Julsäsongen är här och folks kalendrar fylls med fester, premiärer, konserter och annat. Men även om konkurrensen kring att marknadsföra ditt event ökar den här tiden på året är det också en av de bästa tiderna på året för att fresta folk att gå ut och roa sig tillsammans med sina vänner. Vi vill hjälpa dig få uppmärksamhet under vad som onekligen blir en högtryckssäsong för event. Därför har vi satt ihop en lista med idéer som kan hjälpa dig locka deltagare och lyckas med dina affärsmål.
Juletider är festliga tider, och ett perfekt tillfälle att erbjuda överraskningar till eventbesökare. Kanske rör det sig om en belöning till trogna kunder som stöttat dig hela året, eller något förstagångsdeltagare blir bjudna på. Fundera på hur du kan överraska dina kunder i år. Om du till exempel arrangerar målningskurser kan du kanske låta dina deltagare ta med en vän till ett kurstillfälle i december. Det här visar att du värdesätter dina kunder, och hjälper dig uppvakta potentiella nya kunder. Eller varför inte erbjuda champagne till en grupp nykomlingar för att sälja in upplevelsen, och uppmuntra dem att återkomma 2019?
Facebook Live har förändrat evenemangens ansikte utåt. Folk har nu möjligheten att sända live från ditt event genom att använda mobilen i fickan. Uppmuntra besökare att sända från ditt event för att nå ny publik. Du kanske har ett bås på din konferens där talare kan ge direktsända intervjuer från evenemanget. Eller så kan du uppmuntra konferensdeltagare att live-strömma sin promenad över mässgolvet och visa upp utställare som finns på plats. Experimentera med tekniken för att se vad som funkar för din verksamhet.
En giveaway är en morot för folk att komma till ett event, så erbjud någonting lockande för att dra folk till festen. Oavsett om du öppnar en ny restaurang eller håller i ett affärsnätverks-event kan du ge ett pris till de första 10 personerna som anländer. Du kan exempelvis ge bort ett presentkort, en iPad eller en fribiljett till ditt nästa event. Försäkra dig om att gåvan är något som folk vill ha, till sig själva eller för att dela med familj och vänner. Juletid är gåvotid och kunderna kommer känna sig belönade när de får med sig en present hem från ett evenemang.
En utlottning är ett utmärkt sätt att puffa för ditt julevent då folk ser möjligheten att vinna biljetter. Om du kör en serie julkonserter: lotta ut ett par biljetter till varje föreställning. Bygg en landningssida där folk kan registrera sig för att delta i utlottningen, och ta tillfället i akt för att samla in uppgifter. Be om deras namn, e-postadress och mobilnummer – som du kan använda för marknadsföring nästa år. (Är du osäker på vad som gäller i och med nya dataskyddsförordningen? Kika på vår guide för vad som ska finnas i ett samtycke enligt GDPR.) Uppmana också vinnare att dela den glada nyheten i sociala medier, och missa inte att fotografera vinnarna och dela bilden i sociala medier för att marknadsföra konserterna.
Folk är upptagna så här års och kommer inte alltid ihåg vad de anmält sig till. Om någon anmält sig eller köpt biljetter till ditt event, beror det på att de vill gå. Underlätta för kunderna genom att skicka påminnelser om eventet via e-post. Dessa aptitretare kan hjälpa till att bygga upp spänningen och lyfta vad besökarna har att se fram emot, samtidigt som du säkerställer att de inte missar att komma. Lägg till en funktion så folk kan lägga in evenemangen i sina kalendrar, och även dela till sina vänner. Det kan vara bjud-in-en-vän-knappar, delningsknappar eller planerade sändningar. Att inkludera sociala stafettpinnar kommer hjälpa dig nå ny publik och möjliggöra ökad biljettförsäljning.
Du förbinder dig inte till någonting.
Inga kortuppgifter behövs.
Att arrangera ett lyckat event kräver arbete. För att hjälpa dig i starten har vi gjort en lista med 20 tips på hur du arrangerar ditt första event på bästa sätt. Bana vägen för framgång genom att börja arrangerandet med en planlagd strategi. Och om du spelar dina kort väl, kan du leverera en upplevelse […]
Att anordna ett evenemang kostar arrangören mycket tid, energi och pengar. Därför är uppföljningen av eventet en viktig del i arbetet.
För det är ju inte eventet i sig som säljer produkter – vad eventet gör är att skapa relationer och förtroenden. För att sälja dina produkter eller tjänster måste du gå vidare och höra av dig till dina gäster även efteråt.
Vill du att kommande år blir ett enastående år för affärerna? Såklart du vill, så bli inte ställd för att du inte vet var du ska börja. För att hjälpa dig komma loss har vi satt ihop en lista med vad du behöver för att förbättra din verksamhet, och göra kommande år till det bästa eventåret hittills.