När du ska organisera en unconference kan du glatt strunta i schemaläggning. Poängen med mötesformatet är nämligen att agendan ska formas på plats, av deltagarna tillsammans. En introduktion hittar du i vår artikel Vad är unconference. Vad du däremot behöver förbereda är grundstrukturen för självorganisering under ditt event. Här presenterar vi fem praktiska mötesmetoder för ändamålet.
En enkel och effektiv metod för att rösta på och prioritera olika förslag. De papperslappar där deltagarna skrivit ned ämnesförslag sätts upp på en tavla. Varje deltagare får därpå rösta på favoriterna med ett antal prickar i form av runda klisterlappar eller markeringar med märkpenna.
Hur du som deltagare väljer att fördela dina prickar är helt valfritt; har du tilldelats fem kan du till exempel välja att sätta alla på ett ämne, en på tre och två på ett och så vidare. Det blir därmed tydligt vilka ämnen som är hetast och var ni ska börja.
Antal deltagare
Ca 20-100
Du behöver
Fördelar
Denna metod som också kallas UnPanel är ett effektivt sätt att låta alla göra sin röst hörd, samtidigt som deltagarna skruvar upp förmågan att lyssna, ta in och reflektera. Ett antal stolar placeras i en cirkel i mitten, det är det som utgör fiskskålen eller akvariet. Resterande stolar placeras i fyra koncentriska rader runt omkring den inre cirkeln. De deltagare som sitter i panelen – akvariet – diskuterar ett avgränsat ämne, medan de andra deltagarna lyssnar, utan att kommentera.
I ett öppet akvarium finns en ledig stol som åhörarna kan sätta sig på om de vill delta i samtalet. Kör man slutet akvarium skiftar man plats efter en viss tid, så att de som inlett diskussionen får lyssna när en ny grupp tar plats i akvariet.
Antal deltagare
Mellanstora till stora grupper
Du behöver
Fördelar
Ett upplägg som handlar om att diskutera i smågrupper på 4-6 personer under 20 minuter, för att sedan byta bord. Vid varje bord gäller fokus på ett visst ämne, utifrån ett antal diskussionsfrågor. Ibland använder man sig av facilitatorer eller samtalsvärdar vid varje bord, som dokumenterar samtalen för att sammanfatta i slutet. Det förekommer dock inte i den variant som kallas Knowledge Café, där samtalen är friare.
Antal deltagare
Minst 12
Du behöver
Fördelar
En snabbpresentation på i regel 5 minuter. Ofta genomförs ett flertal på varandra följande blixtpresentationer under en längre session på 30-90 minuter. Enskilda presentatörer som är kunniga inom sitt område får presentera ett projekt, koncept eller en idé. Tanken är att ge åhörarna en inblick i ämnet, på ett koncist och tydligt sätt. Det kan ske med eller utan bilder.
Två varianter av blixtpresentationen är presentationsteknikerna Pechakucha och Ignite talk. Pechakucha pågår 6 minuter och 40 sekunder. Ett bildspel med 20 bilder ingår, med automatisk bildväxling var 20:e sekund. Ett Ignite talk pågår 5 minuter, med 20 bilder. Observera att det ska vara bilder; text, siffror och diagram är inte tillåtna.
Antal deltagare
Ca 5-15 presentatörer
Du behöver
Fördelar
Här får åhörare i grupper om 4-6 ta del av 5-minuters snabbdemonstrationer av innovativa projekt och lösningar. Presentatörerna får ta plats vid bord som placerats i en cirkel utmed väggarna i ett stort rum. När en grupp lyssnat till en presentation går de vidare till nästa presentatör. Detta pågår vanligtvis under en timme. En person ansvarar för tidtagning och signalerar, till exempel med hjälp av en ringklocka, när det är dags för grupperna att rotera.
Antal deltagare
10 presentatörer, 50 åhörare (Kan skalas upp eller ner.)
Du behöver
Fördelar
Använd dessa mötesmetoder som stomme för att skapa en unconference med spännande agenda, engagerande ämnen och gemensamt utbyte. Lycka till, hör gärna av dig och berätta hur det gick.
Hur administrerar du dina event? Kika på vad vårt eventverktyg Magnet kan erbjuda dig.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Visst hade det varit skönt om alla som kom in på din eventsida köpte dina biljetter direkt? Riktigt så enkelt är det dessvärre inte alla gånger, utan det ligger ofta en viss tid och en avancerad beslutsprocess bakom varje biljettköp som man som distributör måste förstå för att kunna erbjuda rätt verktyg till köparen. Verktyg som underlättar deras beslut. Här bjuder vi på tre tips för hur du kan öka på din biljettförsäljning på webben med några enkla verktyg och medel.
Med mat- och vinprovningar, escape-rooms, ståuppkomedi och matmarknader som dyker upp överallt är det lätt att känna att eventbranschen är ganska mättad. Oavsett hur stor eller liten budget du har så står alla eventplanerare inför samma tuffa konkurrens. Det finns större möjlighet för konsumenterna att välja på en rad olika event och därför kan det bli svårt att sticka ut med just ditt evenemang.
Men, med den rätta mixen av marknadsförings- och kommunikationsstrategier kan du dock komma betydligt längre och sätta ditt event på kartan. Vi har sammanställt en lista med sex strategier som kan hjälpa dig att göra ditt evenemang till ett som står ut i mängden.
nniskor registrerar sig för event med sina mobiler, använder dem för att hitta till arenan, kollar på dem under eventet och tittar på dem efter att eventet är över. Så varför inte utnyttja den här mobila konsumtionen för att hjälpa till att marknadsföra ditt evenemang?
Att skapa en mobilstrategi behöver inte vara svårt. Det finns flera taktiker du kan ta till för att hjälpa dig att nå dina mobilanvändande deltagare och fördjupa dina kontakter med dessa deltagare. Nedan följer flera idéer som hjälper dig att komma igång med att marknadsföra dina event i mobilen.