Alla typer av event behöver en prisvärd och pålitlig tjänst som hjälper en att marknadsföra sitt event. Det här får du med det professionella planeringsverktyget Magnet Events Pro. Programvaran kräver ingen installation och har flera olika smarta funktioner. Läs mer om det i vår artikel. Lite längre ner hittar du också tips på hur du […]
Alla typer av event behöver en prisvärd och pålitlig tjänst som hjälper en att marknadsföra sitt event. Det här får du med det professionella planeringsverktyget Magnet Events Pro. Programvaran kräver ingen installation och har flera olika smarta funktioner. Läs mer om det i vår artikel. Lite längre ner hittar du också tips på hur du kan marknadsföra ditt event online.
Effektivisera och förenkla genom att testa Magnet idag!
Att använda sig av flera olika typer av lösningar är både ineffektivt och dyrt. Med vår programvara online är det här inte längre något problem. Du får allt du behöver för att skapa och marknadsföra ett event, på ett och samma ställe.
Det är inte bara en mycket billigare lösning, det är också en plattform som garanterar att alla olika delar fungerar tillsammans. Planering, marknadsföring, biljettförsäljning, betalningar, kommunikation och feedback från besökare, alltihop funkar tillsammans. Det här verktyget låter dig hantera både enorma evenemang och mindre sammankomster.
Första steget för att marknadsföra ditt event digitalt är att skapa en event sida. Det här gör du på bara några få klick. Din sida kommer få en unik URL där potentiella kunder kan se saker som en karta över eventets plats, se bilder, titta på videor och läsa viktig information. Och så kan de såklart registrera sig för eventet och köpa biljetter.
Bädda in information om ditt event på din hemsida och dela det på sociala medier. Den här programvaran fungerar med alla stora och populära sociala medier. Vilket gör det smidigt för dig att sprida ditt event till omvärlden.
Både under och efter eventet kommer du ha tillgång till relevanta mätvärden. Magnet Pro understöder spårning av data med Facebook Pixel och LinkedIn. Efter eventet kommer all data från kvitton, intäkter och mer gör det möjligt för dig att skapa olika typer av rapporter i Magnet. Det här gör att du kan ha bättre koll på ditt evenemang nu och även planera bättre för framtida event.
Allt det här och mer är inkluderat i vårt verktyg för marknadsföring av event:
Lär dig mer om vårt verktygs funktioner här eller börja upptäcka allt som finns att göra genom att skapa ett konto gratis. Även att skapa en event sida är helt utan kostnad. Det är endast när du vill börja sälja biljetter som du behöver uppgradera från gratisversionen.
Här är några smarta och kostnadseffektiva marknadsföringstekniker som kan hjälpa dig att sprida ditt event online. Det känns aningens klurigt, inte sant? Lite av en moment 22 situation uppstår nämligen när du ska marknadsföra ditt event, för desto mer pengar du spenderar på din marknadsföring, desto mindre har du kvar till själva eventet. Men om du inte marknadsför ditt event, hur ska du då få folk att komma?
Alltihop handlar självklart om distribuera och använda de resurser du har på ett smart och ekonomiskt sätt. Digital marknadsföring är sannolikt ditt bästa alternativ för det här. Med små medel kan du nå ett stort antal människor och få en bra ROI på din investering.
En metod som har visat sig fungera är känt som ”sociala bevis”. Få referenser, recensioner och uttalanden från människor som tidigare deltagit vid ditt evenemang – och använd de på ett snyggt sätt ihop med trevliga foton som fångar folks uppmärksamhet.
Se till att ditt event är på sociala medier och att du får folk att gilla och dela ditt event där. Det här sprids då till deras grupp av vänner som ett socialt bevis och uppmuntrar de till att läsa mer.
Att använda sig av e-postmarknadsföring är ett av de mest kostnadseffektiva sätten som du kan marknadsföra ditt evenemang på. Undersökningar visar att ett mail genererar upp till 40 gånger mer kunder än Facebook och Twitter.
Skapa ett konto gratis på Postman, Palomas verktyg för nyhetsbrev och kommunikation med kunder, och börja skapa en inbjudan på mail. Du kan nå hundratusentals människor innan slutet på dagen. Det blir inte billigare än så.
När du producerar innehåll till ditt evenemang, glöm inte att det är extremt viktigt hur du presenterar det. Lägg ner tid och engagera dig i det, för det ska vara innehåll av hög kvalité, saker som människor vill se och läsa. Är det inte det kommer ingen att vilja dela det vidare.
Arbeta strategiskt med vad du publicerar och gör det delbart. Använd dig av intervjuer, videor, bilder eller några riktigt bra fakta listor som du tror kan väcka intresset hos din målgrupp. Om du kan presentera ditt event på ett spännande sätt till potentiella besökare är sannolikheten större att de delar det. Men det måste kännas relevant för de och deras vänner, där ligger nyckeln i det hela.
Att arbeta med ominriktning betyder att man styr digital reklam till människor som nyligen har varit inne på din sida för ditt evenemang. Det är alltså riktat till människor som har klickat in sig på din sida och sedan lämnat utan att göra ett köp. Vilket sannolikt innebär stora möjligheter för försäljning.
Det är inte det billigaste av alternativen inom digital marknadsföring, men det är ett av de mest effektiva sätten att skapa konversation om eventet. Det finns siffror som indikerar att den här investeringen betalar sig självt upp till sex gånger i ökad försäljning.
För att få den fulla effekten brukar det löna sig att driva marknadsföring som gör att besökaren känner en viss känsla av att det är bråttom. Använd kommunikation som signalerar att det ”bara finns X antal timmar kvar att genomföra bokningen” eller att det bara finns ”några få platser kvar”. Det här motiverar ett snabbt köp.
Vad är det första du själv gör för att få reda på information om ett event? Du börjar med att googla, inte sant? Även vid det här stadiet behöver du inspirera potentiella deltagare till att göra ett köp, innan de blir distraherade av något annat.
Vi har sett att människor som först googlar sig in på en event sida ofta hamnar på Youtube eller Google Images efteråt, och varför gör de det? För att ta reda på mer om eventet såklart. De vill se videor eller bilder av tidigare evenemang, talare, deltagare osv, för att få en bild av vad de har att förvänta sig.
Gör det enkelt för dina besökare att stanna kvar på din sida genom att inkludera allt det här på din landningssida. Dela foton, videoklipp eller exempelvis ett Instagramflöde från en viss hashtag. Allt det här minimerar risken att en potentiell kund lämnar sidan och går vidare. Vilket i slutändan leder till en högre konverteringsgrad. Men med vår programvara Magnet blir det enkelt för dig att skapa en event sida som verkligen säljer.
Registrera dig och testa Magnet idag!
Läs vår FAQ för att få svar på eventuella frågor.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.
Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.
Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.
nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?
Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.