Det är svårt att lyckas med ett event som helt saknar inslag av underhållning. Även de mest business-inriktade eventen innehåller någon form av underhållning för att ge deltagarna ett avbrott under dagen. Inte bara har vi lättare att ta till oss resten av dagen om vi får vi ett avbrott. Vi får dessutom något att snacka om, även när eventet är över – vilket gynnar dig och ditt företag. Men vilken typ av underhållning passar bäst, och hur ska man tänka när man ska planera in de här momenten under eventet?
”Keep it simple” – ett typiskt ordspråk som man ofta får höra. Sanningen är den att det är ett ordspråk med högt värde. Om du har rätt konferencier på ditt event så är det ibland det enda du behöver. Med rätt konferencier menar vi någon som inte bara håller tråden under hela eventen, utan som också kan figurera som en karaktäristisk storyteller i mellanakterna.
Det finns många ståuppkomiker idag som går att hyra in som konferencierer, och det är inte utan anledning man väljer en sådan. Om du har en person som kan bjuda på historier, skämt, ”aha-upplevelser” och kanske även sång i mellanakterna så behöver du faktiskt inte mer.
Om syftet med ditt event är att förmedla mycket information och kunskap till dina deltagare kan det vara gynnsamt med en konferencier som hjälper deltagarna att koppla av mellan akterna, och låta hjärnan få vila en stund. På så sätt får deltagarna ut mer av dagen också – och den blir inte bara en lång föreläsning utan även en dag med skratt, igenkänning, umgänge och lärande under roligare former.
Trolleri är något som har fascinerat oss människor i närmare 4000 år, och än idag fungerar det perfekt som underhållning. Många trollkarlar involverar gärna publiken i sina tricks, vilket ger en perfekt snackis för dina gäster att prata om efter eventet för att återuppleva dagen.
Ett liveband på plats är ett sätt att skapa en trevlig stämning där publiken får variera användandet av sina sinnen. Det ger utrymme för en tankepaus och skapar ofta en härlig känsla, under förutsättning att publiken uppskattar musiken så klart.
Det finns nog inte en stad i Sverige som inte har en dansskola. Om du är ute i god tid kan du ofta boka in dansuppvisning från de lokala dansskolorna för en budgetvänlig peng. Se efter vad som finns just i din stads utbud när det kommer till dans. Det här är nämligen en konstform som ger din publik ett kulturellt värde, likväl som en lokal känsla.
Något som blivit alltmer populärt är ljusshower av olika varianter. Det här kan passa bra för event som har kulturella kopplingar på olika nivåer eftersom det handlar om konst på ett nyare och digitaliserat sätt. Dessutom är det en fröjd för nästan alla våra sinnen att få uppleva en bra koreograferad ljusshow – allra helst i kombination med musik.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.
Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.
Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.
nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?
Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.