Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Hur man organiserar och marknadsför ett event

Eventmarknadsföring är ett stressigt jobb som kräver att proffs ska hålla många bollar i luften på en gång. Digitala tricks och verktyg kan hjälpa upptagna eventplanerare att jonglera alla dessa detaljer och samtidigt ge en bättre kundupplevelse. Dessa hack kan hjälpa dig att organisera ditt företag samtidigt som du ökar intäkterna och förenklar ditt jobb.

Eventmarknadsföring är ett stressigt jobb som kräver att proffs ska hålla många bollar i luften. Men vårt digitala verktyg Magnet kan hjälpa upptagna eventplanerare att jonglera allt, samtidigt som de kan ge kunderna en bättre upplevelse. Tipsen i den här artikeln kan hjälpa dig att organisera ditt företag samtidigt som du ökar intäkterna och förenklar ditt arbete.

Testa Magnet idag och använd tipsen i artikeln för en okomplicerad marknadsföring och organisering!

Såhär gör du:

1. Skapa en eventsida

Ha all information om ditt event på ett och samma ställe genom att skapa en eventsida. Datum, tid, plats, kostnad, vägbeskrivning, boende och allt annat som deltagare kan behöva veta bör finnas med. Var så informativ som möjligt, men håll det kort och tydligt. Ingen vill läsa en roman, de vill bara ha information om eventet och hur man kan delta. Gör sidan intresseväckande och se till att den representerar eventet på ett bra sätt.

2. Samla e-postadresser

En bra databas kan hjälpa dig att marknadsföra ditt event och, i sin tur, öka eventets närvaro och intäkt. Att samla e-postadresser är enkelt och ett bra sätt att hålla kontakten med kunderna. Be om konsumenternas email när de köper biljetter så att du kan marknadsföra till dem nästa gång. Det är heller ingen dum idé att samla e-postadresser via sociala medier, så att du kan nå kunder via flera olika kanaler.

Om du träffar gästerna fysiskt vid ditt event, är det enkelt att samla in e-postadresser via en iPad eller genom att dela ut visitkort på plats. Tänk på att vara tydlig med vilken information du sparar och i vilket syfte, enligt GDPR såklart.

3. Var mobilvänlig

Numera har mer eller mindre alla med sig sina mobiler överallt. Så ju lättare det är att interagera med din eventsida via mobil, desto bättre. Se till att din eventsida är mobilvänlig och att din e-mailmarknadsföring passar smartphoneupplevelsen.

Det kan också vara bra att utveckla en app till ditt evenemang. Eventdeltagarna har sannolikt telefonen i sin ficka (om inte i händerna) medan de besöker ett evenemang, så håll dem engagerade i eventet genom att skapa en app som innehåller användbar information. Exempelvis scheman, kartor eller små introduktioner till föreläsarna. Alla uppskattar lättillänglig information.

5. Använd sociala medier för mun-till-mun-marknadsföring

Sociala medier är alla eventplanerares bästa vän. Använd sociala medier för att sprida information om ditt event, dela uppdateringar och kommunicera med dina deltagare. Öka människors entusiam och känslan av spänning inför dina event genom aktivt deltagande på sociala medier och intresseväckande inlägg. På så sätt ökar chansen att information om eventet når följarnas vänner och vänners vänner.

Bygg upp en bra relation med influencers och skapa inlägg som startar samtal. Detta uppmuntrar fans till att sprida ordet på egen hand. Människor älskar att dela bilder från event, så skapa en passande hashtag och uppmuntra deltagarna att använda den. Påminn de både under och efter eventet, genom exempelvis snygga skyltar eller inlägg på sociala medier. Om du vill marknadsföra ett kommande event, påminn dina fans om deras tidigare erfarenheter och uppmuntra dem att dela sina favoritmoment från förra gången. Om du börjar, så sprider sig ryktet snabbt.

6. Sälj biljetter på nätet

Biljettförsäljningen är förmodligen pulsen i ditt företag, så öka hälsan genom att göra biljettförsäljningen simpel. Se till att registreringssidan och biljettförsäljningen upplevs som smidig och enkel. Acceptera många betalningssätt, exempelvis kreditkort, Swish, PayPal eller fakturor – för att se till att alla deltagare kan betala som de önskar.

Överväg att erbjuda Early Bird-rabatterade priser, om du vill öka chansen att sälja slut tidigt. Att skapa rabatt- eller gratiskoder för dina VIP-gäster är enklare än man kan tro, och du slipper behöva skriva in dessa erbjudanden manuellt.

Ett lyckat event med Magnet

Ordentlig organisering och genomtänkt marknadsföring är nödvändigt för att nå ett framgångsrikt resultat. Deltagarnas upplevelse av ditt event bör vara det genomgående fokuset i såväl planering som utförande. Se till att alla delar av ditt event flyter på smidigt och att deltagarna får intryck av att ditt event är välplanerat och strukturerat. Du får mycket igen av att tänka till lite extra.

Magnet hjälper dig att ha koll och gör det enkelt att organisera och marknadsföra. Du får allt på ett och samma ställe, plus att du kan planera online oavsett vart du är någonstans. Smidigt och enkelt ska det vara.

Testa vårt verktyg idag, och slipp krångel!

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

7 smarta satsningar för dig som event manager inför eventåret

För att rusta dig i rollen som event manager har vi satt ihop en lista med några av de smartaste satsningarna inför eventåret. Även om nästa årsskifte skulle vara en bit bort när du snubblar över den här artikeln – ta det som ett tillfälle för nya tag.

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

Klas Hallberg om seriöst hångel på konferens

I böcker och på scen använder han sig av hånglet som metafor. Att hångla är att närvara fullt ut och engagera sig i sina medmänniskor. Att våga mera och uppleva livet med större intensitet. Han reflekterar också kring vad som egentligen är seriöst. Magnet har fått Klas Hallberg på tråden och här slår vi ett slag för seriöst hångel på konferens. Följ checklistan om du är intresserad av att få till det.

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Därför behöver vi träffas: Kommunikation, samverkan & hälsa

Du som är involverad i en förening eller affärsverksamhet kan sannolikt vittna om hur dagens digitala förbindelser underlättar er kommunikation och samverkan. Ni behöver kanske knappt träffas? Skjut er inte i foten genom att rationalisera bort fysiska möten. En medveten mötesstrategi kan ge den balans som är avgörande för hur individerna, gruppen och verksamheten mår. Vi behöver nämligen träffas också.