40–90 sekunder. Så länge tar det för en gäst att bilda första intrycket av ditt events omgivning – ta vara på dem! Vare sig du planerar ett kundevent, en kick-off, konferens eller fest utgörs eventets atmosfär till en stor del av dess lokal. Bland alla valmöjligheter kan det kännas överväldigande att välja den rätta lokalen, men med följande punkter underlättas ditt val betydligt.
Börja med att tänka på varför eventet arrangeras och vad dess syfte är. Då detta fastställts är det enklare att välja en eventlokal som stöder dina mål. En informell kick-off har ett annat mål än ett PR-event och de behöver således olika slags lokaler.
Tänk på detta:
Mängden gäster ställer det högsta kravet på eventlokalen. En för stor lokal kan lätt kännas kulen, medan en för liten lokal leder till att alla har det trångt – ingen höjdare det heller.
Tänk på detta:
Avgränsa dina alternativ genom att välja området där du vill ordna ditt event. Event i central stadsmiljö eller kanske i naturen utanför stadens brus? Lokalens läge kan ha stor inverkan på eventets stämning, men också direkt på hur gästerna har möjlighet att delta och därmed deras inställning till din inbjudan.
Tänk på detta:
Även budgeten avgränsar dina alternativ på lokaler. Ju mer budgetens ramverk bestämts i förväg, desto enklare är det för dig att veta vad du ska beakta i lokalen. Det är också enklare för lokalen att ge dig en skräddarsydd offert om du kan ange budgeten i förväg.
Tänk på detta:
Beroende på specifikare krav gällande eventets arrangemang kan vissa lokaler kännas mer optimala än de andra.
Tänk på detta:
Denna artikel är skriven i samarbete med Venuu.se, Sveriges största bokningstjänst för lokaler.
Möteslokaler: Stockholm och Göteborg | Festlokaler: Stockholm och Göteborg | Eventlokaler: Stockholm och Göteborg
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Julsäsongen är här och folks kalendrar fylls med fester, premiärer, konserter och annat. Men även om konkurrensen kring att marknadsföra ditt event ökar den här tiden på året är det också en av de bästa tiderna på året för att fresta folk att gå ut och roa sig tillsammans med sina vänner. Vi vill hjälpa dig få uppmärksamhet under vad som onekligen blir en högtryckssäsong för event. Därför har vi satt ihop en lista med idéer som kan hjälpa dig locka deltagare och lyckas med dina affärsmål.
Tänk om alla som besökte din eventsida köpte biljetter direkt! Riktigt så enkelt är det inte alltid. Oftast ligger en viss tid och en beslutsprocess bakom varje biljettköp. Kan du som eventarrangör göra något för att snabba på och underlätta? Absolut!
Här bjuder vi på tre tips som kan öka din biljettförsäljning.
Webbaserade tjänster för event, anmälningar och inbjudningar kan bli eventplanerarens främsta verktyg i verktygslådan. Den här typen av tjänster har potentialen att göra ditt jobb enklare, samtidigt som de hjälper dig att öka din ROI. De förbättrar ofta också kundresan. Det vill säga … om eventverktyget jobbar för dig, och inte emot dig.