Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Mobil marknadsföring av event: varför & hur?

Mobila enheter kommer att stå för 80 procent av den globala internetanvändningen i år, och 50 procent av den tid vi lägger på digitala medier sker via mobila appar, enligt comScore. Det mobila är ett av de mest effektiva verktygen som eventmarknadsförare förfogar över. Eventbesökare använder sina telefoner för att nätverka, socialisera och hitta evenemang, för att anmäla sig till och planera inför sina evenemang, och för att få kontakt medan de är på plats och efteråt.

Detta innebär att eventmarknadsförare kan och bör nå dessa kunder via mobiltelefonen genom eventets hela livscykel. Om du inte redan gör detta är det dags att få ihop din mobila strategi. Här får du en lista med praktiska tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av din mobila strategi.

Använd mobilen som ett praktiskt verktyg

Den mobila enheten i kundens ficka kan fungera som en guide till din föreställning. Skapa användarvänligt innehåll som hjälper deltagare ta sig runt och nätverka under eventet. Inkludera kartor, scheman och information om parkering och hotell som är enkel att komma åt i realtid, för att hjälpa dina deltagare navigera genom konferensen. Använd tydligt språk och grafik. Undvik långa tunga beskrivningar. Tänk också på att du kan skicka ut enkäter via appen när evenemanget är över.

 

Marknadsför ditt innehåll

Din app kan vara det optimala stället för att komma åt innehåll om programpunkterna. Låt användarna läsa om paneldeltagarna i programmet. Ange tid och plats för dessa punkter, liksom talarpresentationer och hur man kan följa dem i sociala medier. Innehållet bör vara koncist, men med länkar för vidare läsningar de som vill ha tillgång till mer bakgrundsmaterial. Du kan dessutom länka till produkter som huvudföreläsarna säljer.

 

Uppmuntra diskussioner

Event är sociala till sin natur, så använd din mobila närvaro för att få igång diskussioner. De kan kopplas till aktuella branschnyheter och trender eller frågor som är viktiga för dina deltagare. Uppmuntra ditt nätverk att diskutera ämnen som de hoppas ska behandlas under ditt event, för att skapa en uppladdning innan konferensen äger rum. Underlätta diskussionerna under eventet med en hashtag och inlägg från ditt team. Efter eventet kan du uppmana deltagarna att fortsätta diskussionerna i mobilen.

 

Skicka påminnelser via mobilen

Om en eftertraktad programpunkt ska inledas, skicka ut en påminnelse till alla närvarande och informera om vart de ska gå. Använd pushnotiser för att säkerställa att viktig information når fram till eventdeltagarna. Pushnotiser är också till stor hjälp vid schemaändringar, eller om du vill lämna en vägbeskrivning till kvällens cocktailparty. Även om dessa meddelanden kan vara väldigt effektiva bör du vara försiktig så du inte går till överdrift. Folk vill inte att deras telefoner piper konstant när de försöker njuta av dagen. Försök hitta rätta balansen mellan kommunikation och spam genom att testa hur folk reagerar.

 

Använd platsbaserade verktyg

Smarta telefoner har platsidentifierande teknik, och detta är ett utmärkt medel för att anknyta till människor innan, under och efter ett event. Innan eventet kan du använda någons geografiska läge för att marknadsföra relevanta event i området. Under eventet kan du använda denna funktion för att hjälpa besökare hitta till olika utställare. Efter eventet kan du hjälpa nätverk komma i kontakt med andra i samma område, så att de kan bygga vidare på kontakter från ditt event.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Att arrangera event var tidigare en manuell process för oss som tog mycket tid, då det ingick allt från att hantera anmälningar och avanmälningar i ett excel-ark, till manuell fakturering med mera. Magnet löser numera det hela. Presentationen, inbjudan, anmälningar, check-ins och fakturering i ett och samma verktyg. Otroligt smidigt! Vi är mycket nöjda Magnet kunder."
Björn Lilja, Head of Customer Experience
Kundo
Björn Lilja, Head of Customer Experience, Kundo

Läsvärt från bloggen

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

8 tips för en inbjudande inbjudan till ditt event

Ett event är ofta en resurskrävande satsning för arrangören. Det tar tid, kostar pengar och kräver massor av energi. Så givetvis vill man att det blir så bra som möjligt redan från start. Det som i värsta fall kan sänka ett event är förstås att det inte kommer tillräckligt med folk. Så inbjudan är kanske den viktigaste detaljen för att eventet ska lyckas.

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.

Skapa och sälja event biljetter med Magnet

Skapa och sälja event biljetter med Magnet

Skapa biljetter och sälj dem enkelt och smidigt med Magnet. Att skapa själva biljetterna är en viktig del av att hålla i ett event, oavsett om du säljer biljetter eller om du ger bort dem gratis. Oberoende av i fall biljetterna är din främsta inkomstkälla, eller om de helt enkelt bara är ett sätt för […]