Magnet
– verktyget för att skapa seminarier, föreläsningar och seminarieverksamhet

Prova Magnet gratis!
Du förbinder dig inte till någonting. Inga kortuppgifter behövs. Endast två steg för att skapa kontot. Det är allt, mycket nöje!

Mötesmetoder för att organisera unconference – stimulera mera

När du ska organisera en unconference kan du glatt strunta i schemaläggning. Poängen med mötesformatet är nämligen att agendan ska formas på plats, av deltagarna tillsammans. En introduktion hittar du i vår artikel Vad är unconference. Vad du däremot behöver förbereda är grundstrukturen för självorganisering under ditt event. Här presenterar vi fem praktiska mötesmetoder för ändamålet.

1. Dot-voting – prickröstning

En enkel och effektiv metod för att rösta på och prioritera olika förslag. De papperslappar där deltagarna skrivit ned ämnesförslag sätts upp på en tavla. Varje deltagare får därpå rösta på favoriterna med ett antal prickar i form av runda klisterlappar eller markeringar med märkpenna.

Hur du som deltagare väljer att fördela dina prickar är helt valfritt; har du tilldelats fem kan du till exempel välja att sätta alla på ett ämne, en på tre och två på ett och så vidare. Det blir därmed tydligt vilka ämnen som är hetast och var ni ska börja.

Antal deltagare

Ca 20-100

Du behöver

  • Tavla
  • Häftstift/magneter
  • Papperslappar
  • Runda klisterlappar/märkpennor

Fördelar

  • Snabbt att genomföra
  • Ökar aktivt deltagande
  • Visuellt tydlig process

2. Fishbowl conversation – akvariediskussion

Denna metod som också kallas UnPanel är ett effektivt sätt att låta alla göra sin röst hörd, samtidigt som deltagarna skruvar upp förmågan att lyssna, ta in och reflektera. Ett antal stolar placeras i en cirkel i mitten, det är det som utgör fiskskålen eller akvariet. Resterande stolar placeras i fyra koncentriska rader runt omkring den inre cirkeln. De deltagare som sitter i panelen – akvariet – diskuterar ett avgränsat ämne, medan de andra deltagarna lyssnar, utan att kommentera.

I ett öppet akvarium finns en ledig stol som åhörarna kan sätta sig på om de vill delta i samtalet. Kör man slutet akvarium skiftar man plats efter en viss tid, så att de som inlett diskussionen får lyssna när en ny grupp tar plats i akvariet.

Antal deltagare

Mellanstora till stora grupper

Du behöver

  • Stort utrymme
  • Stolar

Fördelar

  • Öppnar uppmärksamheten
  • Stärker närvaron
  • Ger flera perspektiv

3. World café – cafédiskussion

Ett upplägg som handlar om att diskutera i smågrupper på 4-6 personer under 20 minuter, för att sedan byta bord. Vid varje bord gäller fokus på ett visst ämne, utifrån ett antal diskussionsfrågor. Ibland använder man sig av facilitatorer eller samtalsvärdar vid varje bord, som dokumenterar samtalen för att sammanfatta i slutet. Det förekommer dock inte i den variant som kallas Knowledge Café, där samtalen är friare.

Antal deltagare

Minst 12

Du behöver

  • Stort utrymme
  • Bord & stolar

Fördelar

  • Gemenskap
  • Får igång samtal
  • Konstruktiva diskussioner

4. Lightning talk – blixtpresentation

En snabbpresentation på i regel 5 minuter. Ofta genomförs ett flertal på varandra följande blixtpresentationer under en längre session på 30-90 minuter. Enskilda presentatörer som är kunniga inom sitt område får presentera ett projekt, koncept eller en idé. Tanken är att ge åhörarna en inblick i ämnet, på ett koncist och tydligt sätt. Det kan ske med eller utan bilder.

Två varianter av blixtpresentationen är presentationsteknikerna Pechakucha och Ignite talk. Pechakucha pågår 6 minuter och 40 sekunder. Ett bildspel med 20 bilder ingår, med automatisk bildväxling var 20:e sekund. Ett Ignite talk pågår 5 minuter, med 20 bilder. Observera att det ska vara bilder; text, siffror och diagram är inte tillåtna.

Antal deltagare

Ca 5-15 presentatörer

Du behöver

  • Eventuellt: mikrofon & utrustning för bildspel

Fördelar

  • Koncist
  • Effektivt
  • Intresseväckande

5. Rapid demo/Speed geeking – snabbdemo eller möt-en-nörd

Här får åhörare i grupper om 4-6 ta del av 5-minuters snabbdemonstrationer av innovativa projekt och lösningar. Presentatörerna får ta plats vid bord som placerats i en cirkel utmed väggarna i ett stort rum. När en grupp lyssnat till en presentation går de vidare till nästa presentatör. Detta pågår vanligtvis under en timme. En person ansvarar för tidtagning och signalerar, till exempel med hjälp av en ringklocka, när det är dags för grupperna att rotera.

Antal deltagare

10 presentatörer, 50 åhörare (Kan skalas upp eller ner.)

Du behöver

  • Stort utrymme
  • Bord & stolar
  • Eventuellt: ringklocka

Fördelar

  • Effektivt
  • Positiv stämning
  • Presentatörerna får slipa sin pitch

Använd dessa mötesmetoder som stomme för att skapa en unconference med spännande agenda, engagerande ämnen och gemensamt utbyte. Lycka till, hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Hur administrerar du dina event? Kika på vad vårt eventverktyg Magnet kan erbjuda dig.

Prova Magnet gratis!

Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.

"Magnet är smidigt och enkelt att hantera. Att våra medlemmar kan anmäla, eller avanmäla sig till event gör att vi på ett smidigt sätt kan administrera våra deltagarlistor. Jag ser bara fördelar."
Francesca O´Brien Apelgren, vd
Sveriges Marknadsförbund
Francesca O´Brien Apelgren, vd, Sveriges Marknadsförbund

Läsvärt från bloggen

6 knep för att lyfta dina evenemang

6 knep för att lyfta dina evenemang

Även om det går bra, finns det alltid justeringar du kan göra för att förbättra din eventplanering och öka din ROI. Vi har skapat en lista med sex enkla knep för att få ditt företag att sticka ut.

Gratis programvara för eventplanering

Gratis programvara för eventplanering

Letar du efter något som kan förenkla din eventplanering? Vår programvara kan precis det. Oavsett vad för typ av event du planerar så kommer denna anpassningsbara programvaran att passa dina behov. Magnet Events Pro är den eventplaneringsprogramvara som erbjuder de bästa lösningarna för såväl en professionell eventplanerare som en nybörjare. Med oss kan du fokusera […]

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Checklistan är A och O för ett lyckat event

Som eventmakare har man tusentals saker att hålla reda på samtidigt. Det är mycket som ska hända under de få timmar som eventet pågår. Då är det viktigt att alla vet vad man ska göra och i vilken ordning. Därför är en checklista ett måste.