Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Välj den perfekta eventlokalen – 5 saker du inte får glömma

40–90 sekunder. Så länge tar det för en gäst att bilda första intrycket av ditt events omgivning – ta vara på dem! Vare sig du planerar ett kundevent, en kick-off, konferens eller fest utgörs eventets atmosfär till en stor del av dess lokal. Bland alla valmöjligheter kan det kännas överväldigande att välja den rätta lokalen, men med följande punkter underlättas ditt val betydligt.

  1. Vad är eventets syfte?

Börja med att tänka på varför eventet arrangeras och vad dess syfte är. Då detta fastställts är det enklare att välja en eventlokal som stöder dina mål. En informell kick-off har ett annat mål än ett PR-event och de behöver således olika slags lokaler.

 

Tänk på detta:

  • För vem och varför ordnas eventet?
  • Vad ska gästerna samt du som arrangör få ut av eventet?
  • Vad vill du att gästerna ska minnas från eventet?

 

  1. Hur många gäster blir det preliminärt?

Mängden gäster ställer det högsta kravet på eventlokalen. En för stor lokal kan lätt kännas kulen, medan en för liten lokal leder till att alla har det trångt – ingen höjdare det heller.

 

Tänk på detta:

  • Välj hellre en lite för stor lokal än en för liten
  • Beakta eventets program: om det är viktigt att alla gäster kan se talet eller framträdandet bör lokalen ha en lämplig bottenplan eller en scen
  • Hurdant event är det frågan om? Mingel förutsätter en lokal som är anpassad till naturligt gästflöde medan en middag förutsätter gott om plats både sittande och stående

 

  1. Var vill du ordna eventet?

Avgränsa dina alternativ genom att välja området där du vill ordna ditt event. Event i central stadsmiljö eller kanske i naturen utanför stadens brus? Lokalens läge kan ha stor inverkan på eventets stämning, men också direkt på hur gästerna har möjlighet att delta och därmed deras inställning till din inbjudan.

 

Tänk på detta:

  • Ska det gå att ta sig fram med kollektivtrafik eller ordnar ni egen transport?
  • Sök bland lokaler enligt område och boka en enkelt på t.ex. Venuu.se
  • Tips: Bokade du en extra tuff lokal för ert event? Varför inte visa försmak av den i er inbjudan för att locka dina gäster!

 

  1. Hur stor är budgeten?

Även budgeten avgränsar dina alternativ på lokaler. Ju mer budgetens ramverk bestämts i förväg, desto enklare är det för dig att veta vad du ska beakta i lokalen. Det är också enklare för lokalen att ge dig en skräddarsydd offert om du kan ange budgeten i förväg.

 

Tänk på detta:

  • Större budget? Då kanske du kan välja en lokal med design-inredning eller ett extra bra ljudsystem
  • Striktare budget? Beakta hur fritt lokalen kan piffas upp med dekorationer eller om det är möjligt att ta med egen mat och dryck i stället för lokalens catering

 

  1. Finns det några övriga specialkrav?

Beroende på specifikare krav gällande eventets arrangemang kan vissa lokaler kännas mer optimala än de andra.

 

Tänk på detta:

  • Finns en parkeringsplats vid behov?
  • Behöver ni eller cateringen ha tillgång till ett fullt utrustat kök eller en lastkaj?
  • Har lokalen utskänkningstillstånd eller får ni servera egna drycker?
  • Finns det tillgång till wifi eller annan nödvändig teknisk utrustning?
  • Erbjuder lokalen möbler, kärl eller andra tillbehör ni kan behöva?

 

Denna artikel är skriven i samarbete med Venuu.se, Sveriges största bokningstjänst för lokaler.


Möteslokaler:
Stockholm och Göteborg | Festlokaler: Stockholm och Göteborg | Eventlokaler: Stockholm och Göteborg

 

 

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

Mobil marknadsföring av event: varför & hur?

Mobil marknadsföring av event: varför & hur?

Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.

Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.

5 missar du vill undvika i din eventplanering

5 missar du vill undvika i din eventplanering

Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.

Marknadsför ditt event med Twitter! Vi visar hur.

Marknadsför ditt event med Twitter! Vi visar hur.

Idag är det naturligt att prata om världens sociala nätverk som exemplariska marknadsplatser, som kan ge väldigt mycket värde tillbaka på varje investerad krona. Och det är långt ifrån en utvald skara som har insett detta värde – faktum är att företag efter företag tar ytterligare steg på dessa plattformar och investerar än mer tid och pengar. De gör det för att det finns otroligt mycket värde att hitta i det – och Twitter är en av de kanalerna som du kanske skulle prova på för ditt event!