40–90 sekunder. Så länge tar det för en gäst att bilda första intrycket av ditt events omgivning – ta vara på dem! Vare sig du planerar ett kundevent, en kick-off, konferens eller fest utgörs eventets atmosfär till en stor del av dess lokal. Bland alla valmöjligheter kan det kännas överväldigande att välja den rätta lokalen, men med följande punkter underlättas ditt val betydligt.
Börja med att tänka på varför eventet arrangeras och vad dess syfte är. Då detta fastställts är det enklare att välja en eventlokal som stöder dina mål. En informell kick-off har ett annat mål än ett PR-event och de behöver således olika slags lokaler.
Tänk på detta:
Mängden gäster ställer det högsta kravet på eventlokalen. En för stor lokal kan lätt kännas kulen, medan en för liten lokal leder till att alla har det trångt – ingen höjdare det heller.
Tänk på detta:
Avgränsa dina alternativ genom att välja området där du vill ordna ditt event. Event i central stadsmiljö eller kanske i naturen utanför stadens brus? Lokalens läge kan ha stor inverkan på eventets stämning, men också direkt på hur gästerna har möjlighet att delta och därmed deras inställning till din inbjudan.
Tänk på detta:
Även budgeten avgränsar dina alternativ på lokaler. Ju mer budgetens ramverk bestämts i förväg, desto enklare är det för dig att veta vad du ska beakta i lokalen. Det är också enklare för lokalen att ge dig en skräddarsydd offert om du kan ange budgeten i förväg.
Tänk på detta:
Beroende på specifikare krav gällande eventets arrangemang kan vissa lokaler kännas mer optimala än de andra.
Tänk på detta:
Denna artikel är skriven i samarbete med Venuu.se, Sveriges största bokningstjänst för lokaler.
Möteslokaler: Stockholm och Göteborg | Festlokaler: Stockholm och Göteborg | Eventlokaler: Stockholm och Göteborg
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Fråga dig själv de här 7 frågorna för att hitta den bästa lösningen. Om du anordnar event kommer rätt programvara för eventhantering göra ditt jobb betydligt mycket enklare. Den rätta plattformen hjälper dig att sälja biljetter, så att du kan fokusera på att planera ditt event. Välj en programvara som gör det lätt för dig […]
Med tanke på att eventmarknadsförare har fullt upp med att tackla en mängd uppgifter under ett projekt, är det inte underligt att det kan vara svårt att hålla koll på varenda detalj. Det är snarare förunderligt att eventmarknadsförare kan få allt gjort, från att boka underhållning och catering till att organisera innehåll och marknadsföring. Även om du kan förbise vissa obetydliga detaljer, så kan du inte kosta på dig att strunta i marknadsaktiviteterna. Här listar vi sex saker som ditt företagsevent inte har råd att ignorera, för att hjälpa dig hålla fokus på det som är viktigt.
Att nå dina kunder, dina affärskontakter eller kanske din framtida personal gör du smidigt genom ett event. Ett bra event vänder sig till av flera av gästens sinnen och är en mycket effektiv marknadsföringsform.