allt den lättanvända produkten, att de själva är proffs på kundservice och att de tar ett brett perspektiv på kundservicefrågan. Kundos system hjälper också kunderna att förstå och få värdefulla insikter ur kunddialogen. Med det som underlag kan Kundos kunder utveckla, förfina och förädla både sin kundservice och sitt erbjudande och på så sätt skapa kundservice i världsklass.

”Vi tillhandahåller ju inte bara ett verktyg utan guidar också våra kunder i hur de kan utveckla sin service i de olika kanalerna. Genom att hjälpa våra kunder att erbjuda en lysande kundservice får våra kunder en stark position gentemot sina konkurrenter.”

Förutom att stärka sina kunders konkurrenskraft, genom att hämta värdefulla affärsinsikter som döljs i den löpande kunddialogen, jobbar Kundo med andra intressanta områden.

”Det finns många spännande möjligheter inom till exempel automatisering och AI. Det här är dock områden som man måste vara extra noggrann med att göra rätt typ av satsningar. Annars kan det försämra kundupplevelsen. Ett typiskt sådant exempel är dagens chattbotar som inte alltid hjälper kunden så bra som de skulle kunna. Vi på Kundo satsar istället på att hitta andra och bättre lösningar på samma problem.”

Kundo har kunder i så gott som alla segment på marknaden, men är starkast på medelstora organisationer som behöver en helhetslösning för sin kundservice. De finns inte bara i Sverige utan verkar även internationellt.

”Vi har vuxit så bra i Sverige och länge känt oss övertygade om att vårt erbjudande skulle fungera lika bra i andra länder, inte minst i övriga norden. Sedan något år har vi därför ett dotterbolag, Kundo Norge, i Oslo, och planen framåt är att fortsätta expandera till andra länder.”

Ett mycket uppskattat inslag hos Kundo är deras kurser i skrivteknik och kundbemötande i olika digitala kanaler.

”Vi har alltid jobbat mycket med att erbjuda frukostseminarier och återkommande kurser, både för befintliga kunder och marknaden i stort. Och nu under pandemin har vi liksom många andra gjort en omställning till digitala event. Vi försöker dra nytta av de fördelar som digitala seminarier erbjuder. Det går ju både att arrangera fler och billigare seminarier den vägen och dessutom nå fler. I dagsläget arrangerar vi i snitt ett webbinarium per månad och omkring 10 digitala kurser per år.”

Björn Liljas tips för ett lyckat online-seminarium:

  • Var proaktiv i kommunikationen inför webbinariet. Säkerställ att skicka ut informationen i god tid, annars kommer frågorna garanterat börja komma.
  • Säkerställ riktigt bra ljud genom att använda professionella mikrofoner.
  • Gör dina digitala events mer interaktiva genom att ha två talare som sitter bredvid varandra och har ett samtal. Det här går att kombinera med en presentation eller en demo på skärm.

Enligt Björn och Kundo handlar framtidens kundservice om att lyckas integrera kundservice helt i kundresan, i kombination med modern teknik.

”Vi tror att en framgångsrik kundservice i framtiden kommer att bygga på en god interaktion mellan människor, understött av modern teknik, såsom AI. För att lyckas leverera den bästa kundservicen kommer det också vara viktigt att integrera kundservicen som en naturlig del av kundresan och på så sätt stärka kundens upplevelse.”

Sedan början av 2020 använder Kundo vår eventplattform Magnet. Björn berättar att eventarrangemang före Magnet var en tidskrävande process.

”Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt!”

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

Ett event är ofta en resurskrävande satsning för arrangören. Det tar tid, kostar pengar och kräver massor av energi. Så givetvis vill man att det blir så bra som möjligt redan från start. Det som i värsta fall kan sänka ett event är förstås att det inte kommer tillräckligt med folk. Så inbjudan är kanske den viktigaste detaljen för att eventet ska lyckas.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.

Skapa och sälja event biljetter med Magnet

Skapa och sälja event biljetter med Magnet

Skapa biljetter och sälj dem enkelt och smidigt med Magnet. Att skapa själva biljetterna är en viktig del av att hålla i ett event, oavsett om du säljer biljetter eller om du ger bort dem gratis. Oberoende av i fall biljetterna är din främsta inkomstkälla, eller om de helt enkelt bara är ett sätt för […]