Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Satsa mobilt: Så skapar du en mobilstrategi för att förbättra ditt event

nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?

Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.

  1. Optimera din eventsida för mobiler:

Många av dina deltagare läser eventsidor i sina mobiltelefoner eller via sociala medier, så det är viktigt att du ser till att din eventsida ser bra ut på alla smartphones. Försäkra dig om att du är optimerad för olika mobilplattformar, inklusive iOS och Android, så att oavsett vilken modell av telefon dina deltagare använder, har de en riktigt bra användarupplevelse. En mobilvänlig upplevelse kommer att göra det möjligt för personer att anmäla sig och köpa biljetter direkt i mobilen.

  1. Skapa en eventapp:

En app kan vara det bekvämaste sättet för eventplanerare att hjälpa deltagarna vid ett event och hålla kontakten med live-uppdateringar. Uppmuntra deltagarna att ladda ner appen från det ögonblick att de köper sina biljetter och skicka uppdateringar för att hjälpa till att skapa en spänning för ditt event. Appen bör innehålla användbar information som till exempel ett program, information om en föreläsare, kartor till eventet, liksom användbar information om hotell, parkering och transport. Du kan också överväga möjligheten till mobilhandel i appen. Kan du till exempel sälja biljetter till ett framtida event eller kanske en föreläsarens böcker? Så snart eventet är över kan du skicka videor från eventet eller en enkät via din app.

  1. Uppmuntra foton & videoklipp:

Deltagarna som kommer till ditt evenemang kommer med kameror och inspelningsenheter i fickorna. Dra nytta av detta faktum och uppmuntra deltagarna att ta bilder och videoklipp och dela dem med sina vänner på sociala medier. Detta är ett utmärkt sätt att hjälpa dig att sprida ordet om ditt event till nya publikgrupper genom personer som redan är supporter till ditt event.

  1. Tillför SMS-kampanjer:

Ett bra sätt att marknadsföra framtida event är genom att samla mobilnummer från deltagare som kommer till dina event. Be om deras mobilnummer på din eventsida eller vid eventet. Skicka sedan uppdateringar via sms före, under och efter ditt event. Skicka relevant information om eventets höjdpunkter innan det händer för att bygga upp spänning. Under eventet skickar du användbara information som kan hjälpa någon på väg till ditt evenemang, till exempel var du kan parkera eller vart man kan äta lunch. Efter eventet används sms-kampanjen för att tacka deltagarna för deras närvaro och att be om feedback. Men begränsa dina sms till användbar information, du vill inte bombardera dina gäster.

  1. Gör ditt event roligt i mobilen:

Människor älskar ett roligt spel som kopplar dem till det eventet de deltar i. Överväg att till exempel skapa en skattjakt under ditt event där deltagarna ska försöker leta efter QR-koder för att få ledtrådar. Belöna deltagare som låser upp de flesta ledtrådarna med V.I.P eller priser under evenemanget, som fria drinkar eller varor. Uppmuntra människor att använda appen med sina vänner under eventet så det blir en social lek och uppmuntra nätverkande. Ett roligt mobilspel kan vara precis vad ditt event behöver för att bryta isen.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

5 sätt att promota ditt event digitalt – smart & kostnadseffektivt

5 sätt att promota ditt event digitalt – smart & kostnadseffektivt

Här följer ett par smarta och kostnadseffektiva marknadsföringstekniker för dig som ska promota ditt event digitalt.

Magnus Kull om effektfulla möten

Magnus Kull om effektfulla möten

En anledning till att vi måste träffas är att det skapar bättre förutsättningar för att driva utveckling. Frågan är hur vi bäst tar vara på den potentialen. Magnet har träffat Magnus Kull och pratat om effektfulla möten. Han delar med sig av reflektioner och konkreta tips. Vad kan du som arrangör göra för att skapa […]

Allt du behöver veta om det nya tillgänglighetsdirektivet

Allt du behöver veta om det nya tillgänglighetsdirektivet

Har du också hört talas om det nya tillgänglighetsdirektivet? Undrar du vad som gäller för dig och din bransch? Här får du en kort introduktion i ämnet och 10 tips på hur du kan tillgänglighetsanpassa din webbplats.