2019
2018
2017
2016
2015
2014
7 smarta satsningar för dig som event manager 2019
07 jan 2019

7 smarta satsningar för dig som event manager 2019

Ett nytt år är här, och det är dags för en nystart. Efter jul- och nyårshelgen är det rätta tillfället att betrakta jobbet utifrån ett piggare perspektiv. Nu är det dags att faktiskt få det som du önskade hinna med förra året gjort. För rusta dig inför 2019 har vi satt ihop en lista med några av de smartaste satsningarna för dig som event manager.

1. Ta fram årets marknadsplan

Om du inte redan gjort det, sammanställ en marknadsplan för året. Ta fram en detaljerad översikt över planerade aktiviteter detta år. Se tillbaka på vad som fungerade bra förra året, och inkludera mer av det i din plan. Undersök hur du kan ta det ett steg längre för att förstärka effekten. Tänk också på vad du hade hoppats få gjort förra året men aldrig hann med, och prioritera det. Håll utkik efter vad som dyker upp vid horisonten 2019, och tänk över hur du kan implementera ny teknik i din marknadsföring i år.

2. Hitta balans mellan arbete och övriga livet

Som event planner befinner du dig i en intensiv bransch, där stressen kan bli påfrestande och leda till att du bränner ut dig. Var medveten om denna riskfaktor, och se till att reservera tid för dig själv och din familj utanför jobbet. Om du har en intensiv arbetshelg, ta ledigt en vardag eller sluta tidigare för att exempelvis gå på yoga. Ju mer tid du har att ladda batterierna, desto bättre rustad blir du att arbeta de där långa kvällarna och helgerna som jobbet ofta innebär.

3. Strukturera din data

Data är ett av de bästa medlen att förstå din publik och hur de reagerar på dina event. Använd informationen för att bättre förstå dem, och förbättra dina event. Granska enkätsvar och e-post-statistik för att få reda på vilken typ av innehåll dina deltagare föredrar. Följ också vad som pågår i sociala medier för insikt i vilken typ av innehåll som engagerar målgruppen just nu.

4. Rikta in budskapen med större precision

Om du kör flera evenemang finns möjligheten att få bättre gensvar genom att skicka riktade budskap till mottagarlistan. Om du kör musikevenemang kanske konsertbesökaren som älskar heavy metal inte är intresserad av information om din salsakväll. Använd kunddata som tidigare biljettköp och app-feedback för att skräddarsy din kommunikation, och rikta olika budskap mot de olika segmenten i målgruppen.

5. Anamma god design

Grafisk design är bland de mest kraftfulla medlen att kommunicera om ditt event. Har du inte haft fokus på det än, låt då god design vara del av ditt fokus 2019. Folk svarar i större utsträckning på kommunikation med starkt bildspråk och smart design, eftersom det drar blickarna till sig. Se till att de återspeglar eventet och använd dig av grafiska element för att promota dina event online framöver.

6. Experimentera med live-streaming

Sociala medieplattformar har gjort det enklare än någonsin att sända live från dina event.  Så ge det ett försök. Du kanske livestreamar från stora scenen, eller från en intervjuhörna vid sidan om scenen. Experimentera! Betrakta inte live-streaming som att ge bort ditt innehåll gratis. Faktum är att det kan vara ett effektfullt marknadsföringsverktyg. Enligt Digitell besöker 30 % av de som ser en livesändning från ett evenemang samma evenemang året därpå. Med andra ord kommer en tredjedel av årets onlinepublik betala för biljetter nästa år. Det är inte ett dumt sätt att expandera på.

7. Bygg starka samarbeten

Från byråer till tekniker och huvudtalare – det krävs många inblandade för att skapa ett större event. Fokusera på dina viktigaste samarbeten och investera tid där i år, till förmån för alla parter. Smarta samarbeten kan vara symbiotiska och bidra till såväl din verksamhet som dina partners verksamheter.

SKAPA DITT EVENT NU!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payex, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Create your own event page with individual event URL, retrieve automatic map, add videos or pictures, embed on website.

Send invites, share on social media, send SMS.

Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Knapp: Skapa event

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår bloggoch via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!