Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Tre tips som ökar din biljettförsäljning

Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.

  1. Positionera dig på ett unikt sätt
    Det kan låta klyschigt, men positioneringen av ditt event kan vara den avgörande faktorn bakom din biljettförsäljning. Här behöver du göra en grundlig research av vad mer som händer det datumet du tänkt ha ditt event, och sedan erbjuda något som skiljer sig från övriga event.Om du t.ex. ska ha en föreläsning om motivation, inspiration och ledarskap och ser att det är en annan föreläsare som också ska ha detta helgen innan dig, då behöver du positionera ditt event till att skilja sig. Kolla omständigheterna runt det andra eventet. Ska de vara inomhus? Erbjud en utomhusföreläsning i en härlig park istället och sälj in idéen. Känslan. Helheten. Se även över priserna. Ska den andra föreläsaren ta mindre betalt? Då kan du istället passa på att marknadsföra ditt event som lite mer exklusivt och lyxigt. Som ett ”premium-event”.
  2. Skynda på beslutsprocessen med hjälp av tidsbegränsade erbjudanden
    Använd dig av motiverande erbjudanden för att snabbt köpa biljett. Early Bird-priser om man bokar en månad i förväg, rabattkoder med tidsbegränsningar eller andra alternativ som driver köparen att skynda på sin beslutsprocess och köpa redan nu. Direkt.

Här är det perfekt att erbjuda bättre priser för den som beställer fler biljetter. Det driver beslutsfattare och personer med inflytande att snabba på och indirekt pusha andra till köp också för att de inte ska riskera att gå dit själv.

Forskningen visar också att det här med ”gratis” fortfarande fungerar på oss konsumenter, så ett alternativ kan vara att erbjuda ”Gratis VIP-pass” till de första 20 eller liknande.

  1. Ta fram en bra eventsida

När du har en potentiell köpare på din webbplats så vill du inte att de ska tappa intresset och klicka sig vidare därifrån, eller hur? Det är oerhört viktigt att du kan erbjuda en bra eventsida där besökaren vill stanna och där det är enkelt för besökaren att navigera sig fram till ett köp. Några saker som är viktigt att ha med är svar på följande frågor:

– Vad ger eventet mig för känsla?
– Vilka föreläsare/artister/musiker kommer att vara där?
– Hur kan man som besökare ta sig dit och hem?

Använd dig av en kombination av såväl text som fotografier och videofilmer för att besvara dessa frågor på ett bra sätt.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

För att rusta dig i rollen som event manager har vi satt ihop en lista med några av de smartaste satsningarna inför eventåret. Även om nästa årsskifte skulle vara en bit bort när du snubblar över den här artikeln – ta det som ett tillfälle för nya tag.

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

I böcker och på scen använder han sig av hånglet som metafor. Att hångla är att närvara fullt ut och engagera sig i sina medmänniskor. Att våga mera och uppleva livet med större intensitet. Han reflekterar också kring vad som egentligen är seriöst. Magnet har fått Klas Hallberg på tråden och här slår vi ett slag för seriöst hångel på konferens. Följ checklistan om du är intresserad av att få till det.

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Du som är involverad i en förening eller affärsverksamhet kan sannolikt vittna om hur dagens digitala förbindelser underlättar er kommunikation och samverkan. Ni behöver kanske knappt träffas? Skjut er inte i foten genom att rationalisera bort fysiska möten. En medveten mötesstrategi kan ge den balans som är avgörande för hur individerna, gruppen och verksamheten mår. Vi behöver nämligen träffas också.