Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Digitala grepp varje eventmarknadsförare bör kunna

Eventmarknadsföring är ett stressigt jobb som kräver att proffs ska hålla många bollar i luften på en gång. Digitala tricks och verktyg kan hjälpa upptagna eventplanerare att jonglera alla dessa detaljer och samtidigt ge en bättre kundupplevelse. Dessa hack kan hjälpa dig att organisera ditt företag samtidigt som du ökar intäkterna och förenklar ditt jobb.

  1. Skapa en digital eventsida

Få all fakta och detaljer om ditt event på ett ställe genom att skapa en digital eventsida. Den här destinationen bör innehålla allt som en deltagare behöver veta, inklusive datum, tid, plats, kostnad, vägbeskrivning, boende etc. Var så informativ som möjligt, men håll den kort och tydlig. Ingen vill läsa en roman, de vill bara veta om eventet och hur man kan delta.

 

  1. Samla e-postadresser på alla sätt

En bra databas kan hjälpa dig att marknadsföra ditt event och, i sin tur, öka eventets närvaro och intäkter. Att samla e-postadresser är enkelt och det är ett bra sätt att hålla kontakten med kunderna. Be konsumenterna om deras email när de köper biljetter så att du kan marknadsföra till dem nästa gång. Överväg också att samla e-postadresser via dina sociala medier, så att du kan nå kunder via flera olika kanaler. Eftersom du träffar dem i person vid ditt event, gör det enkelt att samla in e-postadresser på webbplatsen via en iPad eller till och med genom att dela ut visitkort. Tänk på att vara tydlig med vilken information du sparar och i vilket syfte, enligt GDPR såklart.

 

  1. Var mobilvänlig

Konsumenterna är mobila dessa dagar och ju lättare det är att interagera med dina event på sina telefoner, desto bättre. Var säker på att din eventsida är mobilvänlig och att den e-mailmarknadsföring du skickar passar smartphoneupplevelsen. Det kan också vara bra att utveckla en app för ditt evenemang. Eventdeltagarna har telefonen i sin ficka (om inte i händerna) medan de besöker ett evenemang, så håll dem kopplade till eventet genom att skapa en app som innehåller användbar information om eventet som scheman, kartor och föreläsares bios.

 

  1. Använd sociala medier för mun-till-mun-marknadsföring

Sociala medier borde vara alla eventplanerares bästa vän. Du kan använda sociala medier för att sprida ditt event, dela uppdateringar och hålla dialog med dina deltagare. Använd deltagarnas entusiasm och spänning för dina event så budskapet blir framfört till deras vänner och vänners vänner. Utveckla relationer med influencers och gör sociala inlägg som startar en konversation och uppmuntrar fans att sprida ordet på egen hand. Folk älskar att dela sina bilder från event, så skapa en hashtag och uppmuntra denna delning under och efter ett event. Om du vill marknadsföra ett kommande event, påminn dina fans om deras tidigare erfarenheter och uppmuntra dem att dela sina favoritmoment från förra gången. Om du börjar, så sprider sig ryktet snabbt.

 

  1. Sälj biljetter på nätet

Biljettförsäljningen är förmodligen pulsen i ditt företag, så öka hälsan på ditt företag genom att göra biljettförsäljningen lätt. Se till att registreringssidan och biljettförsäljningen upplevs som smidig och lätt. Acceptera många betalningssätt, det kan vara exempelvis kreditkort, Swish, PayPal eller fakturor – för att se till att deltagare kan betala som de önskar. Överväg att erbjuda Early Bird-rabatterade priser, om du vill öka chansen att sälja slut tidigt. Det är lätt att generera rabatt- eller gratiskoder för dina VIP-gäster och genom att göra detta digital undviker du att behöva manuellt skriva in dessa erbjudanden.

 

 

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

Så håller du en proffsig onlineföreläsning

Vilka krav ställer egentligen det digitala mötet på dig som föreläser? En tydlig agenda, rätt ljussättning och säker uppkoppling är några exempel. Vad behöver du mer tänka på för att hålla en så proffsig digital föreläsning som möjligt? Här får du 10 tips på hur du kvalitetssäkrar din onlineföreläsning. 

Är hybrideventen här för att stanna?

Är hybrideventen här för att stanna?

Förutom de renodlat digitala eventen blir de så kallade hybrideventen allt vanligare. Vd Peter Berg menar på att den här typen av evenemang troligen kommer att bli norm hos framtidens eventarrangörer. Häng med så får du höra mer.  

Så kan du få inkomst via online-event

Så kan du få inkomst via online-event

Få inkomst på din kompetens som utbildare, föreläsare eller kulturarbetare via online-event. Du använder dig helt enkelt av någon av de online-tjänster som finns för att dela video, och kopplar på vårt eventverktyg Magnet. På så sätt får du full koll på anmälningar och betalningar.