2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
Hybridevent
10 sep 2020

Är hybrideventen här för att stanna?

Inom eventindustrin har Coronakrisen fått många arrangörer att genomföra sina evenemang digitalt. I framkant ligger de så kallade hybrideventen, som blir allt vanligare. Vd Peter Berg menar på att den här typen av evenemang troligen kommer att bli norm hos framtidens eventarrangörer. Häng med så får du höra mer. 

Vad är skillnaden mellan ett hybridevent och ett digitalt eller fysiskt evenemang? 

Ett hybridevent är ett live-event som är både digitalt och fysiskt. Ett visst antal deltagare är med på plats och resten digitalt via länk eller någon av de många streaming-tjänster som erbjuds på marknaden i dag.


Vilka är fördelarna med hybridevent? Finns det till exempel fler anledningar att arrangera hybridevent än vårens pandemi?

Det finns definitivt fler fördelar med den här typen av event. Eventarrangören behöver exempelvis inte begränsa antal deltagare efter storleken på lokalen. Dessutom öppnar hybridevent dörren till den grupp människor som av olika anledningar inte kan vara med på plats. Oavsett om det är personer i högriskgrupper i en pandemi eller om det handlar om tidsbrist och att det helt enkelt tar för lång tid att ta sig till platsen där eventet arrangeras. För att vara konkurrenskraftig i de här osäkra tiderna tror jag att man behöver kunna erbjuda den här typen av evenemang.


Hur ser framtiden ut för hybridevent?
 

Trots att eventindustrin sakta men säkert försöker att gå tillbaka till live-event så tror jag att hybrideventet är framtidens ”way of work”. Det finns till exempel siffror som visar på att så mycket som 62 procent av eventarrangörer inom olika branscher är övertygade om att hybrideventen är här för att stanna. Jag tror till och med att hybrideventen kommer att bli norm. Även om ingen ännu vet exakt hur de kommer att se ut.


Varför tror du att hybrideventen kommer bli norm?

Av många skäl, men framför allt tre. Hållbarhet och miljö, kostnader och tidsbrist. När det kommer till det förstnämnda tror jag många har insett här under våren att det är orimligt att exempelvis flyga till ett event som pågår i några timmar för att sedan flyga tillbaka hem igen. Det blir alldeles för stor belastning på miljön och är ohållbart i längden. Man vill ta ansvar och bidra till en renare värld. Genom att erbjuda hybridevent bidrar arrangören inte bara till ett mer hållbart sätt att leva utan hjälper också deltagare att dra ner på sina resekostnader. Coronan har slagit hårt på vissa branscher. I vissa fall är det här pengar som helt enkelt inte finns att ta av längre.  

Även om det såklart är fantastiskt att kunna ses och delta på riktigt, IRL, kan också tiden vara ett aber. Utbudet av evenemang av olika slag är i normala fall enormt och tidsbrist är väl något vi alla tampas med mer eller mindre i dag. För att hålla sig à jour och välinformerad inom sin bransch vill man förmodligen vara med på så många arrangemang som möjligt, då är det ju toppen om möjligheten att delta digitalt erbjuds.

Dessutom tror jag att Coronan förändrat oss. Vi har vant oss vid att leva på ett nytt sätt. Många av oss kommer inte gå tillbaka till det gamla och inom eventarrangemang tyder mycket på att live-event, som är både digitala och fysiska, är framtidens standard.


Avslutningsvis, vad behöver man tänka på för att hålla sig konkurrenskraftig inom eventmarknaden i dag?

Förmodligen hoppas vi väl alla att det inom en snar framtid ska vara säkert att arrangera och delta på live-event igen. Trots det är det nog bra att ha med sig att digitala möten med största sannolikhet kommer att vara vår vardag i minst ett halvår framåt. Kanske ännu längre tid. Bolag som Microsoft och Facebook flaggar till exempel för att deras anställda får delta på event med mer än 50 deltagare först från och med hösten 2021.

Om du inte redan gjort det, så bör du växla upp så att du kan erbjuda hybridevent, så snart som möjligt. De som gör det kommer definitivt att ligga i framkant och ha ett försprång där. Tänk också på att en fungerande teknik är A och O, och när du och ditt företag planerar och arrangerar event behöver ni anpassa dem så att de fungerar och är tilltalande oavsett om dina deltagare är med fysiskt eller digitalt.

Du vet väl om att du med vårt eventverktyg Magnet lätt kan skicka med länken i anmälningsbekräftelsen (via mejl eller sms) till exempelvis Zoom, Skype eller Google Meet. Magnet är gratis för gratisevent. Prova här!

Få våra smarta tips och öka din kunskap om nyhetsbrev, enkäter och evenemang via vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet utkommer med ca 10 nummer om året och vi lämnar naturligtvis inte ut din adress till någon och skickar inget annat än nyhetsbrev från oss till dig. Genom att prenumerera samtycker du till att vi använder din e-postadress till att skicka våra kunskapsbrev till dig. Mycket nöje!

Lämna följande fält tomt
LÄS MER

Inbjudan, planering & hantering av event

Planera & hantera event online

Du har hittat det. Det ultimata verktyget för inbjudan, planering och hantering av event. Magnet assisterar dig med struktur och smarta funktioner, samtidigt som det är enkelt att använda. Hantera alla delar och faser kring ditt event genom att logga in i Magnet online.

Eventplanerare

För alla former av event

Dra nytta av systemet för att planera, marknadsföra och hantera event oavsett om du är professionell eventplanerare, planerar företagsevent emellanåt eller står i färd att anordna ett gratisevenemang.

Behöver du skicka ut inbjudningar och ordna ett anmälningssystem till ett kostnadsfritt event är det gratis att använda vår tjänst. Vill du sälja biljetter hittar du ett flexibelt system för biljettförsäljningi Magnet, och en rad betalningslösningar att ansluta till.

Komplett eventhantering

För din eventhantering inklusive marknadsföring har du en stabil uppbackning av smarta funktioner. Vilket är tidsbesparande när du strävar efter att få så många deltagare som möjligt till evenemanget.

Hantera allt från att skriva ut namnbrickor till att kommunicera ut viktiga uppdateringar via SMS och checka in gästerna vid ankomst. Allt med hjälp av samma mjukvara.

När evenemanget är över har du tillgång till relevant data, som statistik. Och dessutom möjligheten att enkelt genomföra en uppföljning av deltagarnas upplevelse.

Olika typer av biljetter

Erbjud Early-Bird-biljetter, rabatter och rabattkoder för en eller flera biljetter. Tidsinställ biljetter och lägg till produkter till paketerbjudanden som entré plus T-shirt. Du kan också erbjuda väntelista om det blir slutsålt.

App för incheckning till event

Genom att använda appen för incheckning vid ingången till ditt event får du koll på vilka och hur många deltagare som är på plats.

Välj betalningslösning

Välj vilka betalningsalternativ du vill erbjuda vid varje event, och ställ in primär betalningsmetod om du föredrar ett alternativ.

Visa och Mastercard, Swish, Payson, Billogram, Egen fakturering.

Olika momssatser

Administrationsgränsnitt för försäljning, intäkter varav moms, kvitton, rapporter.

Sprid, marknadsför och sälj fler biljetter

Skapa eventsida med egen URL, generera automatisk karta, lägg till filmklipp och bilder, bädda in på din Webbsajt. 

Skicka inbjudningar, dela i sociala medier, skicka sms.


Följ upp försäljning och ordrar

Finns biljetter kvar för försäljning? Titta närmare på ordrar, antal deltagare och vilka som checkat in.

Tracking

Facebook pixel och LinkedIN.

Eventplanering

Dags att skapa ett event?

Passa på att prova Magnet; registrera dig utan kostnad och börja utforska. När du skapat ett konto får du tillgång till vårt hjälpcenter med vanliga frågor och svar, vägledning och tips. Vill du sälja biljetter och funderar på vad det kan kosta? Här ser du våra priser för dig som tar betalt av deltagarna. Kika också gärna på vad våra kunder har att säga om verktyget.

Från hjärtat av event & digital marknadsföring – blogg & nyhetsbrev

Få koll och håll dig uppdaterad inom event och digital marknadsföring. Ta del av bra tips, checklistor och relevant läsning på vår blogg och via vårt nyhetsbrev (registrera dig här på sidan). Är det något speciellt du skulle vilja att vi tar upp; tveka inte att höra av dig med ditt önskemål.

Varmt välkommen till Magnet!