Inför en presentation är det vanligt att man blir nervös, vare sig man är van att tala inför publik eller inte. För att skapa en lyckad presentation till ditt event behövs därför planering, förarbete och massvis av övning. Vi bjuder på åtta tips för att komma väl förberedd till ditt framförande!
1. Vilken är din publik?
När man pratar om kommunikation så ska man alltid börja hos mottagaren. Det bästa du kan göra för att veta hur du ska nå fram är att ta reda på vem det är du pratar med. Genom att göra ett noggrant förarbete så kan du anpassa din presentation efter din publik. Fundera på frågor som : Hur många kommer de att vara? Hur mycket förkunskap har dom om mitt ämne? Är dom här frivilligt eller för att det är en obligatorisk aktivitet?
2. Särskilj dig!
Du måste snabbt få din publik att haja till, och särskilt viktigt är det i inledningen. Du har bara en kort minut på dig att övertyga dina lyssnare om att du är värd att lyssna på. Här kan det vara bra att koppla ihop ditt ämne med någon fysisk sak, eller bygga upp spänning och förväntan med god storytelling. Du kanske till och med har något bra sätt att engagera din publik redan inledningsvis genom att be dem att exempelvis ställa sig upp och ropa hej så högt de bara kan. Det skapar en avslappnad och bra atmosfär redan från början.
3. Allt hänger på tiden
Utmaningen är att få din timmes föreläsning att kännas som tjugo minuter. Hur gör du? Här behöver du vara intressant, relevant och framförallt rätt så rapp. Men en viktig egenskap är också att vara lyhörd och känna av din publik och deras reaktioner. Har du fått deras uppmärksamhet? Om inte så behöver du kanske ta en liten paus. Och om du får tid över är det alltid fördelaktigt att bjuda in lyssnarna och låta de få interagera i din föreläsning genom att ställa frågor.
4. Se din Powerpoint som ett hjälpmedel
Som publik är det trist att sitta och lyssna på någon som bara maler på. Att använda Powerpoint eller Prezi är därför bra hjälpmedel. Men kom ihåg att se det som ett hjälpmedel, och inte en lösning för hela presentationen. Se till att inte lägga in för mycket text i din presentation, utan arbeta med bilder och stödord i punktlistor. Publiken ska hellre lyssna på dig än att fastna i läsandet. Om du pratar fritt om ditt innehåll blir det också mer intressant att lyssna på, än om publiken ska behöva läsa igenom en roman på varje sida. Se också till att hålla antalet sidor till max 10-15 stycken.
5. Variera kroppsspråket och tonläget
Det handlar inte alltid om vad man säger, utan hur man säger det. Nyckeln till en lyckad presentation är att lyckas variera både röst och kroppsspråk. Prata inte för monotont, och våga röra på dig under tiden du pratar. Se till att du övar även detta inför din presentation, och våga prova olika gestikuleringar och olika sätt att röra dig. Att använda sig av konstpauser är också ett effektivt sätt att låta något viktigt få sjunka in hos publiken. Det ger dem tid att begrunda och fundera på det du just har sagt.
6. Skippa manuset
Du gör bara dig själv en björntjänst om du gör dig beroende av ett manus. Öva istället in din presentation så att du kan den. Som publik är det otroligt trist att sitta och lyssna på någon som läser innantill. Våga lita på dina stödord i Powerpoint-presentationen. De hjälper dig om du tappar tråden.
7. Våga ha roligt!
Med glädje och entusiasm kommer du att smitta av dig på publiken, så våga ha skoj!
8. Glöm inte bort att andas emellanåt
Brukar rösten svika dig när nervositeten tar över? Se då till att andas. Ett djupt andetag kan lösa det mesta, och kom ihåg: Du har något viktigt att berätta för din publik!
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.
Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.
Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.
nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?
Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.