40–90 sekunder. Så länge tar det för en gäst att bilda första intrycket av ditt events omgivning – ta vara på dem! Vare sig du planerar ett kundevent, en kick-off, konferens eller fest utgörs eventets atmosfär till en stor del av dess lokal. Bland alla valmöjligheter kan det kännas överväldigande att välja den rätta lokalen, men med följande punkter underlättas ditt val betydligt.
Börja med att tänka på varför eventet arrangeras och vad dess syfte är. Då detta fastställts är det enklare att välja en eventlokal som stöder dina mål. En informell kick-off har ett annat mål än ett PR-event och de behöver således olika slags lokaler.
Tänk på detta:
Mängden gäster ställer det högsta kravet på eventlokalen. En för stor lokal kan lätt kännas kulen, medan en för liten lokal leder till att alla har det trångt – ingen höjdare det heller.
Tänk på detta:
Avgränsa dina alternativ genom att välja området där du vill ordna ditt event. Event i central stadsmiljö eller kanske i naturen utanför stadens brus? Lokalens läge kan ha stor inverkan på eventets stämning, men också direkt på hur gästerna har möjlighet att delta och därmed deras inställning till din inbjudan.
Tänk på detta:
Även budgeten avgränsar dina alternativ på lokaler. Ju mer budgetens ramverk bestämts i förväg, desto enklare är det för dig att veta vad du ska beakta i lokalen. Det är också enklare för lokalen att ge dig en skräddarsydd offert om du kan ange budgeten i förväg.
Tänk på detta:
Beroende på specifikare krav gällande eventets arrangemang kan vissa lokaler kännas mer optimala än de andra.
Tänk på detta:
Denna artikel är skriven i samarbete med Venuu.se, Sveriges största bokningstjänst för lokaler.
Möteslokaler: Stockholm och Göteborg | Festlokaler: Stockholm och Göteborg | Eventlokaler: Stockholm och Göteborg
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.
Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.
Att planera ett event kräver både tid, pengar och engagemang. Du tycker att du har gjort precis allt som stod i din makt för att det skulle bli bra, och ändå sker något oväntat. Talarna lyckades inte fånga publiken, innehållet tycktes inte vara relevant eller så kom det helt enkelt knappt några deltagare. Vad hände? När man som företag ska hålla i ett event så är det oftast så att det ligger utanför den normala verksamheten, vilket också ökar risken för att man missar något i den viktiga planeringen. Här är de fem vanligaste misstagen i en eventplanering.
Idag är det naturligt att prata om världens sociala nätverk som exemplariska marknadsplatser, som kan ge väldigt mycket värde tillbaka på varje investerad krona. Och det är långt ifrån en utvald skara som har insett detta värde – faktum är att företag efter företag tar ytterligare steg på dessa plattformar och investerar än mer tid och pengar. De gör det för att det finns otroligt mycket värde att hitta i det – och Twitter är en av de kanalerna som du kanske skulle prova på för ditt event!