Att ta fram rätt tillbehör och utrustning inför ditt event kan vara nog så svårt. Först och främst ska allting stämma överens med eventuella teman och en viss design, och för det andra vill man såklart att det ska uppskattas av gästerna. Därefter är det en gåta i sig att ta fram en inhandlingslista för all rekvisita som ska inhandlas också.
Här reder vi ut några av dina frågetecken genom 3 tips om hur kan tänka kring rekvisita och tematiseringen inför ditt event. Planeringen sköter du sedan såklart genom att skapa ett gratiskonto i eventverktyget Magnet.
Färger är verkligen roligt, vi vet! Men om du vill undvika att kasta in dina gäster i något som de kommer att uppleva som lustiga huset så är det klokt om du, innan alla inköp och planeringar, definierar din färgskala. Färger i sig är en kommunikation, så tänk efter vad ditt event ska säga.
Rött symboliserar kärleken, men det är också en ”stopp-färg”. Grönt kan förknippas med naturen, samtidigt som det är en tillåtande färg som säger oss att vi är tillåtna. Ingen färg har ett enstaka budskap utan du behöver sätta det i relation till eventets tema också.
Exempel på rekvisita som bör överensstämma med din färgskala är:
Ett annat sätt att arbeta med tematisering av din rekvisita handlar om att få det att kännas enhetligt med eventets syfte. Anta att du ska ha ett event för att samla in pengar till hjärtforskning så är det absolut lämpligt att arbeta med hjärtan och med röda färger i din tematisering.
Här vill du komma ut med ett budskap samtidigt som du vill tjäna syftet, och bästa sättet att göra detta är att arbeta med relaterande rekvisita. Visa en film om hjärtsjukdomar, lägg fram stetoskop till barnen så att de kan lyssna på varandras hjärtan & använd dig av visuella medel för att belysa problematiken. I Sverige drabbas 30.000 personer av akut hjärtinfarkt varje år. Visa detta genom att lägga i 30.000 gem i en burk och låt dina gäster få gissa antalet.
Genom att arbeta med rekvisitan på detta sätt så får du dina gäster engagerade och involverade i ditt event, och de känner att de får med sig viktig kunskap efter att eventet är slut.
Om du ska bjuda in en föreläsare, utbildare eller artist till ditt event behöver du göra en background-check först. Du vill nämligen inte riskera att få tag i en person som visar sig representera motsatsen till vad denne skall tala om för dina gäster. Vi har mobiler, internet och Google idag som gör att två minuters googling kan vara det som gör hela ditt event till en flopp, om det visar sig att någon hittar skelett i garderoben hos din föreläsare/artist.
Om vi återgår till att ditt tema är hjärtforskning så kanske någon som själv lever med hjärtproblematik kan föreläsa? Om du ska prata nykterhet, ta då med någon kändis som lever som nykterist. Låt en atlet få prata om fitness, och en missbrukare om det hårda livet.
Att sätta fel person på fel plats här gör att hela syftet fallerar, och då spelar det inte roll hur mycket du har arbetet med resten av rekvisitan. Du tappar helt enkelt förtroendet.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.
Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.
Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.
nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?
Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.