Med tanke på att eventmarknadsförare har fullt upp med att tackla en mängd uppgifter under ett projekt, är det inte underligt att det kan vara svårt att hålla koll på varenda detalj. Det är snarare förunderligt att eventmarknadsförare kan få allt gjort, från att boka underhållning och catering till att organisera innehåll och marknadsföring. Även om du kan förbise vissa obetydliga detaljer, så kan du inte kosta på dig att strunta i marknadsaktiviteterna. Här listar vi sex saker som ditt företagsevent inte har råd att ignorera, för att hjälpa dig hålla fokus på det som är viktigt.
Du kan inte arrangera ett företagsevent utan publiken. Därför är inget viktigare än att fokusera på än deltagarengagemang. Det börjar innan eventet, och fortlöper långt efter den avslutande programpunkten. Innan eventet bör du engagera dina främsta influencers och få dem att börja prata om det. Det kan vara föreläsare lika väl som tidigare deltagare som brinner för ämnet. Blås under deras engagemang veckovis med diskussionsämnen och uppslag för en kontinuerlig diskussion som skapar en uppladdning. Uppmuntra samtal både online och IRL under själva eventet och efteråt för att hålla deltagarna engagerade.
Social medier är valutan för deltagarengagemang. Skapa konton i sociala medier och uppdatera dem kontinuerligt. Skapa hashtaggar för dina event och samtalen omkring dem. Använd dessa taggar för att uppmuntra deltagare att dela bilder och uppdateringar om eventet. Var dock inte alltför självuppfylld. Exponera också det aktuella temat. Om exempelvis ny forskning har publicerats inom ämnet för konferensen, dela den informationen och använd den för att inleda ett samtal. Det bidrar till att etablera ditt varumärke som en ledare inom området, och folk kommer se det som angeläget att närvara vid ditt event.
Dina kunder använder mobila enheter, så se till att vara mobilt närvarande. Skapa en app som kan fungera som ett verktyg för planering innan ditt event, navigering under eventet och nätverkande efteråt. Förmedla användbara bokningsuppgifter kring mötesplatsen och biljetter för tidig planering. Lägg till scheman, föreläsarpresentationer och nätverksfunktioner för bra information och nätverksmöjligheter på plats. Använd också appen för att underlätta enkäter och feedback efteråt.
Glöm aldrig att besökarna i din publik är människor, och människor kommer för att bli underhållna. Boka inspirerande föreläsare som är av intresse för din publik. Tänk på föreläsare du skulle vilja se, och boka dem. Skapa roliga inslag till ditt event. Tänk fotoautomater eller skattjakter. Gamifiera mässgolvet. Den här typen av inslag förser folk med en isbrytare för att börja prata med varandra, och bidrar till att skapa en rolig interaktiv atmosfär.
Eventmarknadsförare kan lägga ner så mycket på sitt innehåll, lokalerna och det digitala att de glömmer bort kunden. Detta underminerar arrangemanget. Missa inte att tänka på helhetsupplevelsen av ditt event från kundens sida. Är webbplatsen lättnavigerad? Är det enkelt att köpa biljetter? Erbjuder din app användbar information utan inloggning? Är föreläsarna engagerande? Finns det gott om rum på konferenshotellet, och finns det gott om parkeringsplatser? Kunder kommer att samspela med dina event på så många sätt. Gå igenom upplevelsen i deras skor, och gör den så smidig som möjligt.
De som är bäst att vända sig till för att tala om vad som gick bra och vad som gick mindre bra med ditt event är besökarna. Utnyttja denna fantastiska tillgång genom att ta kontakt med din publik efter showen. Skicka uppföljningsmail eller meddelanden via appen och be om feedback. Ta fram en enkät som går snabbt och enkelt att besvara. Genom att ta pulsen på ditt event omedelbart efteråt, kan du få färska och insiktsfulla synpunkter på hur du ska genomföra nästa event. Och kom ihåg att se över denna information innan du planerar nästa arrangemang.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Ett event är ofta en resurskrävande satsning för arrangören. Det tar tid, kostar pengar och kräver massor av energi. Så givetvis vill man att det blir så bra som möjligt redan från start. Det som i värsta fall kan sänka ett event är förstås att det inte kommer tillräckligt med folk. Så inbjudan är kanske den viktigaste detaljen för att eventet ska lyckas.
Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.
Skapa biljetter och sälj dem enkelt och smidigt med Magnet. Att skapa själva biljetterna är en viktig del av att hålla i ett event, oavsett om du säljer biljetter eller om du ger bort dem gratis. Oberoende av i fall biljetterna är din främsta inkomstkälla, eller om de helt enkelt bara är ett sätt för […]