När du ska organisera en unconference kan du glatt strunta i schemaläggning. Poängen med mötesformatet är nämligen att agendan ska formas på plats, av deltagarna tillsammans. En introduktion hittar du i vår artikel Vad är unconference. Vad du däremot behöver förbereda är grundstrukturen för självorganisering under ditt event. Här presenterar vi fem praktiska mötesmetoder för ändamålet.
En enkel och effektiv metod för att rösta på och prioritera olika förslag. De papperslappar där deltagarna skrivit ned ämnesförslag sätts upp på en tavla. Varje deltagare får därpå rösta på favoriterna med ett antal prickar i form av runda klisterlappar eller markeringar med märkpenna.
Hur du som deltagare väljer att fördela dina prickar är helt valfritt; har du tilldelats fem kan du till exempel välja att sätta alla på ett ämne, en på tre och två på ett och så vidare. Det blir därmed tydligt vilka ämnen som är hetast och var ni ska börja.
Antal deltagare
Ca 20-100
Du behöver
Fördelar
Denna metod som också kallas UnPanel är ett effektivt sätt att låta alla göra sin röst hörd, samtidigt som deltagarna skruvar upp förmågan att lyssna, ta in och reflektera. Ett antal stolar placeras i en cirkel i mitten, det är det som utgör fiskskålen eller akvariet. Resterande stolar placeras i fyra koncentriska rader runt omkring den inre cirkeln. De deltagare som sitter i panelen – akvariet – diskuterar ett avgränsat ämne, medan de andra deltagarna lyssnar, utan att kommentera.
I ett öppet akvarium finns en ledig stol som åhörarna kan sätta sig på om de vill delta i samtalet. Kör man slutet akvarium skiftar man plats efter en viss tid, så att de som inlett diskussionen får lyssna när en ny grupp tar plats i akvariet.
Antal deltagare
Mellanstora till stora grupper
Du behöver
Fördelar
Ett upplägg som handlar om att diskutera i smågrupper på 4-6 personer under 20 minuter, för att sedan byta bord. Vid varje bord gäller fokus på ett visst ämne, utifrån ett antal diskussionsfrågor. Ibland använder man sig av facilitatorer eller samtalsvärdar vid varje bord, som dokumenterar samtalen för att sammanfatta i slutet. Det förekommer dock inte i den variant som kallas Knowledge Café, där samtalen är friare.
Antal deltagare
Minst 12
Du behöver
Fördelar
En snabbpresentation på i regel 5 minuter. Ofta genomförs ett flertal på varandra följande blixtpresentationer under en längre session på 30-90 minuter. Enskilda presentatörer som är kunniga inom sitt område får presentera ett projekt, koncept eller en idé. Tanken är att ge åhörarna en inblick i ämnet, på ett koncist och tydligt sätt. Det kan ske med eller utan bilder.
Två varianter av blixtpresentationen är presentationsteknikerna Pechakucha och Ignite talk. Pechakucha pågår 6 minuter och 40 sekunder. Ett bildspel med 20 bilder ingår, med automatisk bildväxling var 20:e sekund. Ett Ignite talk pågår 5 minuter, med 20 bilder. Observera att det ska vara bilder; text, siffror och diagram är inte tillåtna.
Antal deltagare
Ca 5-15 presentatörer
Du behöver
Fördelar
Här får åhörare i grupper om 4-6 ta del av 5-minuters snabbdemonstrationer av innovativa projekt och lösningar. Presentatörerna får ta plats vid bord som placerats i en cirkel utmed väggarna i ett stort rum. När en grupp lyssnat till en presentation går de vidare till nästa presentatör. Detta pågår vanligtvis under en timme. En person ansvarar för tidtagning och signalerar, till exempel med hjälp av en ringklocka, när det är dags för grupperna att rotera.
Antal deltagare
10 presentatörer, 50 åhörare (Kan skalas upp eller ner.)
Du behöver
Fördelar
Använd dessa mötesmetoder som stomme för att skapa en unconference med spännande agenda, engagerande ämnen och gemensamt utbyte. Lycka till, hör gärna av dig och berätta hur det gick.
Hur administrerar du dina event? Kika på vad vårt eventverktyg Magnet kan erbjuda dig.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Att arrangera ett lyckat event kräver arbete. För att hjälpa dig i starten har vi gjort en lista med 20 tips på hur du arrangerar ditt första event på bästa sätt. Bana vägen för framgång genom att börja arrangerandet med en planlagd strategi. Och om du spelar dina kort väl, kan du leverera en upplevelse […]
Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.
Vill du att kommande år blir ett enastående år för affärerna? Såklart du vill, så bli inte ställd för att du inte vet var du ska börja. För att hjälpa dig komma loss har vi satt ihop en lista med vad du behöver för att förbättra din verksamhet, och göra kommande år till det bästa eventåret hittills.