Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.
Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.
Använd mobilen som ett praktiskt verktyg
Den mobila enheten i kundens ficka kan fungera som en guide till din föreställning. Skapa användarvänligt innehåll som hjälper deltagare ta sig runt och nätverka under eventet. Inkludera kartor, scheman och information om parkering och hotell som är enkel att komma åt i realtid, för att hjälpa dina deltagare navigera genom konferensen. Använd tydligt språk och grafik. Undvik långa tunga beskrivningar. Tänk också på att du kan skicka ut enkäter via appen när evenemanget är över.
Marknadsför ditt innehåll
Din app kan vara det optimala stället för att komma åt innehåll om programpunkterna. Låt användarna läsa om paneldeltagarna i programmet. Ange tid och plats för dessa punkter, liksom talarpresentationer och hur man kan följa dem i sociala medier. Innehållet bör vara koncist, men med länkar för vidare läsningar de som vill ha tillgång till mer bakgrundsmaterial. Du kan dessutom länka till produkter som huvudföreläsarna säljer.
Uppmuntra diskussioner
Event är sociala till sin natur, så använd din mobila närvaro för att få igång diskussioner. De kan kopplas till aktuella branschnyheter och trender eller frågor som är viktiga för dina deltagare. Uppmuntra ditt nätverk att diskutera ämnen som de hoppas ska behandlas under ditt event, för att skapa en uppladdning innan konferensen äger rum. Underlätta diskussionerna under eventet med en hashtag och inlägg från ditt team. Efter eventet kan du uppmana deltagarna att fortsätta diskussionerna i mobilen.
Skicka påminnelser via mobilen
Om en eftertraktad programpunkt ska inledas, skicka ut en påminnelse till alla närvarande och informera om vart de ska gå. Använd pushnotiser för att säkerställa att viktig information når fram till eventdeltagarna. Pushnotiser är också till stor hjälp vid schemaändringar, eller om du vill lämna en vägbeskrivning till kvällens cocktailparty. Även om dessa meddelanden kan vara väldigt effektiva bör du vara försiktig så du inte går till överdrift. Folk vill inte att deras telefoner piper konstant när de försöker njuta av dagen. Försök hitta rätta balansen mellan kommunikation och spam genom att testa hur folk reagerar.
Använd platsbaserade verktyg
Smarta telefoner har platsidentifierande teknik, och detta är ett utmärkt medel för att anknyta till människor innan, under och efter ett event. Innan eventet kan du använda någons geografiska läge för att marknadsföra relevanta event i området. Under eventet kan du använda denna funktion för att hjälpa besökare hitta till olika utställare. Efter eventet kan du hjälpa nätverk komma i kontakt med andra i samma område, så att de kan bygga vidare på kontakter från ditt event.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Att arrangera ett lyckat event kräver arbete. För att hjälpa dig i starten har vi gjort en lista med 20 tips på hur du arrangerar ditt första event på bästa sätt. Bana vägen för framgång genom att börja arrangerandet med en planlagd strategi. Och om du spelar dina kort väl, kan du leverera en upplevelse […]
Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.
Vill du att kommande år blir ett enastående år för affärerna? Såklart du vill, så bli inte ställd för att du inte vet var du ska börja. För att hjälpa dig komma loss har vi satt ihop en lista med vad du behöver för att förbättra din verksamhet, och göra kommande år till det bästa eventåret hittills.