nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?
Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.
Många av dina deltagare läser eventsidor i sina mobiltelefoner eller via sociala medier, så det är viktigt att du ser till att din eventsida ser bra ut på alla smartphones. Försäkra dig om att du är optimerad för olika mobilplattformar, inklusive iOS och Android, så att oavsett vilken modell av telefon dina deltagare använder, har de en riktigt bra användarupplevelse. En mobilvänlig upplevelse kommer att göra det möjligt för personer att anmäla sig och köpa biljetter direkt i mobilen.
En app kan vara det bekvämaste sättet för eventplanerare att hjälpa deltagarna vid ett event och hålla kontakten med live-uppdateringar. Uppmuntra deltagarna att ladda ner appen från det ögonblick att de köper sina biljetter och skicka uppdateringar för att hjälpa till att skapa en spänning för ditt event. Appen bör innehålla användbar information som till exempel ett program, information om en föreläsare, kartor till eventet, liksom användbar information om hotell, parkering och transport. Du kan också överväga möjligheten till mobilhandel i appen. Kan du till exempel sälja biljetter till ett framtida event eller kanske en föreläsarens böcker? Så snart eventet är över kan du skicka videor från eventet eller en enkät via din app.
Deltagarna som kommer till ditt evenemang kommer med kameror och inspelningsenheter i fickorna. Dra nytta av detta faktum och uppmuntra deltagarna att ta bilder och videoklipp och dela dem med sina vänner på sociala medier. Detta är ett utmärkt sätt att hjälpa dig att sprida ordet om ditt event till nya publikgrupper genom personer som redan är supporter till ditt event.
Ett bra sätt att marknadsföra framtida event är genom att samla mobilnummer från deltagare som kommer till dina event. Be om deras mobilnummer på din eventsida eller vid eventet. Skicka sedan uppdateringar via sms före, under och efter ditt event. Skicka relevant information om eventets höjdpunkter innan det händer för att bygga upp spänning. Under eventet skickar du användbara information som kan hjälpa någon på väg till ditt evenemang, till exempel var du kan parkera eller vart man kan äta lunch. Efter eventet används sms-kampanjen för att tacka deltagarna för deras närvaro och att be om feedback. Men begränsa dina sms till användbar information, du vill inte bombardera dina gäster.
Människor älskar ett roligt spel som kopplar dem till det eventet de deltar i. Överväg att till exempel skapa en skattjakt under ditt event där deltagarna ska försöker leta efter QR-koder för att få ledtrådar. Belöna deltagare som låser upp de flesta ledtrådarna med V.I.P eller priser under evenemanget, som fria drinkar eller varor. Uppmuntra människor att använda appen med sina vänner under eventet så det blir en social lek och uppmuntra nätverkande. Ett roligt mobilspel kan vara precis vad ditt event behöver för att bryta isen.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.
Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.
Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.
Idag är det naturligt att prata om världens sociala nätverk som exemplariska marknadsplatser, som kan ge väldigt mycket värde tillbaka på varje investerad krona. Och det är långt ifrån en utvald skara som har insett detta värde – faktum är att företag efter företag tar ytterligare steg på dessa plattformar och investerar än mer tid och pengar. De gör det för att det finns otroligt mycket värde att hitta i det – och Twitter är en av de kanalerna som du kanske skulle prova på för ditt event!