Eventmarknadsföring är ett stressigt jobb som kräver att proffs ska hålla många bollar i luften på en gång. Digitala tricks och verktyg kan hjälpa upptagna eventplanerare att jonglera alla dessa detaljer och samtidigt ge en bättre kundupplevelse. Dessa hack kan hjälpa dig att organisera ditt företag samtidigt som du ökar intäkterna och förenklar ditt jobb.
Eventmarknadsföring är ett stressigt jobb som kräver att proffs ska hålla många bollar i luften. Men vårt digitala verktyg Magnet kan hjälpa upptagna eventplanerare att jonglera allt, samtidigt som de kan ge kunderna en bättre upplevelse. Tipsen i den här artikeln kan hjälpa dig att organisera ditt företag samtidigt som du ökar intäkterna och förenklar ditt arbete.
Testa Magnet idag och använd tipsen i artikeln för en okomplicerad marknadsföring och organisering!
Ha all information om ditt event på ett och samma ställe genom att skapa en eventsida. Datum, tid, plats, kostnad, vägbeskrivning, boende och allt annat som deltagare kan behöva veta bör finnas med. Var så informativ som möjligt, men håll det kort och tydligt. Ingen vill läsa en roman, de vill bara ha information om eventet och hur man kan delta. Gör sidan intresseväckande och se till att den representerar eventet på ett bra sätt.
En bra databas kan hjälpa dig att marknadsföra ditt event och, i sin tur, öka eventets närvaro och intäkt. Att samla e-postadresser är enkelt och ett bra sätt att hålla kontakten med kunderna. Be om konsumenternas email när de köper biljetter så att du kan marknadsföra till dem nästa gång. Det är heller ingen dum idé att samla e-postadresser via sociala medier, så att du kan nå kunder via flera olika kanaler.
Om du träffar gästerna fysiskt vid ditt event, är det enkelt att samla in e-postadresser via en iPad eller genom att dela ut visitkort på plats. Tänk på att vara tydlig med vilken information du sparar och i vilket syfte, enligt GDPR såklart.
Numera har mer eller mindre alla med sig sina mobiler överallt. Så ju lättare det är att interagera med din eventsida via mobil, desto bättre. Se till att din eventsida är mobilvänlig och att din e-mailmarknadsföring passar smartphoneupplevelsen.
Det kan också vara bra att utveckla en app till ditt evenemang. Eventdeltagarna har sannolikt telefonen i sin ficka (om inte i händerna) medan de besöker ett evenemang, så håll dem engagerade i eventet genom att skapa en app som innehåller användbar information. Exempelvis scheman, kartor eller små introduktioner till föreläsarna. Alla uppskattar lättillänglig information.
Sociala medier är alla eventplanerares bästa vän. Använd sociala medier för att sprida information om ditt event, dela uppdateringar och kommunicera med dina deltagare. Öka människors entusiam och känslan av spänning inför dina event genom aktivt deltagande på sociala medier och intresseväckande inlägg. På så sätt ökar chansen att information om eventet når följarnas vänner och vänners vänner.
Bygg upp en bra relation med influencers och skapa inlägg som startar samtal. Detta uppmuntrar fans till att sprida ordet på egen hand. Människor älskar att dela bilder från event, så skapa en passande hashtag och uppmuntra deltagarna att använda den. Påminn de både under och efter eventet, genom exempelvis snygga skyltar eller inlägg på sociala medier. Om du vill marknadsföra ett kommande event, påminn dina fans om deras tidigare erfarenheter och uppmuntra dem att dela sina favoritmoment från förra gången. Om du börjar, så sprider sig ryktet snabbt.
Biljettförsäljningen är förmodligen pulsen i ditt företag, så öka hälsan genom att göra biljettförsäljningen simpel. Se till att registreringssidan och biljettförsäljningen upplevs som smidig och enkel. Acceptera många betalningssätt, exempelvis kreditkort, Swish, PayPal eller fakturor – för att se till att alla deltagare kan betala som de önskar.
Överväg att erbjuda Early Bird-rabatterade priser, om du vill öka chansen att sälja slut tidigt. Att skapa rabatt- eller gratiskoder för dina VIP-gäster är enklare än man kan tro, och du slipper behöva skriva in dessa erbjudanden manuellt.
Ordentlig organisering och genomtänkt marknadsföring är nödvändigt för att nå ett framgångsrikt resultat. Deltagarnas upplevelse av ditt event bör vara det genomgående fokuset i såväl planering som utförande. Se till att alla delar av ditt event flyter på smidigt och att deltagarna får intryck av att ditt event är välplanerat och strukturerat. Du får mycket igen av att tänka till lite extra.
Magnet hjälper dig att ha koll och gör det enkelt att organisera och marknadsföra. Du får allt på ett och samma ställe, plus att du kan planera online oavsett vart du är någonstans. Smidigt och enkelt ska det vara.
Testa vårt verktyg idag, och slipp krångel!
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.
Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.
Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.
nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?
Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.